Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald.
Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
Laten we snel beginnen.
We trappen deze lijst af met de tools die zich profileren als alles-in-één SEO tools. Oftewel, software die je binnen elk onderdeel van zoekmachine optimalisatie volledig kan ondersteunen zonder het gebruik van andere programma’s.
Deze lijst aan prorgramma’s beginnen we meteen met mijn favoriet: SEMrush. SEMrush is toentertijd begonnen als SEO software, maar biedt inmiddels veel meer dan dat aan.
Het is een compleet platform geworden waarmee je binnen elke onderdeel van SEO (techniek, content en autoriteit) ondersteunt kan worden. Je krijgt tips, adviezen, veel nieuwe inzichten en waardevolle informatie.
SEMrush onderscheidt zich door de volledigheid en hoe ‘diep’ je met de tool kan gaan als je dat wilt.
Één programma voor al je SEO werkzaamheden dus. Ongeacht hoe groot je bedrijf is en hoeveel aandacht je aan zoekmachine optimalisatie kunt besteden.
» Klik hier om SEMrush gratis te proberen
SEO Powersuite is in vergelijking met haar concurrenten een vreemde eend in de bijt. SEO Powersuite is namelijk geen software die je online op een website kan gebruiken, maar eentje die je dient je te downloaden.
Voor de één is dat heel fijn, voor de ander niet heel handig.
Het is niet een complete tool waarin je werkt, maar het bestaat uit meerdere programma’s:
Deze vier programma’s samen zijn net zo krachtig als de concurrenten van SEO Powersuite en kunnen je ondersteunen op elk gebied van zoekmachine optimalisatie.
» Klik hier om SEO Powersuite gratis te proberen
MOZ is soortgelijk aan SEMrush en is een echte powerhouse op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Het voordeel van MOZ ten aanzien van haar concurrenten is dat de software overzichtelijk en duidelijk oogt.
En net zoals je gewend bent van de andere alles-in-één SEO-tools uit deze lijst kan je met MOZ ook alle facetten van SEO binnen en buiten je website om optimaliseren. MOZ is een echte allrounder, maar persoonlijk vind ik de Keyword Explorer en de On-Page Grader het krachtigst.
» Klik hier om MOZ gratis te proberen
Als ik van één software de prijs kon verlagen, dan zou dat van Searchmetrics zijn. Mocht ik gebruik gaan maken van Searchmetrics, dan zou mij dat €10.000 tot €15.000 per jaar gaan kosten.
En dat is immens veel. Dat neemt niet weg dat Searchmetrics fantastisch is. Met de software kan je zo diep gaan en kan je zoveel informatie krijgen … dat is niet normaal. Het systeem werkt gemakkelijk, is erg duidelijk en bevat niet te veel poespas.
Searchmetrics staat absoluut in de top van mijn lijst met SEO software, alleen mocht het voor mij interessant worden dan moet ‘ie wel een beetje betaalbaarder zijn.
» Klik hier om Searchmetrics gratis te proberen
Spyfu is uniek in deze lijst. Ze profileert zich niet als alles-in-één software, maar focust zich vooral op de concurrentie en het doen van analyses.
Met Spyfu kan je echt alles van je concurrenten achterhalen. Google Ads advertenties, best scorende content, de belangrijkste zoekwoorden en nog veel meer. Ideaal voor tijdens je zoekwoordanalyse.
» Klik hier om Spyfy gratis te proberen
Serpstat was mijn meest favoriete SEO software van 2018. Betaalbaar, handig in gebruik en weinig problemen. Ik was er zo tevreden over dat ik er zelfs een blog over aan heb gewijd. Namelijk: “Serpstat review: Mijn ongezouten menig na 3 maanden gebruik”.
Inmiddels, ruim een jaar later, ben ik niet zo heel gecharmeerd meer van Serpstat. De prijs is verhoogd, ik heb wat problemen met de tool gehad en de interface is in mijn optiek er niet beter op geworden.
Dat neemt niet weg dat ik Serpstat nog steeds een handige tool vind voor startende ondernemers en beginnende online marketeers. Voor een paar tientjes per maand kan je een alles-in-één programma gebruiken waarmee je het SEO-spelletje rustig kunt leren.
En dat is ook wat waard!
» Klik hier om Serpstat gratis te proberen
Raven Tools heeft weer een compleet andere propositie dan haar concurrenten. Raven Tools focust zich niet op ondernemers, maar focust zich op de doelgroep die hun software white label kan inzetten. Denk aan agencies, freelancers of in-house marketeers.
In de basis zit Raven Tools goed in elkaar. Het geeft alle informatie die je nodig hebt handig weer. In mijn optiek kan Raven Tools echter niet opboksen tegen concurrenten als Ahrefs of SEMrush, maar dat is het doel ook niet van Raven Tools. De software focust zich immers op een andere doelgroep.
» Klik hier om Raven Tools gratis te proberen
ContentKing heeft ook weer een compleet andere propositie en is ook nog eens van Nederlandse makelij. De software profileert zich als ‘Real-time SEO Auditing en Content Tracking’. Oftewel, een tool waarmee je precies kan bijhouden wat er is veranderd, wat de invloeden hiervan zijn (geweest) en hoe je hier op kan inspelen.
Op het gebied van techniek en content is ContentKing sterk en is het handig dat je realtime problemen terugziet. Perfect voor tijdens een SEO-migratie bijvoorbeeld.
» Klik hier om ContenKing gratis te proberen
Rank Ranger past weer echt in het rijtje thuis tussen MOZ en SEMrush. Helaas is mijn ervaring met Rank Ranger erg summier en heb ik de tool al jaren niet aangeraakt. Mijn mening is dus wellicht een beetje outdated.
Wanneer je de mogelijkheden, de tools en de prijs van Rank Ranger zie, dan word ik wel blij. De prijs is namelijk ongeveer hetzelfde als haar concurrenten en het ziet er allemaal veelbelovend uit. Op mijn ‘uit te proberen SEO software’-lijstje staat Rank Ranger in de top 5, dus het aankomende half jaar kan je er van mij best eens meer over horen.
» Klik hier om Rank Ranger gratis te proberen
Als je mijn blogs leest, dan weet je dat ik KWFinder vaak noem. Maar ben je al bekend met Mangools?
Mangools is de overkoepelende naam van het softwarepakket waar KWFinder uit bestaat. Als je Mangools aanschaft (wat al begint bij €26), dan krijg je toegang tot:
Persoonlijk vind ik KWFinder al €26 waard, maar daarvoor krijg je ook de andere tools. Kan Mangools opboksen tegen de andere alles-in-één SEO tools? Nee, dat niet. Maar Mangools is voor mij echt de software om mee te starten als ondernemer of beginnende online marketeer/SEO specialist.
» Klik hier om Mangools gratis te proberen
Nu we de complete SEO tools hebben gehad, gaan we door naar de specialisten van de lijst. Zoekwoordanalyse software maakt het bepalen en achterhalen van zoekwoorden een stuk gemakkelijker. Het zorgt voor meer inspiratie, maar ook meer zekerheid aangezien je de volumes en concurrentie zelf van tevoren kunt inzien.
Dit is momenteel één van mijn meest gebruikte tools. KWFinder is voor mij de tool op het gebied van zoekwoorden achterhalen en is mijn basis tijdens het doen van een zoekwoordenonderzoek.
De tool zit vol met handige data zoals:
KWFinder is daarnaast een paar keer per dag gratis te gebruiken, maar mocht je de tool volledig willen benutten dan adviseer ik je om een betaald account aan te voor €26 per maand te nemen (dit heb je er binnen een paar dagen al uit).
» Klik hier om KWFinder gratis te proberen
Als mensen willen starten met SEO (en dus het doen van een zoekwoordanalyse), dan is Ubersuggest de tool die ik adviseer. Het is volledig gratis te gebruiken, is in het Nederlands beschikbaar en is erg overzichtelijk.
Ubersuggest heeft net wat minder functies dan KWFinder, maar Neil Patel (de eigenaar) is met het continu toevoegen van nieuwe functies aardig aan de weg aan het timmeren met zijn SEO tool.
Naast het doen van een zoekwoordanalyse, kan Ubersuggest je ook prima helpen bij het bedenken van onderwerpen voor je blogs of het achterhalen van zoekwoorden van je concurrenten.
» Klik hier om Ubersuggest gratis te proberen
Dit was dé populairste content gerelateerde tool van 2018. AnswerThePublic is bij bijna elke SEO-specialist of content marketeer bekend en geeft je bij elke zoekopdracht honderden (zo niet, duizenden) gerelateerde zoektermen.
Toen ik de AnswerThePublic voor het eerste probeerde ging mijn hartje sneller kloppen. Wat scheelt dat mij tijd en wat maakt dat mijn werk makkelijker. Deze dien je dus echt toe te voegen aan je arsenaal!
» Klik hier om AnswerThePublic gratis te proberen
Zeg je lokale SEO, dan zeg je Mergewords. Met Mergewords kan je heel gemakkelijk nieuwe zoekwoorden vinden door bij jou bekende zoekwoorden te combineren.
Denk bijvoorbeeld aan het woord loodgieter in combinatie met verschillende plaatsnamen (Loodgieter Arnhem, Loodgieter Ede, etc.). Mergewords combineert deze woorden voor je, zodat jij ze niet allemaal hoeft te typen en je ze alleen nog meer op volume en concurrentie hoeft te controleren.
Ontzettend handig dus!
» Klik hier om Mergewords gratis te proberen
Niet mijn persoonlijke favoriet, maar in een lijst met allerlei SEO software mag deze niet ontbreken. Keywordtool.io is soortgelijk aan KWFinder, maar dan duurder en met andere opties.
En ja, ik zeg bewust andere opties omdat Keywordtool.io dingen kan die KWFinder niet kan … en andersom.
Het grote voordeel van Keywordtool.io is dat je ook zoekvolumes kan achterhalen binnen bijvoorbeeld Bing, Amazon, Play Store, Instagram, eBay, Twitter en dat je ook bepaalde termen kan uitsluiten van je resultaten.
» Klik hier om Keywordtool.io gratis te proberen
Keyword Sheeter (voorheen Keywordshitter) is geen complete zoekwoordanalyse software, maar kan je goed gebruiken als ondersteunding bij het vinden van longtail zoektermen. Met Keyword Sheeter vind je binnen enkele seconden honderden potentieel interessante zoekwoorden.
Met één druk op de knop.
Vervolgens kan jij deze zoekwoorden analyseren op volume en concurrentie met jouw favoriete tool, om daar vervolgens teksten voor te schrijven.
Een kind kan de was doen!
» Klik hier om Keyword Sheeter gratis te proberen
Portent’s Content Idea Generator is perfect voor het verzinnen van een titel voor je blog. Door simpelweg een zoekwoord in te vullen, verzint hij een pakkende en prikkelende titel voor je.
Dit kan je oneindig uitproberen totdat je de ideale titel te pakken hebt. Erg handig als je een onderwerp hebt, maar de inspiratie niet meer kunt vinden om ook een scherpe titel te verzinnen.
Klein kanttekening: Portent’s Content Idea Generator is alleen in het Engels beschikbaar, dus je zal de titel wel nog even moeten vertalen als je in het Nederlands schrijft.
» Klik hier om Portent’s Content Idea Generator gratis te proberen
Nu we de zoekwoordanalyse tools hebben gehad, gaan we door naar de volgende categorie: linkbuilding software tools.
Natuurlijk kan het gros van de alles-in-één SEO tools ook allemaal in deze lijst terugkomen omdat ze ook een linkbuilding gedeelte hebben, maar de tools die in deze lijst voorkomen, die excelleren echt op het gebied van linkbuilding.
Echt specialistische programma’s dus.
Wanneer je linkbuilding zegt, zeggen veel SEO-specialisten Majestic. Helaas heeft Majestic nooit echt mijn hart kunnen winnen en gaat mijn voorkeur uit naar de andere ‘grote’ uit de lijst: Ahrefs.
Majestic staat vooral bekend om haar linkbuilding kracht, maar bevat ook andere functionaliteiten die ervoor zorgen dat je Majestic ook bijna een alles-in-een SEO tool zou kunnen noemen. Majestic is verder goedkoper dan Ahrefs, biedt veel waardevolle informatie met haar blogs en is momenteel een van de beste linkbuilding software op de markt.
» Klik hier om Majestic gratis te proberen
Ahrefs is, zoals ik al eerder aangaf in de Ahrefs review die ik schreef, de beste SEO software op het gebied van content en linkbuilding. Tegen de kracht, de mogelijkheden, de grote van de database en de werking kan geen enkele concurrent op.
Bijna al mijn tijd die ik spendeer in Ahrefs, spendeer ik in de Site Explorer. Hier kan je echt alles te weten komen over een website die je hebt ingevuld (denk aan hun linkprofiel, de best scorende pagina’s, alle zoekwoorden, concurrerende domeinen en nog veel meer).
Net zoals Majestic kan je Ahrefs inmiddels ook zien als een alles-in-één SEO tool, maar omdat haar specialisatie echt ligt bij linkbuilding, heb ik ‘m onder dit kopje geplaatst.
» Klik hier om Ahrefs gratis te proberen
Met de Unlinked Mention Finder van Ranktank kan je in een paar minuten achterhalen waar je online wel genoemd wordt, maar waar niet naar je gelinkt wordt. Oftewel, met de tool kan je op zoek gaan naar de gemakkelijkste linkbuilding kansen.
Wanneer iemand jouw bedrijf of product heeft genoemd, dan is de kans groot dat ze ook wel een backlink willen plaatsen. Het is alleen nog aan jou om op een leuke en vriendelijke manier te vragen of ze de link willen toevoegen.
» Klik hier om de Unlinked Mention Finder gratis te proberen
Wanneer mensen aan SEO denken, dan denken ze vooral aan het schrijven van teksten en het vindbaar zijn op zoekwoorden. Dat is volkomen terecht, maar de technische kant van je website is minstens net zo belangrijk. Want, wanneer jouw website een laadtijd heeft van 7 seconden, dan ga je nooit goed scoren in Google en gaan bezoekers je website verlaten.
Hoe goed je teksten ook mogen zijn.
En met deze software ga je meer inzicht krijgen in de technische staat van je website.
Kleine disclaimer: ook hier geldt dat de meeste alles-in-één SEO tools hier dankzij hun technische analyses prima in het rijtje hadden kunnen staan.
Is tijdens het doen van SEO één van de volgende vragen in je opgekomen: ‘Goh, ik ben wel benieuwd naar de lengte van al mijn meta omschrijvingen?’ of ‘Zijn al mijn pagina’s wel voorzien van een H1?’? Dan is Screaming Frog de software die nodig hebt.
Screaming Frog is een crawler die als het ware door je website kruipt om een technische scan te doen van je website. Dit wordt ook wel een SEO audit genoemd.
De voorbeelden die ik in de introductie noemde, zijn voor Screaming Frog kinderspel. Je kan er namelijk veel meer mee en je kan er veel meer interessante informatie uithalen. Screaming Frog staat eigenlijk altijd wel in de top 5 of top 10 beste SEO software bij SEO specialisten.
En dat is meer dan logisch.
» Klik hier om Screaming Frog gratis te proberen
GT Metrix is in mijn ogen de beste tool op de snelheid van je website te testen. GT Metrix is uitgebreid, kijkt naar verschrikkelijk veel elementen, geeft concrete adviezen als ‘optimaliseer je afbeeldingen’, is volledig gratis te gebruiken en toont precies hoe jouw website wordt geladen.
Je kan ook erg gemakkelijk achterhalen hoe snel je website laadt per browser en per locatie. Erg handig als je bijvoorbeeld internationaal opereert.
Wanneer je GT Metrix voor het eerst gebruikt, dan schrik je waarschijnlijk van alle cijfers, benamingen en balkjes. Hier moet je even doorheen prikken! Bij elk verbeterpunt staat namelijk wat het is en vervolgens kan jij gewoon even googelen hoe je dit kan oppakken.
» Klik hier om GT Metrix gratis te proberen
Google Page Speed is toch wel de meeste bekende tool voor het analyseren van de snelheid van je website. Aangezien de snelheid van je website een belangrijke ranking factor is, heeft Google de Page Speed tool de afgelopen jaren flink verbeterd en hebben ze zelfs sinds kort een snelheidsanalyse tool aan Search Console toegevoegd.
Nadat je de URL van jouw website in Page Speed hebt geplakt en op ‘Analyseren’ hebt geklikt, krijg je voor zowel desktop als mobiel een lijst met aanbevelingen en verbeterpunten. Hiermee kan je zelf aan de slag gaan of bijvoorbeeld je webdeveloper aansturen.
Ook Page Speed kan de eerste keer overweldigend zijn, maar daar moet je net zoals bij GT Metrix overheen stappen!
» Klik hier om Google Page Speed gratis te proberen
Pingdom is grotendeels gelijk aan GT Metrix. Je kan per locatie achterhalen hoe snel je website of pagina is, wat de verbeterpunten zijn, waarom je website zo snel of zo langzaam laadt en meer.
Het verschil is dat GT Metrix voor mijn gevoel wat uitgebreider is en je wat meer informatie geeft hoe je iets kan oppakken. Waarom dit verschil zo groot is, is eigenlijk heel logisch. Pingdom heeft een betaalde variant waarmee je je websites kan monitoren op zaken als snelheid, up-time en meer. De gratis variant is in mijn ogen alleen een soort leadgenerator / opstapje naar de betaalde variant.
» Klik hier om Pingdom gratis te proberen
SEO Site Checkup is altijd de eerste technische SEO tool die ik inzet tijdens een SEO traject. Je krijg door middel van een cijfer precies te zien hoe goed of slecht een website in elkaar zit. Je kan precies zien waar de aandachtsgebieden zitten en waar het binnen de gehele website fout gaat.
Vervolgens ga ik met een meer geavanceerde software als Screaming Frog dieper op die aandachtsgebieden in om ze op te pakken.
SEO Site Checkup is ideaal voor beginnende marketeers, SEO specialisten en ondernemers die willen weten wat de technische staat van hun website is. Daarnaast gebruik ik SEO Site Checkup ook altijd tijdens salesgesprekken, omdat het rapport zo goed en duidelijk is vormgegeven.
» Klik hier om SEO Site Checkup gratis te proberen
Er zijn verschillende manieren om te achterhalen hoe hoog je in Google staat. Je kan bijvoorbeeld zelf op de zoekterm googelen. Maar wist je dat je dat een heel vertekend beeld gaat geven?
Je zoekgeschiedenis en je locatie zijn namelijk ontzettend belangrijk en bepalen welke zoekresultaten je te zien krijgt. Wil je dus echt weten op welke positie je staat, dan zou je rank tracking software moeten hebben.
En 7 van die rank trackers heb ik voor je op een rijtje gezet.
In de basis zijn al deze tools hetzelfde: ze geven namelijk de posities per device, per land en per taal weer voor het door jou ingevuld zoekwoord. Maar elke aanbieder heeft zo zijn unieke features en propositie. Zo ook SERanking.
Het grote voordeel van SERanking is dat je zelf precies kan bepalen wat je krijgt. Je kan namelijk zelf bepalen of je zoekwoorden elke dag, elke drie dagen of elke week gecontroleerd worden.
Vervolgens kan je ook bepalen of je per maand, per kwartaal, per half jaar, per negen maanden of per jaar betaalt. En als laatst zijn er ook nog verschillende pakketten.
Hoe minder vaak de zoekwoorden gecontroleerd hoeven te worden en hoe langer je abonnement loopt, hoe goedkoper het wordt.
Zo kan je SERanking in het goedkoopste geval al aanschaffen voor €13.80 per maand. En voor rank tracking software met zoveel functionaliteiten, is dat een schijntje.
» Klik hier om SERanking gratis te proberen
‘s Werelds meest simple rank tracker’. Dat is de slogan van Wincher en dat is volledig terecht. Wincher is veruit de minst uitgebreide rank tracker van de lijst.
Perfect voor de startende ondernemers! Je kan al vanaf €6 per maand gebruik maken van Wincher. Voor die €6 kan je 100 zoekwoorden bijhouden van één website. Is dat niet genoeg? Dan betaal je per 100 zoekwoorden €3 extra per maand.
Voor dit bedrag worden je rankings bijgehouden, maar kan je niet veel extra functionaliteiten of mogelijkheden verwachten. Maar dat mag ook niet voor deze prijs.
» Klik hier om Wincher gratis te proberen
Pro Rank Tracker is soortgelijk aan SERanking. Het is een specialistische rank tracking tool met alle functies die je verwacht van een rank tracker. Wat Pro Rank Tracker uniek maakt is dat ook je posities in YouTube en Amazon kan bijhouden.
Dat zie je niet altijd bij de concurrenten terug.
Bij Pro Rank Tracker is de prijs grotendeels gebaseerd op het aantal zoektermen dat je wilt meten en kan je alleen bepalen of je per maand of per jaar betaald.
Pro tip: ook Pro Rank Tracker heeft net zoals veel andere SEO software tools uit deze lijst een actieve blog met veel waardevolle informatie. Maak daar gebruik van!
» Klik hier om Pro Rank Tracker gratis te proberen
Net zoals Serpstat, heb ik Accuranker aangeschaft tijdens een Appsumo deal. Ik heb voor Accuranker $39 dollar betaald en kan daarmee 100 zoekwoorden bijhouden.
Dat is niet veel, maar ik heb Accuranker daar wel de afgelopen maanden goed mee kunnen testen. Mijn conclusie? Het is een van de snelste rank trackers op de markt, de posities zijn altijd waarheidsgetrouw en de data wordt duidelijk gevisualiseerd.
Mocht je nog op zoek zijn naar nieuwe rank tracking software, dan moet je Accuranker absoluut meenemen in je keuze.
» Klik hier om Accuranker gratis te proberen
Advanced Web Ranking is misschien wel een van de meest bekende rank trackers en focust zich niet alleen op de eindgebruiker, maar ook op online marketing bureau’s en SEO specialisten door haar diensten white label aan te bieden.
De prijs van Advanced Web Ranking ligt om en nabij de prijs van de concurrenten. Ook hier geldt en telt: probeer ze allemaal uit en kijk welk het best bij jou past.
» Klik hier om Advanced Web Ranking gratis te proberen
RankWatch’s verdienmodel is soortgelijk aan die van SERanking. Je kan kiezen of je zoekwoorden per dag of per week geüpdatet worden. De prijs verandert hier echter niet door, alleen het aantal zoekwoorden die je kan meten wel.
De website van RankWatch vind ik minder overzichtelijk dan die van haar concurrenten. Ik krijg niet het gevoel dat ik bij RankWatch veel waar voor mijn geld krijg en de mogelijkheden zijn niet voldoende uitgelicht.
Het is wel goedkoper om bij RankWatch in te stappen dan bij de grote concurrenten. Dat is dan wel een voordeel!
» Klik hier om RankWatch gratis te proberen
AgencyAnalytics profileert zich niet als rank tracker software, maar als een rapportageplatform voor bureaus. Eigenlijk mag ik AgencyAnalytics dus geen rank tracker noemen, maar dat is wel een belangrijk onderdeel van de tool.
AgencyAnalytics is te koppelen met bijna alle grote tools op het gebied van SEO, PPC, social media en e-mail. Het kan alle informatie bundelen tot één duidelijk rapport.
Wanneer ik naar de prijs ga kijken, dan is de tool iets duurder dan andere rank trackers, maar daarmee kan je het dan weer eigenlijk ook niet helemaal vergelijken.
» Klik hier om AgencyAnalytics gratis te proberen
Bij mij wil het oog ook altijd wat en de website van Serpbook ziet er gelikt uit. Daarnaast zie je, als je de website van Serpbook bekijkt, de reviews van SEO-guru Neil Patel vaak voorbijkomen. Daar zijn ze bij Serpbook trots op.
De instapprijs ligt bij Serpbook wat hoger dan bij haar concurrenten en Serpbook biedt zelfs de mogelijkheid om elk uur de rankings te updaten. Dat maakt de software uniek in vergelijking met haar concurrenten.
» Klik hier om Serpbook gratis te proberen
In een eerder blog schrijf ik al over 18 onmisbare Google Tools voor jou als markteer & ondernemer. Daarin heb ik 18 tools van Google de revue laten passeren.
Een groot deel van deze 18 tools hebben met SEO te maken, maar om ze hier allemaal nogmaals te noemen vind ik te ver gaan. Daarom heb ik de vier belangrijkste voor je op een rijtje gezet.
Zoekmachine optimalisatie draait om resultaat. En met resultaat bedoelen we meer klanten, meer leads of meer omzet.
Meer bezoekers, een lager bouncepercentage of een langere sessieduur zijn middelen en mag je dus eigenlijk niet als doel zien. Het meten van al deze middelen en van het resultaat kan je met Google Analytics.
Met Google Analytics kan je alles te weten komen over je doelgroep, waar je bezoekers vandaan komen, hoe de bezoekers zich binnen de website gedragen en welke conversies je hebt binnengehaald.
Perfect om je website te verbeteren, knelpunten te achterhalen en je conversiepercentage te verhogen. Mijn mening is dat elke website voorzien moet zijn van Google Analytics. Want zonder deze inzichten weet je niet of je aanpassingen ook daadwerkelijk leiden tot het gewenste effect.
» Klik hier om Google Analytics gratis te proberen
Wanneer je gebruikt wilt maken van bijvoorbeeld Google Analytics of Hotjar, dan moet je een script toevoegen aan de code van je website.
Elke script zorgt ervoor dat de laadtijd van je website langer wordt. En hoe langer de laadtijd is, hoe slechter dat voor je SEO is.
Met Google Tag Manager kan je al deze verschillende scripts inladen in één containerscript. Dat gaat je heel wat laadtijd schelen. Daarnaast kan je Google Tag Manager ook gebruiken voor het meten van bepaalde conversies.
Denk bijvoorbeeld aan mensen die op een telefoonnummer klikken of het meetbaar maken wanneer mensen op je affiliate links klikken.
» Klik hier om Google Tag Manager gratis te proberen
Google Search Console, voorheen Google Webmaster Tools, is een programma waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bijhouden en bekijken. Je kan het zien als de tool die Google heeft gecreëerd om je zelf een beetje macht over de indexatie van je website te geven.
Met Search Console kan je bijvoorbeeld je blog direct in Google vindbaar maken, bekijken of je een penalty hebt gekregen, je sitemap indienen, dekkingsfouten terugvinden en nog veel meer.
Search Console is één van de SEO tools waar je absoluut niet omheen kan en waarmee ik tijdens een SEO traject altijd mee begin.
» Klik hier om Google Search Console gratis te proberen
Google Mijn Bedrijf is een tool van Google waarmee je jouw bedrijf kan uitlichten binnen de zoekresultaten en binnen Google Maps. Je kan hier allerlei belangrijke informatie kwijt als openingstijden, telefoonnummer, adres, je logo, en meer.
Het afgelopen jaar is Google haar Mijn Bedrijf functie flink aan het uitbreiden en is er bijvoorbeeld een chatfunctie bij gekomen en kan je inmiddels je blogs delen door Google Posts.
Ik verwacht dat Google de aankomende maanden en jaren veel meer de focus gaat leggen op de Mijn Bedrijf functie en mijn advies is dan ook dat je het Mijn Bedrijf profiel van jouw business altijd volledig aanvult.
» Klik hier om Google Mijn Bedrijf gratis te proberen
Het gros van de lijst hebben we inmiddels gehad, maar nu is het tijd dat voor een andere invalshoek: SEO Plugins. Daar heb ik al eerder een blog over geschreven, maar de vier beste heb ik er voor je uitgepikt.
SEOPress is een SEO plugin die claimt goedkoper en beter te zijn door Yoast (zie hieronder). Door die claim, werd ik geprikkeld en vond ik het toen tijd om de plugin uit te proberen.
Mijn conclusie is eigenlijk heel simpel: wil je niet betalen voor een SEO plugin en heb je niet meer functies nodig dan Yoast? Blijf bij Yoast. Heb je bijvoorbeeld betaald voor Yoast Premium, heb je meer functionaliteiten nodig of beheer je meerdere websites? Ga dan voor SEOPress Pro.
Voor SEOPress Pro betaal je namelijk maar $39 per jaar voor een ongelimiteerd aantal sites. Tel daarbij de hoeveelheid functionaliteiten bij op en het is het betere Yoast alternatief.
» Klik hier om SEOPress gratis te proberen
Heeft Yoast nog een introductie nodig? Ik denk het niet! Met meer dan miljoenen installaties en meer dan 25.000 vijf sterren reviews is het een van de bekendste SEO software ter wereld.
Ik ben dan ook verschrikkelijk fan van de gratis variant van Yoast. In al die jaren heb ik er nog nooit problemen mee gehad en heeft het altijd gedaan wat het heeft beloofd.
Van de Yoast Premium variant ben ik echter totaal geen fan. De kosten liggen in mijn optiek veel te hoog voor wat je krijgt, zeker als je naar de concurrenten kijkt. Wat ik ook altijd leuk vind om te benoemen is dat Yoast, net zoals ContentKing een Nederlands bedrijf is.
» Klik hier om Yoast gratis te proberen
Al-In-One SEO heeft inmiddels meer dan een miljoen installaties en heeft zich dus absoluut bewezen in SEO land. Als je kijkt naar de functionaliteiten van de gratis en de betaalde versie, dan zie je dat je met de gratis variant al een heel eind komt. Mocht ik All-In-One SEO voor mijn eigen website gebruiken, dan heb ik wel de premium nodig en als je dan gaat kijken naar de prijs, dan ga ik liever voor SEOPress.
Wat ik wel adviseer, en dat adviseer ik je eigenlijk voor alle plugins/tools, is om ‘m gewoon een keer te gebruiken. Dan kan je zelf bepalen wat je ervan vindt.
» Klik hier om All-In-One SEO gratis te proberen
Chrome extensies zijn er in overvloed, maar wist je dat er ook Chrome extensies zijn die je op het gebied van zoekmachine optimalisaties kunnen ondersteunen? Ik schreef al eens eerder over 10 handige Chrome extensies die online marketing makkelijker maken en vier van de beste SEO extensies heb ik nogmaals voor je genoteerd.
Ik zou bijna willen zeggen dat SEOQuake mijn favoriete SEO extensie is, maar eigenlijk zijn ze allemaal mijn favoriet. Met SEOQuake kan je (gratis) de volgende informatie achterhalen:
En als kers op de taart kan je al deze informatie ook vergelijken met een andere URL. Oftewel, als je bezig bent met SEO / online marketing dan kan je niet om SEOQuake heen.
» Klik hier om SEOQuake gratis te proberen
De MOZBar is soortgelijk aan SEOQuake. Door simpelweg de MOZBar aan te zetten krijg je allerlei belangrijke On Page SEO elementen te zien, maar ook cijfers zoals de domeinautoriteit, de verhouding interne, externe links en meer.
Met de MOZBar kan je ook meteen een on page audit doen door een zoekwoord in te vullen. Je krijgt dan een Page Optimization score te zien inclusief alle verbeterpunten en suggesties.
» Klik hier om de MOZBar gratis te proberen
De Extract People Also Search extensie had net zo goed bij het lijstje met zoekwoordanalyse software kunnen staan. Wanneer je deze extensie hebt geïnstalleerd krijg je, wanneer je een woord in Google intypt, een lijst zien met zoektermen die gerelateerd zijn aan jouw zoekwoord.
Deze woorden komen rechtstreeks uit het kopje ‘zoekopdrachten gerelateerd aan zoekwoorden’ die Google normaal onderaan de zoekresultaten toont. Het verschil is dat Extract People Also Searches ze allemaal toont en dat Google onderaan de pagina er maar acht toont.
» Klik hier om de Extract People Also Searches gratis te proberen
SEO Minion is te vergelijken met MOZBar en SEOQuake en bestaat grofweg uit de volgende tools:
De eerste vijf zijn allemaal logisch en niet uniek, maar de laatste wel!
Met de Google Locatie Simulator kan je namelijk je locatie aanpassen, zodat je de zoekresultaten te zien krijgt die bij die locatie horen. En dat is ontzettend handig (zei iemand lokale SEO?).
» Klik hier om de SEO Minion gratis te proberen
We zijn aangekomen bij de laatste categorie en de laatste SEO software tool van de lijst. In deze categorie staat Keyword Hero, een tool die eigenlijk in geen enkele categorie past.
Maar dat betekent niet dat het geen krachtige tool is … integendeel zelfs!
Keyword Hero is een programma die gegevens van Analytics en Search Console combineert om te bepalen welke zoekwoorden mensen in Google hebben ingetypt om op jouw website te komen en om te achterhalen welke zoekwoorden hebben geleid tot welke conversies.
Je zou kunnen zeggen dat het eerder een conversie optimalisatie tool dan een SEO tool is, maar doordat je weet welke zoekwoorden mensen gebruiken kan jij je content strategie aanpassen zodat je je nog meer kunt focussen om de meest lucratieve keywords.
Keyword Hero is gratis te gebruiken, maar daar zitten veel restricties aan en het meten van conversies zit daar niet bij in. Je hebt dus eigenlijk een betaald account nodig.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.