ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn.

Zonder twijfel.

Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard.

Mocht je nog op zoek zijn naar de ideale SEO-tool, dan moet je deze tool absoluut in de overweging meenemen.

En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een alles-in-een SEO- en online marketing tool met als doel het aantal bezoekers binnen je website te laten groeien, het monitoren van je niche en het verslaan van je concurrenten.

En ja, dat is deels de titel die ze zelf op hun website gebruiken (maar die zegt toevallig precies waar het op staat).

De mogelijkheden binnen Ahrefs zijn enorm, enomdat ik vind dat je ze zeker moet kennen voordat je de tool gaat gebruiken, ga ik ze je nu kort toelichten.

Functionalieiten van Ahrefs

Circa 70% van de tijd die ik spendeer aan Ahrefs, spendeer ik aan de ‘Site Explorer’.

Dat vind ik persoonlijk de allerbeste functie van Ahrefs.

Maar er is meer!

Dus ik zet nu alle functionaliteiten voor je op een rijtje, zodat jij de beste functie zelf kan bepalen.

Let's go

Dashboard

In het dashboard van Ahrefs zie je alle projecten die je hebt toegevoegd.

Je ziet hier niet veel specifieke data, maar je ziet vooral de belangrijkste cijfers.

Denk aan de Ahrefs rank, je domein autoriteit, het aantal backlinks, organische verkeer en het aantal organische zoekwoorden.

Dat komt er dan zo uit te zien:

Ahrefs Dashboard

Alerts

Ik gok dat je al bekend bent met Google Alerts.

Dan krijg je een mail wanneer je online genoemd wordt.

Ahrefs heeft deze functie ook!

De alertsfunctie van Ahrefs kan je drie soorten alerts geven:

  • wanneer je een nieuwe backlink krijgt
  • wanneer je op een nieuwe zoekterm gevonden wordt
  • wanneer je bedrijfsnaam vermeld wordt (zonder link)

De alerts kan je instellen per dag, per week of per maand.

Zo mis je dus nooit meer updates, vermeldingen of nieuwe backlinks.

Ahrefs alert

Site explorer

Mijn excuus alvast, want door de Site Explorer verlies ik me misschien wel wat in mijn enthousiasme.

Maar even serieus, dit onderdeel is fantastisch.

Waarom?

Omdat je met een paar simpele klikken:

  • Al je backlinks kan zien
  • Al je verloren backlinks kan zien
  • Alle interne links kan zien
  • Alle zoektermen waar je op gevonden wordt kan achterhalen (inclusief verschuivingen)
  • De beste pagina’s van een website kan achterhalen
  • Concurrerende domeinen kan tonen
  • Zoektermen achterhalen waar je concurrenten op gevonden worden en jij niet
  • Beste scorende pagina’s achterhalen op basis van backlinks
  • De gebruikte ankerteksten kan achterhalen
  • Alles te weten komen over de uitgaande links
  • Alle bovenstaande informatie gemakkelijk kan exporteren
  • En nog veel meer

Dit alles kan je per website, per pagina of per subdomein bekijken.

Oftewel, met de Site Explorer alleen al kan je achterhalen hoe je jouw concurrenten kan verslaan.

Mocht Ahrefs alleen bestaan uit de Site Explorer, dan nog zou het mijn favoriete tool zijn.

Site explorer

Content explorer

De content explorer van Ahrefs gebruik ik niet heel veel, daar gebruik ik met name KWFinder voor in combinatie met de SERPChecker.

De Content Explorer geeft je informatie uit de zoekresultaten van een bepaald zoekwoord.

Zo kan je bijvoorbeeld precies zien welke partijen jouw zoekwoord gebruiken op hun website.

In de titel of bijvoorbeeld in de URL.

Dit kan je filteren op taal, datum wanneer het artikel geplaatst, datum wanneer het artikel aangepast, social shares, domein autoriteit en nog veel meer.

De resultaten van de door jou ingevulde informatie kunnen er dan zo uit te komen zien:

Content explorer

Hiermee kan je precies zien wat jou concurrenten over een zoekwoord zeggen en hoe goed ze online scoren.

