PPC-advertising
PPC-advertising (Pay-per-Click) adverteren is een vorm van online reclame waarbij adverteerders betalen telkens wanneer hun advertenties worden aangeklikt. Het is een model dat vaak wordt gebruikt in zoekmachinemarketing, waarbij advertenties worden weergegeven bovenaan of naast de organische zoekresultaten op zoekmachines zoals Google. Bij PPC-advertenties kunnen adverteerders bieden op zoekwoorden die relevant zijn voor hun producten of diensten. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert die overeenkomt met de gekozen zoekwoorden, kan de advertentie van de adverteerder worden weergegeven. Als de gebruiker ervoor kiest om op de advertentie te klikken, wordt er een klein bedrag in rekening gebracht bij de adverteerder.
Voordelen van PPC-advertising
Het voordeel van PPC-advertenties is dat adverteerders gericht verkeer naar hun websites kunnen sturen, omdat de advertenties alleen worden weergegeven aan mensen die op zoek zijn naar specifieke zoektermen. Bovendien biedt PPC-adverteren de mogelijkheid om de prestaties van advertenties te meten en te optimaliseren op basis van statistieken zoals klikfrequentie, conversieratio en kosten per klik. Populaire platformen voor PPC-advertenties zijn onder andere Google Ads (voorheen Google AdWords) en Bing Ads.