Advertentieveiling
Ook wel: ad auction of real time bidding (rtb)
Bij een advertentieveiling kunnen verschillende adverteerders inschrijven op advertentieruimte op websites. De kosten voor het plaatsen van banners en tekstadvertenties worden bepaald op basis van vraag en aanbod. Dit principe wordt onder meer veel toegepast bij adverteren in zoekmachines.
Adverteerders kunnen met een bod aangeven hoeveel zij bereid zijn te betalen voor impressies of kliks. Het proces van toewijzen van advertentieruimte aan de hoogste bieder gebeurt volledig automatisch en is een continu proces.
Bij veel advertentieprogramma’s met een veilingmodel betalen adverteerders niet per definitie de geboden prijs. De werkelijke kosten hangen ook af van de waarde van het één-na-hoogste bod. Het kan zijn dat de uitkomst van de veiling een lagere CPC of CPM oplevert.
Bij een aantal programma’s, zoals Google Ads, spelen ook het CTR en de kwaliteit van de landingspagina mee bij het bepalen van de winnaar van de veiling en de berekende kosten.
Voor adverteerders is het voordeel van een veiling dat zij kunnen adverteren via een netwerk met een groot bereik tegen zo laag mogelijke kosten, gebaseerd op wat de markt bereid is te betalen.
Voor uitgevers van websites is het voordeel dat zij de verkoop van advertentieruimte uit handen kunnen geven en tegelijk de inkomsten worden gemaximaliseerd.