Programmatic Advertising
Ook wel: Display advertising
Programmatic advertising is een verzamelterm voor alle activiteiten die betrekking hebben op de inkoop en optimalisatie van online advertising via veilingen zoals veelvuldig toegepast wordt via het Google Display Netwerk. Programmatic advertising is dus het ervoor zorgen dat de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komt. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van data en technologie waarbij algoritmes en het specifieke internetgedrag van een persoon een belangrijke basis vormen of hij of zij binnen de juiste doelgroep valt om een specifieke advertentie te zien.
Voordelen toepassen programmatic advertising
Een van de onderdelen van programmatic advertising is het realtime bieden op advertentieruimte met als doel om een specifieke advertentie te tonen aan een consument binnen de juiste context. De grootste voordelen van het toepassen van programmatic advertising is dat er op de meest efficiënte- en effectieve manier geadverteerd wordt. Er wordt hierdoor dan ook op een zeer gerichte manier geïnvesteerd waarbij een minimum- en maximum besteding per consument ingesteld kan worden. Er zijn diverse agency- en trading desks die zich gespecialiseerd hebben in het aanbieden van programmatic advertising diensten en adverteerders hier volledig in ontzorgen.