Keyword explorer

De Keyword explorer van Ahrefs is dus de zoekwoordanalyse tool van Ahrefs.

Soortgelijk aan de Google Keyword Planner, maar dan vele malen beter.

De Keyword explorer gebruik je vooral om te achterhalen hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt, hoe de concurrentie is op dat zoekwoord en wat andere relevante zoekwoorden zijn.

Dat ziet er zo uit:

Ahrefs keyword explorer review

Je ziet vervolgens ook de SERP gegevens van het zoekwoord en je ziet hoe de posities van alle partijen in de afgelopen tijd zijn veranderd.

Dat ziet er dan zo uit:

SERP overview

Wat kan je met al deze informatie?

Bepalen of een zoekwoord interessant is, achterhalen waarom je concurrenten beter scoren en het kan je helpen bij het achterhalen van nog meer zoekwoorden die je kunt gebruiken.

Rank Tracker

Een Rank Tracker is een algemene benaming voor een programma dat kan bijhouden op welk posities je staat in Google met betrekking tot een vooraf ingevuld zoekwoord.

En dat doet de tool van Ahrefs dus ook.

De Rank Tracker van Ahrefs kun je daarom vergelijken met Accuranker of de Rank Tracker van SEO Powersuite.

De Rank Tracker van Ahrefs bevat eigenlijk alles wat je nodig hebt.

Je krijgt alle belangrijke informatie te zien als gemiddelde positie, je posities, verwachte verkeer, URL, locatie en nog veel meer.

Dit ziet dan ongeveer zo uit!

Rank tracker ahrefs

Site audit

De Site audit van Ahrefs gebruik ik niet heel veel.

Het is een tool die je van alles vertelt over de technische staat van je website.

Maar om heel eerlijk te zijn, als ik deze vergelijk met de Site audit van andere partijen, dan vind ik die stukken beter en gebruikersvriendelijker.

Daarom kan ik je er dus niet heel veel meer over vertellen :).

More

Naast de eerdere genoemde functionaliteiten, heeft Ahrefs er nog meer.

Deze zitten verstond onder het kopje ‘More’ in het menu.

Per tool zal ik nog even kort aanhalen wat je er mee kan:

  • Ahrefs Rank (de ranglijst van de Ahrefs Rank zien)
  • Domeinvergelijker (5 domeinen tegelijk vergelijken op basis van allerlei belangrijke SEO informatie)
  • Snelle Batch Analyse (lijkt op de domeinvergelijker, maar dan alleen specifiek op het gebied van linkbuilding)
  • Link Intersect (achterhalen welke partijen naar bijvoorbeeld je concurrenten linken, maar niet naar jou)
  • Ahrefs SEO Toolbar (meer informatie over de SEO Toolbar van Ahrefs)
  • Ahrefs API (meer informatie als je de data van Ahrefs wilt koppelen aan bijvoorbeeld je eigen systeem)
  • Ahrefs Data in SEO Tools (lijst van tools die gebruik maken van de data van Ahrefs).

Voor- en nadelen van Ahrefs

Aangezien het op voorhand ontzettend fijn is om een aantal voor- en nadelen van een tool geserveerd te krijgen, ga ik dat ook voor Ahrefs voor je doen.

Eigenlijk kent Ahrefs maar twee nadelen:

1. Als je het juiste account neemt, dan is Ahrefs best duur.
2. Op het gebied van technische analyse scoren andere tools beter.

Ik kan met beide nadelen leven.

Voor de technische analyse gebruik ik andere tools en omdat ik het zoveel gebruik, bespaart Ahrefs mij juist geld/tijd.

Door naar de voordelen:

  • Ahrefs heeft de grootste database van alle SEO-tools
  • In vergelijking met andere alles in één SEO-tools werkt Ahrefs het veruit het makkelijkst
  • Ahrefs heeft functionaliteiten die haar concurrenten niet hebben (of die van de concurrenten werken vele malen slechter)
  • Gedurende de 1,5 jaar dat ik Ahrefs gebruik heb ik er nog nooit problemen mee gehad
  • De data van Ahrefs is in die tijd ook altijd juist geweest.

