Google Ads
Ook wel: Google AdWords
Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Het programma werd in 2000 gelanceerd en is uitgegroeid tot Google’s primaire verdienmodel. In 2018 werd de naam Google AdWords door Google omgedoopt in Google Ads.
Met behulp van Google Ads kunnen organisaties adverteren in de zoekresultaten en de partnerwebsites van Google. Hoewel op gesponsorde zoekresultaten minder vaak wordt geklikt dan op ‘organische’ vermeldingen, kan Google Ads een interessant middel zijn om meer bezoekers naar een website te trekken. De betaalde resultaten worden bovenaan de resultaatpagina’s getoond.
Adverteerders bepalen binnen AdWords zelf op welke keywords ze vindbaar willen zijn. Ze betalen Google vanuit hun advertentietegoed een bedrag voor elke klik op hun advertentie. De cost per click (CPC) wordt bepaald op basis van een veilingmodel waarin o.a. de concurrentie binnen een zoekwoord, bids van adverteerders, positie van de advertentie en kwaliteit van de landingspagina van de adverteerder worden meegewogen.