Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog.

De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw.

Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat.

Wat blijkt?

Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden…

Hoe kan dat?

Dat leg ik je in dit blog uit!

De reden waarom je blog niet direct zichtbaar is in Google

De reden waarom je blog niet meteen in Google te vinden is, is eigenlijk heel logisch.

Je website kan bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan Google met bijvoorbeeld Google Analytics, Search Console of Google mijn Bedrijf, maar dat betekent niet dat Google jouw website elke seconde controleert om te kijken of er nieuwe content op staat.

Dit is een misopvatting die ik vaker voorbij hoor komen.

Google moet je zien als een losse tool, die je aan moet sturen om jou content direct mee te nemen in de zoekresultaten.

En hoe je dat doet, dat ga ik je nu vertellen.

De manier waarop je wel je blog direct zichtbaar is in Google

Om ervoor te zorgen dat Google ‘langs komt’ bij je website, moeten we letterlijk tegen Google zeggen: ‘Google, indexeer mijn pagina’.

Dat indexeren kan je laten doen met Google Search Console.

Wat Google Search Console is, wat je er allemaal mee kan, hoe je een account aanmaakt en hoe je jouw website juist toevoegt, heb ik allemaal in een eerdere blog beschreven.

Namelijk in mijn blog genaamd: ‘Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’.

Dat is het eerste wat je moet doen.

Lees dat artikel en voer de handelingen uit om vervolgens terug te komen naar dit artikel (Wel doen hé).

we are back

Je website is nu voorzien Google Search Console, heel goed!

Nu ga ik je laten zien hoe je in een paar simpele stappen jouw blog kan aanbieden bij Google.

Stap 1: Ga naar de website van Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about?hl=nl

Stap 2: Klik op ‘Nu starten’.

Stap 3: Selecteer linksboven de website waar het om gaat (let goed op dat je de juiste aanklikt. Kijk naar de voorvoegsels https en www. Die moeten exact overeenkomen met de URL van je website)

Google search console property kiezen

Stap 4: Vul vervolgens bovenaan de URL van je blog in en klik op enter.

Blog fetchen Search Console

Stap 5: Wacht even tot Google klaar is met nadenken en klik op ‘Indexering aanvragen’.

Indexering aanvragen

Vervolgens moet je weer even wachten.

Stap 6: Controleer of Google je blog echt heeft meegenomen door in Google het volgende in te typen:

‘Site:[DE URL VAN JE BLOG]’

Dat komt er zo uit te zien:

Site commando in blog google

Conclusie

Het is je inmiddels duidelijk waarom je blogs niet direct in Google zichtbaar zijn, maar ook hoe je er wel voor kan zorgen dat dit gebeurt.

Een extra pro tip die ik je nog wil meegeven is:

Plaats interne links naar je nieuwe blog in bestaande blogs om de pagina nog beter vindbaar te maken voor Google!

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]