Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!).

Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af.

Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren?

Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’.

En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.

Stap 1: Je website moet meetbaar zijn gemaakt Google Analytics

Om te achterhalen welke zoekwoorden zorgen voor welke conversie, moet je drie stappen doorlopen.

Stap 1 is je website koppelen aan Google Analytics.

Ik verwacht, en de kans is ook heel groot, dat je dat al gedaan hebt.

Mocht dat niet zo zijn, klik dan op één van onderstaande blogs en installeer Google Analytics op de manier die jij prettig vindt:

Stap 2: Voorzie je website van Google Search Console

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Oftewel, op SEO gebied is het één van de belangrijkste tools van Google.

Om je website te voorzien van Search Console moet je 2 handelingen verrichten:

  • Een Search Console account aanmaken
  • Je website op de juiste manier toevoegen.

Deze beide handelingen omschrijf ik uitgebreid in mijn blog genaamd: ‘Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’.

Stap 2 is dan ook het lezen van bovenstaand artikel en vervolgens een Search Console account aanmaken en je website op de juiste manier toe te voegen.

(En nee, deze stap mag je niet overslaan.)

ik houd je in de gaten

Stap 3: Installeer de tool waarmee je de converterende zoekwoorden kan achterhalen (Keyword Hero)

We zijn aangekomen bij de derde en laatste stap: het in gebruik nemen van Keyword Hero.

Dat is namelijk de tool die ervoor zorgt dat je kan achterhalen welke zoekwoorden voor welke conversies zorgen.

Hoe doet Keyword Hero dat?

Door data van Google Analytics en Google Search Console aan elkaar te koppelen.

Omdat je Analytics en Search Console inmiddels hebt aangemaakt, is het installeren van Keyword Hero een eitje en kost dat je nog geen twee minuten.

En hoe je dat doet, dat ga ik je nu laten zien.

Stap 1: Ga naar de website van Keyword Hero (https://keyword-hero.com/) en klik rechtsboven op ‘Sign up / Log in’.

Stap 2: Log in met het Google account waar Google Tag Manager, Google Analytics en Google Search Console aan gekoppeld is.

Stap 3: Klik rechtsboven op ‘Add Domain’’

Keyword hero add domain

Stap 4: Selecteer in de kolom ‘Accounts’ welk account je gekoppeld wilt hebben, in de kolom ‘Properties & Apps’ welke property je gekoppeld wilt hebben en in de kolom ‘views’ welke weergave je gekoppeld wilt hebben.

Stap 5: Selecteer bij ‘Select tracking’ de conversie die je wilt weten en klik op ‘Next’

view selecteren keyword hero

Stap 6: Selecteer het juiste domein door op ‘Select’ te klikken en let goed op dat deze precies overeenkomt met je website.

Klik vervolgens op ‘Next’.

Stap 7: Klik onderaan op ‘Create’.

property aanmaken converterende zoekwoorden

Selecteer vervolgens weer het juiste Google Account.

Stap 8: Selecteer een betaald plan (Want anders kan je de conversies niet meten) en klik op ‘Next’.

keyword hero prijs

Stap 9: Wacht 24 uur totdat je eerste data vertoond wordt en vul je e-mailadres in als je graag elke week een rapport wilt krijgen van de Keyword Hero resultaten.

Dat zou ik echt doen!

Hier vind je vervolgens welk zoekwoord zorgt voor welke conversie

Nu heb je Analytics, Search Console en Keyword Hero, maar je weet nog niet hoe je kan achterhalen welke zoekwoorden goed converteren.

Als je 24 uur hebt gewacht nadat je Keyword Hero account is opgezet dan kan je op de volgende plek vinden welke zoekwoorden converteren en welke niet.

  • Ga naar de website van Google Analytics: https://analytics.google.com/analytics/web/
  • Login op het juiste Google account
  • Kliks linksboven op het account waar je nu in zit (Rechts naast het Google logo)
  • Ga binnen het juiste Google Analytics account op zoek naar de property die begint met ‘Keyword Hero’ en klik daar op.
  • Klik links in het rijtje op ‘Acquisitie’, dan op ‘Alle verkeer’ en dan op ‘Kanalen’.
  • Klik vervolgens op het kanaal ‘Organic search’

En voilà!

Daar zie je alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om op je website te komen.

Als je rechts in de tabel kijkt zie je de conversies en bijvoorbeeld het conversiepercentage.

Google Analytics Keyword Hero

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]