ECPC
ECPC is de verbeterde versie van CPC wat staat voor Cost Per Click. Bij ECPC wordt de biedstrategie bij kosten per klik aangepast om de conversie en conversiewaarde te maximaliseren. De biedstrategie bij ECPC is een combinatie van handmatig bieden en ‘Slim bieden’. Dit ‘Slim bieden’ heeft dan bijvoorbeeld een doel-CPA of doel-ROAS:
- Doel-CPA: Het gemiddelde bedrag dat u wilt betalen voor een conversie
- Doel-ROAS: Bieden op basis van een doelrendement op advertentie-uitgaven
De ECPC-strategie past automatisch handmatige biedingen aan in situaties waar de kans groter is op conversie. Daarnaast worden de automatische biedingen verlaagd wanneer de kans op conversie ook lager ligt. Door automatisch bieden in te stellen worden biedingen automatisch ingesteld op de prestatiedoelen van je bedrijf. Er zijn verschillende automatische biedingen die gericht zijn om een doelstelling binnen je bedrijf te halen. Dit zijn doelstellingen zoals meer sitebezoeken, zichtbaarheid vergroten, doel-CPA, doel ROAS en het genereren van meer conversies en conversiewaarde.
ECPC: conversie en conversiewaarde
Je kunt de ECPC instellen om te optimaliseren voor conversies en conversiewaarde. Bij het optimaliseren van de ECPC voor conversies gebeurt er dit:
- Telkens wanneer een advertentie in aanmerking komt voor weergave past ECPC je bod aan op basis van de waarschijnlijkheid dat die klik leidt tot conversie
- Er worden meer conversies gegenereerd met ECPC terwijl de kosten per conversie dalen of gelijk blijven
- Bij Shopping-campagnes werkt het ECPC iets anders, hier moet namelijk langer gekeken worden naar de biedstrategie voordat de prestaties kunnen worden beoordeeld
De ECPC voor conversiewaarde instellen biedt de volgende optimalisatie punten:
- Telkens wanneer de advertentie in aanmerking komt voor weergave wordt je bod aangepast door ECPC. Dit wordt gedaan op basis van de relatieve conversiewaarde en hoe waarschijnlijk de klik tot conversie leidt
- Er kunnen meer waardevolle conversies gegenereerd worden met ECPC terwijl de kosten per conversie dalen of gelijk blijven
- Voor campagnes in het zoeknetwerk kan alleen ECPC voor conversiewaarde gebruikt worden