Waardepropositie
De term waardepropositie heeft betrekking op de beschrijving van de toegevoegde waarde dat een aanbod heeft voor de doelgroep. Het betreft dus een omschrijving van de meest onderscheidende en waardevolle eigenschappen van een aanbod in de ogen van de klant. Er wordt dus een reden gegeven waarom klanten voor een specifiek bedrijf moeten kiezen en niet voor een andere organisatie.
Deze omschrijving kan dan ook gezien worden als een belofte die een betreffend bedrijf aan diens klanten doet. Dit onderscheidende vermogen zal een grote rol spelen in het besluitvormingsproces van een geïnteresseerde.
Een geformuleerde waardepropositie kan betrekking hebben op de volgende factoren:
- Het benaderen van een specifieke doelgroep
- Welk probleem er wordt opgelost
- De voordelen voor de gebruiker
- De onderscheidende waarde van het bedrijf zelf
De waardepropositie kan de doorslaggevende factor zijn die een klant doet besluiten om gebruik te maken van het aanbod van een specifiek bedrijf en niet voor de andere opties. Het is in dit opzicht dan ook voor bedrijven van belang om een antwoord te formuleren op de vraag:” welke positionering wil/ kan mijn aanbod (product of dienst) innemen in het brein van de klant?” Uiteraard moet deze belofte dan ook wel waargemaakt worden om aan het verwachtingspatroon die met het formuleren van de waardepropositie geschept wordt.
Voordelen van een goede waardepropositie:
- Het vergroten van het onderscheidende vermogen
- Het binnenhalen van meer leads en/of prospects
- Het genereren van meer conversie
- Het vergroten van het marktaandeel
- Het genereren van meer omzet
- Het ontwikkelen van een brand/ imago
- Meer loyaliteit binnen de klantenkring