Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog.

De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw.

Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat.

Wat blijkt?

Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden…

Hoe kan dat?

Dat leg ik je in dit blog uit!

De reden waarom je blog niet direct zichtbaar is in Google

De reden waarom je blog niet meteen in Google te vinden is, is eigenlijk heel logisch.

Je website kan bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan Google met bijvoorbeeld Google Analytics, Search Console of Google mijn Bedrijf, maar dat betekent niet dat Google jouw website elke seconde controleert om te kijken of er nieuwe content op staat.

Dit is een misopvatting die ik vaker voorbij hoor komen.

Google moet je zien als een losse tool, die je aan moet sturen om jou content direct mee te nemen in de zoekresultaten.

En hoe je dat doet, dat ga ik je nu vertellen.

De manier waarop je wel je blog direct zichtbaar is in Google

Om ervoor te zorgen dat Google ‘langs komt’ bij je website, moeten we letterlijk tegen Google zeggen: ‘Google, indexeer mijn pagina’.

Dat indexeren kan je laten doen met Google Search Console.

Wat Google Search Console is, wat je er allemaal mee kan, hoe je een account aanmaakt en hoe je jouw website juist toevoegt, heb ik allemaal in een eerdere blog beschreven.

Namelijk in mijn blog genaamd: ‘Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’.

Dat is het eerste wat je moet doen.

Lees dat artikel en voer de handelingen uit om vervolgens terug te komen naar dit artikel (Wel doen hé).

we are back

Je website is nu voorzien Google Search Console, heel goed!

Nu ga ik je laten zien hoe je in een paar simpele stappen jouw blog kan aanbieden bij Google.

Stap 1: Ga naar de website van Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about?hl=nl

Stap 2: Klik op ‘Nu starten’.

Stap 3: Selecteer linksboven de website waar het om gaat (let goed op dat je de juiste aanklikt. Kijk naar de voorvoegsels https en www. Die moeten exact overeenkomen met de URL van je website)

Google search console property kiezen

Stap 4: Vul vervolgens bovenaan de URL van je blog in en klik op enter.

Blog fetchen Search Console

Stap 5: Wacht even tot Google klaar is met nadenken en klik op ‘Indexering aanvragen’.

Indexering aanvragen

Vervolgens moet je weer even wachten.

Stap 6: Controleer of Google je blog echt heeft meegenomen door in Google het volgende in te typen:

‘Site:[DE URL VAN JE BLOG]’

Dat komt er zo uit te zien:

Site commando in blog google

Conclusie

Het is je inmiddels duidelijk waarom je blogs niet direct in Google zichtbaar zijn, maar ook hoe je er wel voor kan zorgen dat dit gebeurt.

Een extra pro tip die ik je nog wil meegeven is:

Plaats interne links naar je nieuwe blog in bestaande blogs om de pagina nog beter vindbaar te maken voor Google!

Recente blogs

17 januari 2020
answerthepublic review

AnswerThePublic review: Inspiratie voor je content (strategie)

In 2018 veroverde AnswerThePublic de wereld van SEO en content. Met één druk op de knop kan je honderden, zo niet duizenden onderwerpen, zoekwoorden en tussenkopjes bepalen. Inmiddels zijn er meerdere concurrenten ontstaan, maar die werken allemaal net even anders en AnswerThePublic is toch nog steeds marktleider. Aangezien ik vind dat elke ondernemer en marketeer de tool moet kennen, is het hoog tijd om jou er alles over te vertellen.
17 januari 2020
Handleiding toevoegen Google ads

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Ads (voorheen Adwords)

Om het voor mijn klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit artikel zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun Google Tools. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Google Ads (voorheen Google Adwords).
8 januari 2020
q4 2019 marktaandeel social media

Q4 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De rook (van het vuurwerk) is opgetrokken. We hebben onze katers weer uitgeslapen en elkaar het allerbeste gewenst voor dit jaar. Inmiddels ben je ‘s avonds weer in de sportschool te vinden om het vetlaagje van die paar extra oliebollen weg te werken en terwijl je op de loopband rent denk je: ‘Goh, hoe zou het staan met het marktaandeel van de social media in Nederland en Europa?’ Nou, daar hebben we weer naar gekeken en dus kun je het antwoord gewoon hier weer vinden.
3 januari 2020
Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten

Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten

Je kent mijn blog illustraties wel toch? Het maken daarvan besteed ik uit via Fiverr. Aan Prodesign47 om precies te zijn, een designer uit Pakistan. Fiverr is perfect voor dit soort zaken. Het is goedkoper om het via Fiverr uit te besteden, dan bijvoorbeeld iemand in Nederland in te huren. En het wordt ook nog eens binnen no-time opgeleverd. Aangezien ik vind dat ook jij kennis moet maken met Fiverr, is het hoog tijd om mijn ervaringen na 50 opdrachten met je te delen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *