Message functie Google mijn Bedrijf Chat

De nieuwe chatfunctie van Google Mijn Bedrijf! GO of NO GO?

“Wat briljant!”

Dat was mijn reactie toen ik het eerste artikel las over de chatfunctie die Google in Google Mijn Bedrijf heeft gebouwd.

Dit gaat zoveel voordelen bieden en dit gaat voor zoveel concurrentie zorgen voor Facebook Messenger en WhatsApp Business.

Helaas is de functionaliteit nog niet beschikbaar in Nederland, maar toch ga ik mijn mening over de nieuwe chatfunctie alvast met je delen.

Want is de nieuwe functionaliteit interessant voor jou als ondernemer?

Moet je, als de de chat live is, constant op je telefoon kijken?

En wat betekent dit voor je website?

Allemaal vragen waar ik je antwoord op ga geven.

chatfunctie Google mijn Bedrijf

Waarom heeft Google de chatfunctie gelanceerd?

De precieze reden kan ik je niet vertellen, maar ik kan je wel vertellen wat ik denk dat de aanleiding is voor de lancering van de functie.

Google wilt haar gebruikers zo goed mogelijk bedienen en zo lang (en vaak) mogelijk binden aan de zoekmachine.

En met de opkomst van de vele chatbots, Facebook Messenger, en WhatsApp Business zag Google kansen.

Chatbots zijn namelijk de afgelopen jaren in opkomst en bieden verschrikkelijk veel kansen.

Ik durf je haast met 100% zekerheid te zeggen dat binnen nu en een paar maanden de eerste chatbots er gaan komen voor de Google Mijn Bedrijf chatfunctie.

Wanneer je binnen Google al je vragen kunt stellen en niet meer naar bijvoorbeeld een aparte Facebook app hoeft te gaan, dan is dat toch fantastisch?

Daarnaast denk ik ook dat de chatfunctie van Google erg goed kan samenwerken met bijvoorbeeld Voice Search.

Als Google geen antwoord kan geven op je vraag, dan kan de eigenaar van de onderneming dat misschien wel (of de chatbot ;)).

chatbot Google mijn Bedrijf

Heeft de chatfunctie een positieve of negatieve impact op je website?

De chatfunctie heeft niet per definitie een positieve of negatieve impact op je website.

Wel denk ik dat het aantal bezoekers dat je website bezoekt misschien wat kan gaan zakken.

Mensen vragen bijvoorbeeld of een bepaalde schoen nog op voorraad is i.p.v. dat ze je website gaan doorzoeken voor de juiste pagina.

Dat is veel gebruiksvriendelijker.

Daarnaast kunnen ook eventuele chatfuncties op je website minder gebruikt worden, omdat ze de chatfunctie van Google gaan gebruiken.

Maar het resultaat voor de klant blijft hetzelfde.

Kansen van de chatfunctie

Ik voorzie ook veel kansen voor de functionaliteit.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Afhandelen van klachten
  • Verzamelen van reviews nadat iemand een bericht heeft verstuurd
  • Overnemen van alle functies die de chatbots nu bieden
  • Vragen die mensen stellen kan je vervolgens beantwoorden op je website (met losse landingspagina of FAQ). Oftewel de chatfunctie biedt inzicht in de behoeften van jouw klanten en kan de input geven voor je SEO.
  • Chatfunctie kan leiden tot verkopen, omdat je direct een product kan aanprijzen
  • De chat kan een centrale plek zijn tijdens evenementen

Dit zijn zo even wat hersenspinsels die ik heb als ik nadenk over de toekomst van de functionaliteit.

Ik ben erg benieuwd wat Google ermee gaat doen.

Wat denk jij waar Google de tool voor gaat inzetten?

Wat kan je met de google mijn bedrijf chat

Dan gaan we nu door naar de allerbelangrijkste vraag…

Is de functie iets voor jou, de ondernemer?

In het kort: ja.

Ik leg je uit waarom.

Natuurlijk heb jij niet altijd tijd om op je telefoon te kijken en om snel te reageren (het is bovendien nog even afwachten of mensen ook echt verwachten dat er snel gereageerd wordt).

Dat herken ik al te goed, maar dit is een ontzettend makkelijke manier om direct in contact te komen met je doelgroep en je klanten zonder dat je er veel werk voor hoeft te doen.

Zelfs niks eigenlijk.

De functionaliteit heeft daarbij zoveel voordelen (zie de kansen hierboven).

En al helemaal in combinatie met een chatbot.

Je moet zelf de keuze maken of je de functie aan wilt zetten, maar ik denk dat je het zeker moet proberen.

Dan kan je na een bepaalde periode zelf bepalen of het is voor jou is.

Je kan het namelijk altijd uitzetten.

Maar hoe stel je dan de Google Mijn Bedrijf Chat in?

De chatfunctie werkt alleen als jouw bedrijf dat zo heeft ingesteld.

Het instellen van de chat is letterlijk twee minuten werk en doe je in deze vier stappen:

Stap 1: Log in op je Google Mijn Bedrijf pagina. Als je die niet hebt klik dan hier.
Stap 2: Ga naar de linkerkant naar ‘Messaging’ (als de functie in Nederland wordt uitgerold wordt de benaming anders)
Stap 3: Voeg een telefoonnummer toe
Stap 4: Voeg de code toe die je via SMS hebt ontvangen.

De berichten komen (als ontvanger) binnen via Google Mijn Bedrijf.

Mijn advies is dan ook zeker om de Google Mijn Bedrijf app te downloaden op je telefoon.

Dit maakt het reageren net wat makkelijker.

Google mijn Bedrijf app

Laatste vraag…

Ga jij de chatfunctie aanzetten?

Ik ben erg benieuwd waarom wel of waarom niet.

Laat het weten in de comments!

Recente blogs

13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?
13 juli 2020
Handleiding- Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt. Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel? Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!
13 juli 2020
Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.
13 juli 2020
8 Tips voor het schrijven van een goede over ons pagina

8 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina. We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook. Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en … waar je conversies mee kunt behalen. Veel conversies. Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen? Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier? Lastige vragen, maar met deze 8 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]