Message functie Google mijn Bedrijf Chat

De nieuwe chatfunctie van Google Mijn Bedrijf! GO of NO GO?

“Wat briljant!”

Dat was mijn reactie toen ik het eerste artikel las over de chatfunctie die Google in Google Mijn Bedrijf heeft gebouwd.

Dit gaat zoveel voordelen bieden en dit gaat voor zoveel concurrentie zorgen voor Facebook Messenger en WhatsApp Business.

Helaas is de functionaliteit nog niet beschikbaar in Nederland, maar toch ga ik mijn mening over de nieuwe chatfunctie alvast met je delen.

Want is de nieuwe functionaliteit interessant voor jou als ondernemer?

Moet je, als de de chat live is, constant op je telefoon kijken?

En wat betekent dit voor je website?

Allemaal vragen waar ik je antwoord op ga geven.

chatfunctie Google mijn Bedrijf

Waarom heeft Google de chatfunctie gelanceerd?

De precieze reden kan ik je niet vertellen, maar ik kan je wel vertellen wat ik denk dat de aanleiding is voor de lancering van de functie.

Google wilt haar gebruikers zo goed mogelijk bedienen en zo lang (en vaak) mogelijk binden aan de zoekmachine.

En met de opkomst van de vele chatbots, Facebook Messenger, en WhatsApp Business zag Google kansen.

Chatbots zijn namelijk de afgelopen jaren in opkomst en bieden verschrikkelijk veel kansen.

Ik durf je haast met 100% zekerheid te zeggen dat binnen nu en een paar maanden de eerste chatbots er gaan komen voor de Google Mijn Bedrijf chatfunctie.

Wanneer je binnen Google al je vragen kunt stellen en niet meer naar bijvoorbeeld een aparte Facebook app hoeft te gaan, dan is dat toch fantastisch?

Daarnaast denk ik ook dat de chatfunctie van Google erg goed kan samenwerken met bijvoorbeeld Voice Search.

Als Google geen antwoord kan geven op je vraag, dan kan de eigenaar van de onderneming dat misschien wel (of de chatbot ;)).

chatbot Google mijn Bedrijf

Heeft de chatfunctie een positieve of negatieve impact op je website?

De chatfunctie heeft niet per definitie een positieve of negatieve impact op je website.

Wel denk ik dat het aantal bezoekers dat je website bezoekt misschien wat kan gaan zakken.

Mensen vragen bijvoorbeeld of een bepaalde schoen nog op voorraad is i.p.v. dat ze je website gaan doorzoeken voor de juiste pagina.

Dat is veel gebruiksvriendelijker.

Daarnaast kunnen ook eventuele chatfuncties op je website minder gebruikt worden, omdat ze de chatfunctie van Google gaan gebruiken.

Maar het resultaat voor de klant blijft hetzelfde.

Kansen van de chatfunctie

Ik voorzie ook veel kansen voor de functionaliteit.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Afhandelen van klachten
  • Verzamelen van reviews nadat iemand een bericht heeft verstuurd
  • Overnemen van alle functies die de chatbots nu bieden
  • Vragen die mensen stellen kan je vervolgens beantwoorden op je website (met losse landingspagina of FAQ). Oftewel de chatfunctie biedt inzicht in de behoeften van jouw klanten en kan de input geven voor je SEO.
  • Chatfunctie kan leiden tot verkopen, omdat je direct een product kan aanprijzen
  • De chat kan een centrale plek zijn tijdens evenementen

Dit zijn zo even wat hersenspinsels die ik heb als ik nadenk over de toekomst van de functionaliteit.

Ik ben erg benieuwd wat Google ermee gaat doen.

Wat denk jij waar Google de tool voor gaat inzetten?

Wat kan je met de google mijn bedrijf chat

Dan gaan we nu door naar de allerbelangrijkste vraag…

Is de functie iets voor jou, de ondernemer?

In het kort: ja.

Ik leg je uit waarom.

Natuurlijk heb jij niet altijd tijd om op je telefoon te kijken en om snel te reageren (het is bovendien nog even afwachten of mensen ook echt verwachten dat er snel gereageerd wordt).

Dat herken ik al te goed, maar dit is een ontzettend makkelijke manier om direct in contact te komen met je doelgroep en je klanten zonder dat je er veel werk voor hoeft te doen.

Zelfs niks eigenlijk.

De functionaliteit heeft daarbij zoveel voordelen (zie de kansen hierboven).

En al helemaal in combinatie met een chatbot.

Je moet zelf de keuze maken of je de functie aan wilt zetten, maar ik denk dat je het zeker moet proberen.

Dan kan je na een bepaalde periode zelf bepalen of het is voor jou is.

Je kan het namelijk altijd uitzetten.

Maar hoe stel je dan de Google Mijn Bedrijf Chat in?

De chatfunctie werkt alleen als jouw bedrijf dat zo heeft ingesteld.

Het instellen van de chat is letterlijk twee minuten werk en doe je in deze vier stappen:

Stap 1: Log in op je Google Mijn Bedrijf pagina. Als je die niet hebt klik dan hier.
Stap 2: Ga naar de linkerkant naar ‘Messaging’ (als de functie in Nederland wordt uitgerold wordt de benaming anders)
Stap 3: Voeg een telefoonnummer toe
Stap 4: Voeg de code toe die je via SMS hebt ontvangen.

De berichten komen (als ontvanger) binnen via Google Mijn Bedrijf.

Mijn advies is dan ook zeker om de Google Mijn Bedrijf app te downloaden op je telefoon.

Dit maakt het reageren net wat makkelijker.

Google mijn Bedrijf app

Laatste vraag…

Ga jij de chatfunctie aanzetten?

Ik ben erg benieuwd waarom wel of waarom niet.

Laat het weten in de comments!

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *