Lead
Ook wel: prospect
Een lead is een bedrijf of persoon die interesse heeft in de aankoop van een product of dienst. Vaak wordt met een lead een concrete aanvraag bedoeld, zoals een verzoek om meer informatie of een offerte. Het kan ook gaan om een prospect die, vanwege bepaalde acties of contacten die op interesse wijzen, door de aanbieder wordt beschouwd als potentiële klant.
Hoe haal je leads binnen?
Leads kunnen bijvoorbeeld binnenkomen via een informatieformulier op de eigen website. Zo lang er nog geen sprake is van een klant wordt in dat geval gesproken van zachte conversie. De warmte van een lead wordt vaak uitgedrukt in een score, gebaseerd op gedrag en acties door de prospect, welke weer wordt gebruikt om een passende benadering te kiezen. Veel organisaties delen leads in aan de hand van customer journeys.
Verschillende soorten Leads
Leads kunnen worden onderverdeeld in 3 verschillende soorten, namelijk: koude, warme en hot leads. Door de kenmerken van elk type lead te kennen, kun je gerichter inspelen op hun behoeften en je verkoopstrategie hierop afstemmen.
- Koude leads: Dit zijn leads die zich nog in de 1e fase van het aankoopproces bevinden. Deze lead heeft nog geen actief contact gehad met jouw bedrijf en de mate van interesse in jouw dienst of product is nog onbekend. Van deze lead zijn enkel de contactgegevens bekend.
- Warme leads: Een warme lead is een contact dat voldoet aan de basisvereisten van je ideale klantprofiel en al enige interesse toont in je producten of diensten. In tegenstelling tot koude leads heeft er bij deze persoon al gesprek of (online) ontmoeting plaatsgevonden.
- Hot leads: Dit zijn de meest waardevolle leads. Zij passen volledig binnen het ideale klantprofiel en hebben een hoge mate van interesse in jouw dienst of product. Over het algemeen vereist het de minste moeite om deze lead om te zetten naar een klant.
Wat is de waarde van een lead?
De waarde van een lead voor een bedrijf kan worden berekend op basis van de kans op conversie en de verwachte opbrengst. Deze virtuele waarde wordt ook wel gebruikt als basis om advertenties af te rekenen. Het betalen voor online adverteren op basis van een vergoeding voor elke nieuwe lead (CPA) gebeurt onder andere bij affiliate marketing. Er bestaan bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het verkopen van leads die zij verzamelen via eigen websites, dit noemen we leadgeneratie.