Dropshipping
Ook wel: doorverkoop of direct shipment
Dropshipping is een term uit de e-commerce. Er is sprake van dropshipping als er gewerkt wordt in een constructie waarbij de producent, groothandel of leverancier direct de producten levert aan de klant zonder dat de verkopende webshop in dit logistieke proces betrokken wordt. Dit heeft voor de webwinkelier als voordeel dat hij of zij zich niet bezig hoeft te houden met voorraadbeheer. Dropshipping draagt dus bij aan de efficiëntie in de bedrijfsvoering van een webshop. Het proces kan doorlopen als de webshophouder zelf afwezig is en er niet direct bij betrokken is. Daarnaast loopt de websitebeheerder niet de (financiële) risico’s en heeft geen kosten die verbonden zijn aan het voorraadbeheer. Bij het vormgeven van een dropshipping constructie wordt de webwinkelsoftware gekoppeld aan dropshippers. De meeste dropshipping software is eenvoudig te beheren, zonder dat hiervoor technische kennis vereist is.
De risico’s van dropshipping
Hoewel dropshipping een zeer effectief verdienmodel is, moet er wel gerealiseerd worden dat de webwinkelier nog altijd de eindverantwoordelijke van de levering is. Eventuele klachten of een verkeerde levering moet door de webshop worden opgelost. Daarnaast is er géén sprake van exclusiviteit. Omdat de meeste dropshippers leveren via meerdere leveranciers zorgt deze constructie niet voor een onderscheidende waarde maar juist voor veel concurrentie. In vele gevallen wordt dropshipping ingezet als aanvulling op het hoofdassortiment.