Parallellisatie
Parallellisatie houdt in dat een bedrijf zijn aanbod of dienstverlening breder maakt. Parallelisatie is het tegenovergestelde van specialiseren. Door het assortiment te vergroten verwacht het bedrijf meer te kunnen verkopen aan de bestaande klantengroep en met het grotere aanbod tevens extra klanten te kunnen bedienen.
Groei door parallellisatie
Een voorbeeld van parallelisatie zijn kruideniers, die langzaam zijn uitgegroeid of vervangen door supermarkten. Het succes van de supermarkt is zowel te danken aan het concept van zelfbediening als aan het brede assortiment, dat ook versproducten zoals groente, vlees en brood omvat. De laatste decennia breiden grote supermarkten hun aanbod verder uit met onder meer non-food artikelen.
Fabrikanten die parallelliseren verwachten doorgaans zo hun productie te kunnen verhogen. Dit kan een uitbreiding van de productie- en distributiefaciliteiten vereisen. Vaak ook is het doel om de bestaande capaciteit effectiever in te kunnen zetten.
Nadelen van parallellisatie
Wanneer parallellisatie leidt tot branchevervaging kan dit ook nadelige gevolgen hebben. Zo zorgde de opkomst van supermarkten tot een flinke vermindering van het aantal speciaalzaken zoals slagers, bakkers, groenteboeren en bijvoorbeeld de melkboer.
Daarnaast vormt ook het feit dat grootschalige winkels en bedrijven met een breed aanbod steeds meer op elkaar gaan lijken ook een risico. Ondernemingen moeten vaak harder werken om duurzame relaties in stand te houden, die voor de klant in het teken staan van meer dan alleen prijs en gemak.