WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Message functie Google mijn Bedrijf Chat

De nieuwe chatfunctie van Google Mijn Bedrijf! GO of NO GO?

“Wat briljant!”

Dat was mijn reactie toen ik het eerste artikel las over de chatfunctie die Google in Google Mijn Bedrijf heeft gebouwd.

Dit gaat zoveel voordelen bieden en dit gaat voor zoveel concurrentie zorgen voor Facebook Messenger en WhatsApp Business.

Helaas is de functionaliteit nog niet beschikbaar in Nederland, maar toch ga ik mijn mening over de nieuwe chatfunctie alvast met je delen.

Want is de nieuwe functionaliteit interessant voor jou als ondernemer?

Moet je, als de de chat live is, constant op je telefoon kijken?

En wat betekent dit voor je website?

Allemaal vragen waar ik je antwoord op ga geven.

chatfunctie Google mijn Bedrijf

Waarom heeft Google de chatfunctie gelanceerd?

De precieze reden kan ik je niet vertellen, maar ik kan je wel vertellen wat ik denk dat de aanleiding is voor de lancering van de functie.

Google wilt haar gebruikers zo goed mogelijk bedienen en zo lang (en vaak) mogelijk binden aan de zoekmachine.

En met de opkomst van de vele chatbots, Facebook Messenger, en WhatsApp Business zag Google kansen.

Chatbots zijn namelijk de afgelopen jaren in opkomst en bieden verschrikkelijk veel kansen.

Ik durf je haast met 100% zekerheid te zeggen dat binnen nu en een paar maanden de eerste chatbots er gaan komen voor de Google Mijn Bedrijf chatfunctie.

Wanneer je binnen Google al je vragen kunt stellen en niet meer naar bijvoorbeeld een aparte Facebook app hoeft te gaan, dan is dat toch fantastisch?

Daarnaast denk ik ook dat de chatfunctie van Google erg goed kan samenwerken met bijvoorbeeld Voice Search.

Als Google geen antwoord kan geven op je vraag, dan kan de eigenaar van de onderneming dat misschien wel (of de chatbot ;)).

chatbot Google mijn Bedrijf

Heeft de chatfunctie een positieve of negatieve impact op je website?

De chatfunctie heeft niet per definitie een positieve of negatieve impact op je website.

Wel denk ik dat het aantal bezoekers dat je website bezoekt misschien wat kan gaan zakken.

Mensen vragen bijvoorbeeld of een bepaalde schoen nog op voorraad is i.p.v. dat ze je website gaan doorzoeken voor de juiste pagina.

Dat is veel gebruiksvriendelijker.

Daarnaast kunnen ook eventuele chatfuncties op je website minder gebruikt worden, omdat ze de chatfunctie van Google gaan gebruiken.

Maar het resultaat voor de klant blijft hetzelfde.

Kansen van de chatfunctie

Ik voorzie ook veel kansen voor de functionaliteit.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Afhandelen van klachten
  • Verzamelen van reviews nadat iemand een bericht heeft verstuurd
  • Overnemen van alle functies die de chatbots nu bieden
  • Vragen die mensen stellen kan je vervolgens beantwoorden op je website (met losse landingspagina of FAQ). Oftewel de chatfunctie biedt inzicht in de behoeften van jouw klanten en kan de input geven voor je SEO.
  • Chatfunctie kan leiden tot verkopen, omdat je direct een product kan aanprijzen
  • De chat kan een centrale plek zijn tijdens evenementen

Dit zijn zo even wat hersenspinsels die ik heb als ik nadenk over de toekomst van de functionaliteit.

Ik ben erg benieuwd wat Google ermee gaat doen.

Wat denk jij waar Google de tool voor gaat inzetten?

Wat kan je met de google mijn bedrijf chat

Dan gaan we nu door naar de allerbelangrijkste vraag…

Is de functie iets voor jou, de ondernemer?

In het kort: ja.

Ik leg je uit waarom.

Natuurlijk heb jij niet altijd tijd om op je telefoon te kijken en om snel te reageren (het is bovendien nog even afwachten of mensen ook echt verwachten dat er snel gereageerd wordt).

Dat herken ik al te goed, maar dit is een ontzettend makkelijke manier om direct in contact te komen met je doelgroep en je klanten zonder dat je er veel werk voor hoeft te doen.

Zelfs niks eigenlijk.

De functionaliteit heeft daarbij zoveel voordelen (zie de kansen hierboven).

En al helemaal in combinatie met een chatbot.

Je moet zelf de keuze maken of je de functie aan wilt zetten, maar ik denk dat je het zeker moet proberen.

Dan kan je na een bepaalde periode zelf bepalen of het is voor jou is.

Je kan het namelijk altijd uitzetten.

Maar hoe stel je dan de Google Mijn Bedrijf Chat in?

De chatfunctie werkt alleen als jouw bedrijf dat zo heeft ingesteld.

Het instellen van de chat is letterlijk twee minuten werk en doe je in deze vier stappen:

Stap 1: Log in op je Google Mijn Bedrijf pagina. Als je die niet hebt klik dan hier.
Stap 2: Ga naar de linkerkant naar ‘Messaging’ (als de functie in Nederland wordt uitgerold wordt de benaming anders)
Stap 3: Voeg een telefoonnummer toe
Stap 4: Voeg de code toe die je via SMS hebt ontvangen.

De berichten komen (als ontvanger) binnen via Google Mijn Bedrijf.

Mijn advies is dan ook zeker om de Google Mijn Bedrijf app te downloaden op je telefoon.

Dit maakt het reageren net wat makkelijker.

Google mijn Bedrijf app

Laatste vraag…

Ga jij de chatfunctie aanzetten?

Ik ben erg benieuwd waarom wel of waarom niet.

Laat het weten in de comments!

Recente blogs

20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *