Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!).

Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af.

Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren?

Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’.

En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.

Stap 1: Je website moet meetbaar zijn gemaakt Google Analytics

Om te achterhalen welke zoekwoorden zorgen voor welke conversie, moet je drie stappen doorlopen.

Stap 1 is je website koppelen aan Google Analytics.

Ik verwacht, en de kans is ook heel groot, dat je dat al gedaan hebt.

Mocht dat niet zo zijn, klik dan op één van onderstaande blogs en installeer Google Analytics op de manier die jij prettig vindt:

Stap 2: Voorzie je website van Google Search Console

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Oftewel, op SEO gebied is het één van de belangrijkste tools van Google.

Om je website te voorzien van Search Console moet je 2 handelingen verrichten:

  • Een Search Console account aanmaken
  • Je website op de juiste manier toevoegen.

Deze beide handelingen omschrijf ik uitgebreid in mijn blog genaamd: ‘Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’.

Stap 2 is dan ook het lezen van bovenstaand artikel en vervolgens een Search Console account aanmaken en je website op de juiste manier toe te voegen.

(En nee, deze stap mag je niet overslaan.)

ik houd je in de gaten

Stap 3: Installeer de tool waarmee je de converterende zoekwoorden kan achterhalen (Keyword Hero)

We zijn aangekomen bij de derde en laatste stap: het in gebruik nemen van Keyword Hero.

Dat is namelijk de tool die ervoor zorgt dat je kan achterhalen welke zoekwoorden voor welke conversies zorgen.

Hoe doet Keyword Hero dat?

Door data van Google Analytics en Google Search Console aan elkaar te koppelen.

Omdat je Analytics en Search Console inmiddels hebt aangemaakt, is het installeren van Keyword Hero een eitje en kost dat je nog geen twee minuten.

En hoe je dat doet, dat ga ik je nu laten zien.

Stap 1: Ga naar de website van Keyword Hero (https://keyword-hero.com/) en klik rechtsboven op ‘Sign up / Log in’.

Stap 2: Log in met het Google account waar Google Tag Manager, Google Analytics en Google Search Console aan gekoppeld is.

Stap 3: Klik rechtsboven op ‘Add Domain’’

Keyword hero add domain

Stap 4: Selecteer in de kolom ‘Accounts’ welk account je gekoppeld wilt hebben, in de kolom ‘Properties & Apps’ welke property je gekoppeld wilt hebben en in de kolom ‘views’ welke weergave je gekoppeld wilt hebben.

Stap 5: Selecteer bij ‘Select tracking’ de conversie die je wilt weten en klik op ‘Next’

view selecteren keyword hero

Stap 6: Selecteer het juiste domein door op ‘Select’ te klikken en let goed op dat deze precies overeenkomt met je website.

Klik vervolgens op ‘Next’.

Stap 7: Klik onderaan op ‘Create’.

property aanmaken converterende zoekwoorden

Selecteer vervolgens weer het juiste Google Account.

Stap 8: Selecteer een betaald plan (Want anders kan je de conversies niet meten) en klik op ‘Next’.

keyword hero prijs

Stap 9: Wacht 24 uur totdat je eerste data vertoond wordt en vul je e-mailadres in als je graag elke week een rapport wilt krijgen van de Keyword Hero resultaten.

Dat zou ik echt doen!

Hier vind je vervolgens welk zoekwoord zorgt voor welke conversie

Nu heb je Analytics, Search Console en Keyword Hero, maar je weet nog niet hoe je kan achterhalen welke zoekwoorden goed converteren.

Als je 24 uur hebt gewacht nadat je Keyword Hero account is opgezet dan kan je op de volgende plek vinden welke zoekwoorden converteren en welke niet.

  • Ga naar de website van Google Analytics: https://analytics.google.com/analytics/web/
  • Login op het juiste Google account
  • Kliks linksboven op het account waar je nu in zit (Rechts naast het Google logo)
  • Ga binnen het juiste Google Analytics account op zoek naar de property die begint met ‘Keyword Hero’ en klik daar op.
  • Klik links in het rijtje op ‘Acquisitie’, dan op ‘Alle verkeer’ en dan op ‘Kanalen’.
  • Klik vervolgens op het kanaal ‘Organic search’

En voilà!

Daar zie je alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om op je website te komen.

Als je rechts in de tabel kijkt zie je de conversies en bijvoorbeeld het conversiepercentage.

Google Analytics Keyword Hero

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *