Message functie Google mijn Bedrijf Chat

De nieuwe chatfunctie van Google Mijn Bedrijf! GO of NO GO?

“Wat briljant!”

Dat was mijn reactie toen ik het eerste artikel las over de chatfunctie die Google in Google Mijn Bedrijf heeft gebouwd.

Dit gaat zoveel voordelen bieden en dit gaat voor zoveel concurrentie zorgen voor Facebook Messenger en WhatsApp Business.

Helaas is de functionaliteit nog niet beschikbaar in Nederland, maar toch ga ik mijn mening over de nieuwe chatfunctie alvast met je delen.

Want is de nieuwe functionaliteit interessant voor jou als ondernemer?

Moet je, als de de chat live is, constant op je telefoon kijken?

En wat betekent dit voor je website?

Allemaal vragen waar ik je antwoord op ga geven.

chatfunctie Google mijn Bedrijf

Waarom heeft Google de chatfunctie gelanceerd?

De precieze reden kan ik je niet vertellen, maar ik kan je wel vertellen wat ik denk dat de aanleiding is voor de lancering van de functie.

Google wilt haar gebruikers zo goed mogelijk bedienen en zo lang (en vaak) mogelijk binden aan de zoekmachine.

En met de opkomst van de vele chatbots, Facebook Messenger, en WhatsApp Business zag Google kansen.

Chatbots zijn namelijk de afgelopen jaren in opkomst en bieden verschrikkelijk veel kansen.

Ik durf je haast met 100% zekerheid te zeggen dat binnen nu en een paar maanden de eerste chatbots er gaan komen voor de Google Mijn Bedrijf chatfunctie.

Wanneer je binnen Google al je vragen kunt stellen en niet meer naar bijvoorbeeld een aparte Facebook app hoeft te gaan, dan is dat toch fantastisch?

Daarnaast denk ik ook dat de chatfunctie van Google erg goed kan samenwerken met bijvoorbeeld Voice Search.

Als Google geen antwoord kan geven op je vraag, dan kan de eigenaar van de onderneming dat misschien wel (of de chatbot ;)).

chatbot Google mijn Bedrijf

Heeft de chatfunctie een positieve of negatieve impact op je website?

De chatfunctie heeft niet per definitie een positieve of negatieve impact op je website.

Wel denk ik dat het aantal bezoekers dat je website bezoekt misschien wat kan gaan zakken.

Mensen vragen bijvoorbeeld of een bepaalde schoen nog op voorraad is i.p.v. dat ze je website gaan doorzoeken voor de juiste pagina.

Dat is veel gebruiksvriendelijker.

Daarnaast kunnen ook eventuele chatfuncties op je website minder gebruikt worden, omdat ze de chatfunctie van Google gaan gebruiken.

Maar het resultaat voor de klant blijft hetzelfde.

Kansen van de chatfunctie

Ik voorzie ook veel kansen voor de functionaliteit.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Afhandelen van klachten
  • Verzamelen van reviews nadat iemand een bericht heeft verstuurd
  • Overnemen van alle functies die de chatbots nu bieden
  • Vragen die mensen stellen kan je vervolgens beantwoorden op je website (met losse landingspagina of FAQ). Oftewel de chatfunctie biedt inzicht in de behoeften van jouw klanten en kan de input geven voor je SEO.
  • Chatfunctie kan leiden tot verkopen, omdat je direct een product kan aanprijzen
  • De chat kan een centrale plek zijn tijdens evenementen

Dit zijn zo even wat hersenspinsels die ik heb als ik nadenk over de toekomst van de functionaliteit.

Ik ben erg benieuwd wat Google ermee gaat doen.

Wat denk jij waar Google de tool voor gaat inzetten?

Wat kan je met de google mijn bedrijf chat

Dan gaan we nu door naar de allerbelangrijkste vraag…

Is de functie iets voor jou, de ondernemer?

In het kort: ja.

Ik leg je uit waarom.

Natuurlijk heb jij niet altijd tijd om op je telefoon te kijken en om snel te reageren (het is bovendien nog even afwachten of mensen ook echt verwachten dat er snel gereageerd wordt).

Dat herken ik al te goed, maar dit is een ontzettend makkelijke manier om direct in contact te komen met je doelgroep en je klanten zonder dat je er veel werk voor hoeft te doen.

Zelfs niks eigenlijk.

De functionaliteit heeft daarbij zoveel voordelen (zie de kansen hierboven).

En al helemaal in combinatie met een chatbot.

Je moet zelf de keuze maken of je de functie aan wilt zetten, maar ik denk dat je het zeker moet proberen.

Dan kan je na een bepaalde periode zelf bepalen of het is voor jou is.

Je kan het namelijk altijd uitzetten.

Maar hoe stel je dan de Google Mijn Bedrijf Chat in?

De chatfunctie werkt alleen als jouw bedrijf dat zo heeft ingesteld.

Het instellen van de chat is letterlijk twee minuten werk en doe je in deze vier stappen:

Stap 1: Log in op je Google Mijn Bedrijf pagina. Als je die niet hebt klik dan hier.
Stap 2: Ga naar de linkerkant naar ‘Messaging’ (als de functie in Nederland wordt uitgerold wordt de benaming anders)
Stap 3: Voeg een telefoonnummer toe
Stap 4: Voeg de code toe die je via SMS hebt ontvangen.

De berichten komen (als ontvanger) binnen via Google Mijn Bedrijf.

Mijn advies is dan ook zeker om de Google Mijn Bedrijf app te downloaden op je telefoon.

Dit maakt het reageren net wat makkelijker.

Google mijn Bedrijf app

Laatste vraag…

Ga jij de chatfunctie aanzetten?

Ik ben erg benieuwd waarom wel of waarom niet.

Laat het weten in de comments!

Recente blogs

23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
3 april 2019
marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur! En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019. Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes? Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten? Laten we het gaan bekijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *