Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio.

Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld.

In real life.

Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied.

Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is.

Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio.

En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Wat is lokale SEO precies?

 Lokale SEO is in principe niets anders dan je reguliere zoekmachine optimalisatie …

maar dan gericht op het optimaliseren van je online aanwezigheid voor zoekopdrachten uit een bepaalde regio.

En waarom is dat belangrijk?

Omdat Google niet dom is.

Zij weet ook wel dat wanneer iemand uit Arnhem naar een loodgieter zoekt, dat ze geen resultaten hoeven te tonen van Amsterdamse loodgieters.

En dus worden er voornamelijk zoekresultaten getoond van Arnhemse, of in ieder geval Gelderse, loodgieters.

Lokale SEO Arnhem

Hetzelfde geldt voor winkels, restaurants en noem maar op.

Probeer het maar eens.

Zo’n beetje de helft van alle zoekopdrachten heeft zo’n lokale intentie (bron) en volgens Google zelf leiden die zoekopdrachten in 50% van de gevallen tot een daadwerkelijk bezoek aan een winkel en in 28% van de gevallen tot een aankoop (bron).

Enorm hoge cijfers.

Des te belangrijker dus dat je lokale SEO op orde is.

En dat doe je met de volgende, makkelijk toepasbare tips:

1. Zorg voor een goede basis

Lokale SEO is ook gewoon zoekmachine optimalisatie en dus heeft het ook baat bij een goede basis.

Dat betekent dat je website in orde moet zijn en dat je alle On-page SEO elementen moet hebben geoptimaliseerd.

Een snelle laadtijd, met een mobielvriendelijke versie en gevuld met unieke meta titels -omschrijvingen waar je natuurlijk wel even subtiel de plaats of regio waar je in gevonden wilt worden in verwerkt.

De basics, mensen.

Get them right.

2. Maak en optimaliseer je Google Mijn Bedrijf

De Google Mijn Bedrijf pagina is super belangrijk voor lokale SEO.

Het is gratis en het doet wonderen voor je online zichtbaarheid.

Je komt er namelijk mee in Google Maps en dat kaartje wordt weer weergegeven in de lokale zoekresultaten.

Daarom heb ik in een eerder blog al verteld hoe je in enkele stappen een Google Mijn Bedrijf kunt aanvragen en verifiëren.

Voer die stappen dus uit.

Wanneer je dat allemaal gelukt is (of je ooit als een een Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt), moet je die nog wel even optimaliseren.

Niet moeilijk, wel belangrijk.

Kies de meest relevante categorie.

Hoe relevanter, hoe beter.

Maak een volledige beschrijving van je bedrijf, upload het logo van je onderneming of een foto van je bedrijfspand zodat mensen het kunnen herkennen, update je openingstijden en voeg foto’s van je diensten of producten toe.

Completeer je pagina en zorg ervoor dat je contactgegevens kloppen.

Anders is alles voor niets.

Google Mijn Bedrijf voorbeeld Coolblue

3. Creëer lokale content

Terug naar je website.

Daar moet je lokale content zien te creëren.

Daarmee bedoel ik niet dat je je teksten in dialect moet gaan schrijven, maar dat je je werkgebied of de locatie van je fysieke locaties in de content op je website moet vermelden.

Vertel op je dienstenpagina bijvoorbeeld waar je je werkzaamheden uitvoert of in de ‘over ons’ pagina waar je winkel, kantoor of restaurant zich bevindt.

En als je dan toch bezig bent, probeer de mensen dan meteen over te halen met wat voordelen van je locatie (makkelijk te bereiken, gratis parkeren en noem maar op).

Een veel gebruikte tactiek is het creëren van lokale landingspagina’s.

Speciale pagina’s gericht op de zoekterm van je dienst of product in combinatie met een plaats uit je werkgebied of regio, ondanks dat je daar misschien niet gevestigd bent.

En ja, dat werkt (nog) …

maar vaak wel alleen wanneer de concurrentie in dat gebied laag is.

Kan dus zeker een optie zijn.

Pro tip: voor nog geen €26,- per maand kan je de allerbeste zoekwoorden achterhalen met KWFinder. Mijn ervaring is dat je dit er met 1 week uit hebt. KWFinder scheelt je namelijk tijd en het levert je betere content op. 

Ga actief op zoek naar links van lokale websites en directories (lees: online bedrijvengidsen).

Ben je aangesloten bij een lokale ondernemersvereniging?

Sponsor je de voetbalclub of een ander evenement?

Bekijk dan of er mogelijkheden zijn voor een link van hun website naar de jouwe.

Zo laat je aan Google zien dat je ook lokaal relevant bent.

Meld je bedrijf ook aan bij (relevante) bedrijvengidsen, zoals Eet.nu, Tripadvisor en Yelp voor restaurants.

Zorg er daarbij wel voor dat je contactinformatie up-to-date is en overal hetzelfde.

Anders raakt Google in de war – en dat wil je niet.

5. Gebruik structured data

Je kunt structured data inzetten om aan Google aan te geven wat exact je contactgegevens zijn.

Doe dat dan ook, want daarmee maak je het de zoekmachine een stuk makkelijker.

Wat structured data precies is en hoe je het optimaal in kunt zetten voor o.a. lokale SEO, lees je hier.

Leer je ook meteen hoe je het maximale uit je reviews kunt halen en zo meer kunt opvallen in de zoekresultaten.

Ook wel handig, toch?

Google Snippet - structured data

Ben je dan klaar met lokale SEO?

Met bovenstaande tips moet je al een heel eind komen.

Maar je bent dan nog steeds niet klaar.

Sterker nog, dat ben je nooit.

Want misschien wel belangrijkste: houd je lokale SEO bij.

Update je gegevens wanneer dat nodig is en voeg regelmatig nieuwe content of ander nieuws toe.

Laat zien dat je actief bent en geef zowel Google als bezoekers het vertrouwen dat je gegevens kloppen.

Dan komt het allemaal wel goed.

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Laat je me die even weten?

Recente blogs

13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?
13 juli 2020
Handleiding- Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt. Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel? Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!
13 juli 2020
Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.
13 juli 2020
8 Tips voor het schrijven van een goede over ons pagina

8 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina. We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook. Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en … waar je conversies mee kunt behalen. Veel conversies. Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen? Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier? Lastige vragen, maar met deze 8 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]