Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog.

De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw.

Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat.

Wat blijkt?

Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden…

Hoe kan dat?

Dat leg ik je in dit blog uit!

De reden waarom je blog niet direct zichtbaar is in Google

De reden waarom je blog niet meteen in Google te vinden is, is eigenlijk heel logisch.

Je website kan bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan Google met bijvoorbeeld Google Analytics, Search Console of Google mijn Bedrijf, maar dat betekent niet dat Google jouw website elke seconde controleert om te kijken of er nieuwe content op staat.

Dit is een misopvatting die ik vaker voorbij hoor komen.

Google moet je zien als een losse tool, die je aan moet sturen om jou content direct mee te nemen in de zoekresultaten.

En hoe je dat doet, dat ga ik je nu vertellen.

De manier waarop je wel je blog direct zichtbaar is in Google

Om ervoor te zorgen dat Google ‘langs komt’ bij je website, moeten we letterlijk tegen Google zeggen: ‘Google, indexeer mijn pagina’.

Dat indexeren kan je laten doen met Google Search Console.

Wat Google Search Console is, wat je er allemaal mee kan, hoe je een account aanmaakt en hoe je jouw website juist toevoegt, heb ik allemaal in een eerdere blog beschreven.

Namelijk in mijn blog genaamd: ‘Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’.

Dat is het eerste wat je moet doen.

Lees dat artikel en voer de handelingen uit om vervolgens terug te komen naar dit artikel (Wel doen hé).

we are back

Je website is nu voorzien Google Search Console, heel goed!

Nu ga ik je laten zien hoe je in een paar simpele stappen jouw blog kan aanbieden bij Google.

Stap 1: Ga naar de website van Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about?hl=nl

Stap 2: Klik op ‘Nu starten’.

Stap 3: Selecteer linksboven de website waar het om gaat (let goed op dat je de juiste aanklikt. Kijk naar de voorvoegsels https en www. Die moeten exact overeenkomen met de URL van je website)

Google search console property kiezen

Stap 4: Vul vervolgens bovenaan de URL van je blog in en klik op enter.

Blog fetchen Search Console

Stap 5: Wacht even tot Google klaar is met nadenken en klik op ‘Indexering aanvragen’.

Indexering aanvragen

Vervolgens moet je weer even wachten.

Stap 6: Controleer of Google je blog echt heeft meegenomen door in Google het volgende in te typen:

‘Site:[DE URL VAN JE BLOG]’

Dat komt er zo uit te zien:

Site commando in blog google

Conclusie

Het is je inmiddels duidelijk waarom je blogs niet direct in Google zichtbaar zijn, maar ook hoe je er wel voor kan zorgen dat dit gebeurt.

Een extra pro tip die ik je nog wil meegeven is:

Plaats interne links naar je nieuwe blog in bestaande blogs om de pagina nog beter vindbaar te maken voor Google!

Recente blogs

10 april 2020
Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt. De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit. Maar eerst even terug naar de basis.
7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]