Interactie
Als bedrijf heb je interactie nodig om goede engagement te hebben met je klant. Door interactiemarketing te implementeren creëer je een cyclisch proces van reageren en initiëren via tweerichtingsverkeer tussen klant en organisatie. Het initiatief hiervan kan dus ook bij de klant liggen. Deze marketing strategie kijkt naar de wensen en behoeften van individuele klanten en sluit de marketing daarop aan. Interactie middelen van deze marketingstrategie kunnen zijn:
De bovengenoemde middelen geven een medium waardoor de klant in contact kan komen met het merk. Met klantenkaarten en programma’s creëer je loyale klanten, door bijzondere aanbiedingen en acties aan te bieden. De website, call centers en social media kanalen realiseren een manier om direct interactie en engagement te krijgen.
Interactie meten – IPM
Het IPM is ontwikkeld om de interactie te kunnen meten op een social media kanaal, zoals bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Stel dat de ene pagina 10.000 volgers heeft en een andere pagina 60.000, hoe meet je dan de betrokkenheid op deze pagina’s? Dit kan met IPM, waar er gekeken wordt naar de interacties van volgers. IPM staat voor “interaction per thousand fans” en is een meet methode om de engagement van verschillende pagina’s te kunnen vergelijken met elkaar. Je kan een IPM het beste in periodes van 30 dagen berekenen over een pagina. IPM Interacties zijn:
- Reacties
- Likes
- Posts
- Shares
Om het IPM te berekenen zet je deze interacties in de volgende formule:
IPM = (alle interacties : aantal posts) : (X aantal duizend fans)
Een goede IPM score is 4 of hoger. Als je lager scoort dan 4 is het verstandig je social media kanalen te verbeteren. Behaal je wel een goede IPM score, dan is er sprake van hoge engagement tussen je bedrijf en klanten.
Belang van interactie
Een hoge IPM score is voor je eigen bedrijf en merk belangrijk, maar ook voor eventuele samenwerkingen. Als je gaat samenwerken met een influencer, moet deze natuurlijk passen bij je buyer persona. Daarnaast is het IPM van die influencer ook van grote invloed op hoeveel de samenwerking kan opleveren. Het heeft namelijk niet heel veel nut als een persoon of merk een enorme hoeveelheid aan volgers of fans heeft, maar er totaal geen interactie plaatsvindt. Plaats daarom posts waar de volger zich verbonden mee voelt en op wil inhaken. Goede content zorgt automatisch voor interacties.