Copyright trap
Ook wel: fake entry, spookwoord, nihilartikel of auteursrechtval
Een copyright trap is een fictief artikel of begrip in een encyclopedie of databank, bedoelt om plagiaat te kunnen opsporen en aantonen. Door een verzonnen term toe te voegen aan een grote hoeveelheid informatie, krijgt deze verzameling een voor dit specifiek bestand uniek kenmerk. Wanneer anderen de gegevens uit deze bron overnemen, zullen zij ook deze copyright traps opnemen. Hierdoor is de originele bron te herleiden. Door het inbouwen van unieke kenmerken is het ook makkelijker om een verzameling informatie onder het auteursrecht of databankrecht te laten vallen.
Dergelijke fictieve toevoegingen worden ook wel met de term nihilartikelen aangeduid. Ze worden veel toegepast binnen encyclopedieën en woordenboeken, maar bijvoorbeeld ook door carthografen. Met de ontsluiting van grote databanken en informatiegidsen via het internet, worden ook dergelijke websites vaak beschermd tegen plagiaat door het inbouwen van copyright traps.
In de jaren ’30 voegde General Drafting de fictieve plaats Agloe toe op de door hen gemaakte Esso-wegenkaart. De naam van deze plaats is gebaseerd op de initialen van oprichter Otto G. Lindberg en zijn assistent Ernest Alpers. Deze plaats dook vervolgens ook op diverse andere landkaarten op. Op de kruising van hoofdwegen, waar Agloe was ingetekend, verscheen later een winkel met de naam ‘Agloe General Store’. Hiermee was de naam niet langer fictief en verloor de copyright trap zijn werking.
Soms bevatten de fictieve begrippen grapjes of verwijzingen naar de samenstellers van een databank.
Het toevoegen van een copyright trap betekent dat de reguliere gebruiker van een informatiebron foutieve informatie kan tegenkomen. Aangezien het doorgaans zal gaan om zeer specifieke artikelen in een zeer grote verzameling data, weegt dit nadeel op tegen het voordeel van het kunnen betrappen van plagiaat.