Nu ik de voor- en nadelen op een rijtje heb gezet, is het tijd om door te gaan naar de verschillende pakketten die Ahrefs aanbiedt.

Prijzen en pakketten

Ahrefs biedt vier pakketten aan:

Ahrefs prijzen en pakketten

Het verschil in prijs zit ‘m in de mogelijkheden en functies die je krijgt.

Als je als online marketeer of SEO specialist Ahrefs wilt gebruiken, dan heb je absoluut ‘Advanced’ nodig.

Anders mis je belangrijke functies die je absoluut niet mag missen.

Denk aan de mobiele zoekresultaten of historische data.

Als ondernemer zal je de keuze moeten maken tussen ‘Lite’ en ‘Standard’.

Daarbij ga ik je helpen:

Ben je momenteel afhankelijk van je online omzet en wil je online knallen?

Ga dan voor ‘Standard’.

Sta je aan het begin van je online avontuur en moet er nog veel aan je website gebeuren?

Ga dan voor ‘Lite’.

Pro tip: Je kan voor 7 dollar Ahrefs 7 dagen lang proberen. Doe dat en test of Ahrefs wat voor jou is!

Ahrefs alternatieven en concurrenten

In mijn optiek is Ahrefs de beste tool op het gebied van content en linkbuilding.

Mocht je Ahrefs vergelijken met andere alles-in-één SEO tools, dan zijn er maar een paar die in de buurt komen:

Elke tool heeft zo z’n charme en elke tool heeft z’n voor- en nadelen.

De tip die ik hier voor je heb is om alle tools een keer uit te proberen en zelf te kiezen welke voor jou het best werkt.

En om het je wat makkelijker te maken: hier heb je een handige tabel met allerlei informatie over die vier partijen:

MangoolsMOZSemrushAhrefsMajestic
Prijs per maand€25,90 – €69,90$79 – $799$83,28 – $333,28$82 – $832€39 – €380
Zoekwoorden achterhalen per maand3000 – 36.000150 – 30.00010.000 – 50.000*500.000-50.000.000*Totaal 20.000.000**
Posities meten van aantal zoekwoorden per maand200 – 1500300 – 10000500 – 5000500 – 10.000Totaal 20.000.000**
Update frequentie zoekwoordenDagelijksWekelijksDagelijksIedereen week – elke 3 dagenDagelijks
Maximaal aantal campagnesOngelimiteerd5 – 1005 – 2005 – 100Totaal 20.000.000**
Aantal SERPS analyseren per maand3000 – 36.000150 – 30.00010.000 – 50.000*500.000-50.000.000*Totaal 20.000.000**
Aantal backlinks achterhalen per maand60.000 – 450.00050.000 – 100.000.000.00030.000.000 – 500.000.0005.000.000 – 500.000.000Totaal 20.000.000**
Maximaal aantal ingelogde gebruikers 1 – 102 – 601 – 91 – 51 – 5

*Semrush/Ahrefs werken niet op basis van ingevulde zoekwoorden, maar op basis van data die uit het programma komt. Stel dat je 100 suggesties hebt per zoekwoord kan je dus maar 100 zoekwoorden invullen.

**Majestic werkt op basis van analyse-eenheden. Soortgelijk aan Semrush/Ahrefs.

Ahrefs blog

Naast de handige tools die Ahrefs biedt, hebben ze ook een blog met ontzettend goede artikelen.

Of je nou een doorgewinterde SEO-specialist bent of een startende ondernemer die marketing aan het ontdekken is, het lezen van het Ahrefs blog zou ik je zeker aanraden.

Conclusie

Zoals je van mij gewend bent, geef ik de tool altijd een het einde een cijfer.

Van Ahrefs gaat mijn online marketing hartje sneller kloppen, maar door het ontbreken van een goede technische analyse tool, kan ik helaas geen tien geven.

Dat zou ook niet eerlijk zijn.

Aangezien Ahrefs verder perfect is, wil ik deze Ahrefs review afsluiten met het geven van een 9,7!

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *