Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!).

Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af.

Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren?

Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’.

En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.

Stap 1: Je website moet meetbaar zijn gemaakt Google Analytics

Om te achterhalen welke zoekwoorden zorgen voor welke conversie, moet je drie stappen doorlopen.

Stap 1 is je website koppelen aan Google Analytics.

Ik verwacht, en de kans is ook heel groot, dat je dat al gedaan hebt.

Mocht dat niet zo zijn, klik dan op één van onderstaande blogs en installeer Google Analytics op de manier die jij prettig vindt:

Stap 2: Voorzie je website van Google Search Console

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Oftewel, op SEO gebied is het één van de belangrijkste tools van Google.

Om je website te voorzien van Search Console moet je 2 handelingen verrichten:

  • Een Search Console account aanmaken
  • Je website op de juiste manier toevoegen.

Deze beide handelingen omschrijf ik uitgebreid in mijn blog genaamd: ‘Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’.

Stap 2 is dan ook het lezen van bovenstaand artikel en vervolgens een Search Console account aanmaken en je website op de juiste manier toe te voegen.

(En nee, deze stap mag je niet overslaan.)

ik houd je in de gaten

Stap 3: Installeer de tool waarmee je de converterende zoekwoorden kan achterhalen (Keyword Hero)

We zijn aangekomen bij de derde en laatste stap: het in gebruik nemen van Keyword Hero.

Dat is namelijk de tool die ervoor zorgt dat je kan achterhalen welke zoekwoorden voor welke conversies zorgen.

Hoe doet Keyword Hero dat?

Door data van Google Analytics en Google Search Console aan elkaar te koppelen.

Omdat je Analytics en Search Console inmiddels hebt aangemaakt, is het installeren van Keyword Hero een eitje en kost dat je nog geen twee minuten.

En hoe je dat doet, dat ga ik je nu laten zien.

Stap 1: Ga naar de website van Keyword Hero (https://keyword-hero.com/) en klik rechtsboven op ‘Sign up / Log in’.

Stap 2: Log in met het Google account waar Google Tag Manager, Google Analytics en Google Search Console aan gekoppeld is.

Stap 3: Klik rechtsboven op ‘Add Domain’’

Keyword hero add domain

Stap 4: Selecteer in de kolom ‘Accounts’ welk account je gekoppeld wilt hebben, in de kolom ‘Properties & Apps’ welke property je gekoppeld wilt hebben en in de kolom ‘views’ welke weergave je gekoppeld wilt hebben.

Stap 5: Selecteer bij ‘Select tracking’ de conversie die je wilt weten en klik op ‘Next’

view selecteren keyword hero

Stap 6: Selecteer het juiste domein door op ‘Select’ te klikken en let goed op dat deze precies overeenkomt met je website.

Klik vervolgens op ‘Next’.

Stap 7: Klik onderaan op ‘Create’.

property aanmaken converterende zoekwoorden

Selecteer vervolgens weer het juiste Google Account.

Stap 8: Selecteer een betaald plan (Want anders kan je de conversies niet meten) en klik op ‘Next’.

keyword hero prijs

Stap 9: Wacht 24 uur totdat je eerste data vertoond wordt en vul je e-mailadres in als je graag elke week een rapport wilt krijgen van de Keyword Hero resultaten.

Dat zou ik echt doen!

Hier vind je vervolgens welk zoekwoord zorgt voor welke conversie

Nu heb je Analytics, Search Console en Keyword Hero, maar je weet nog niet hoe je kan achterhalen welke zoekwoorden goed converteren.

Als je 24 uur hebt gewacht nadat je Keyword Hero account is opgezet dan kan je op de volgende plek vinden welke zoekwoorden converteren en welke niet.

  • Ga naar de website van Google Analytics: https://analytics.google.com/analytics/web/
  • Login op het juiste Google account
  • Kliks linksboven op het account waar je nu in zit (Rechts naast het Google logo)
  • Ga binnen het juiste Google Analytics account op zoek naar de property die begint met ‘Keyword Hero’ en klik daar op.
  • Klik links in het rijtje op ‘Acquisitie’, dan op ‘Alle verkeer’ en dan op ‘Kanalen’.
  • Klik vervolgens op het kanaal ‘Organic search’

En voilà!

Daar zie je alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om op je website te komen.

Als je rechts in de tabel kijkt zie je de conversies en bijvoorbeeld het conversiepercentage.

Google Analytics Keyword Hero

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *