Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio.

Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld.

In real life.

Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied.

Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is.

Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio.

En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Wat is lokale SEO precies?

 Lokale SEO is in principe niets anders dan je reguliere zoekmachine optimalisatie …

maar dan gericht op het optimaliseren van je online aanwezigheid voor zoekopdrachten uit een bepaalde regio.

En waarom is dat belangrijk?

Omdat Google niet dom is.

Zij weet ook wel dat wanneer iemand uit Arnhem naar een loodgieter zoekt, dat ze geen resultaten hoeven te tonen van Amsterdamse loodgieters.

En dus worden er voornamelijk zoekresultaten getoond van Arnhemse, of in ieder geval Gelderse, loodgieters.

Lokale SEO Arnhem

Hetzelfde geldt voor winkels, restaurants en noem maar op.

Probeer het maar eens.

Zo’n beetje de helft van alle zoekopdrachten heeft zo’n lokale intentie (bron) en volgens Google zelf leiden die zoekopdrachten in 50% van de gevallen tot een daadwerkelijk bezoek aan een winkel en in 28% van de gevallen tot een aankoop (bron).

Enorm hoge cijfers.

Des te belangrijker dus dat je lokale SEO op orde is.

En dat doe je met de volgende, makkelijk toepasbare tips:

1. Zorg voor een goede basis

Lokale SEO is ook gewoon zoekmachine optimalisatie en dus heeft het ook baat bij een goede basis.

Dat betekent dat je website in orde moet zijn en dat je alle On-page SEO elementen moet hebben geoptimaliseerd.

Een snelle laadtijd, met een mobielvriendelijke versie en gevuld met unieke meta titels -omschrijvingen waar je natuurlijk wel even subtiel de plaats of regio waar je in gevonden wilt worden in verwerkt.

De basics, mensen.

Get them right.

2. Maak en optimaliseer je Google Mijn Bedrijf

De Google Mijn Bedrijf pagina is super belangrijk voor lokale SEO.

Het is gratis en het doet wonderen voor je online zichtbaarheid.

Je komt er namelijk mee in Google Maps en dat kaartje wordt weer weergegeven in de lokale zoekresultaten.

Daarom heb ik in een eerder blog al verteld hoe je in enkele stappen een Google Mijn Bedrijf kunt aanvragen en verifiëren.

Voer die stappen dus uit.

Wanneer je dat allemaal gelukt is (of je ooit als een een Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt), moet je die nog wel even optimaliseren.

Niet moeilijk, wel belangrijk.

Kies de meest relevante categorie.

Hoe relevanter, hoe beter.

Maak een volledige beschrijving van je bedrijf, upload het logo van je onderneming of een foto van je bedrijfspand zodat mensen het kunnen herkennen, update je openingstijden en voeg foto’s van je diensten of producten toe.

Completeer je pagina en zorg ervoor dat je contactgegevens kloppen.

Anders is alles voor niets.

Google Mijn Bedrijf voorbeeld Coolblue

3. Creëer lokale content

Terug naar je website.

Daar moet je lokale content zien te creëren.

Daarmee bedoel ik niet dat je je teksten in dialect moet gaan schrijven, maar dat je je werkgebied of de locatie van je fysieke locaties in de content op je website moet vermelden.

Vertel op je dienstenpagina bijvoorbeeld waar je je werkzaamheden uitvoert of in de ‘over ons’ pagina waar je winkel, kantoor of restaurant zich bevindt.

En als je dan toch bezig bent, probeer de mensen dan meteen over te halen met wat voordelen van je locatie (makkelijk te bereiken, gratis parkeren en noem maar op).

Een veel gebruikte tactiek is het creëren van lokale landingspagina’s.

Speciale pagina’s gericht op de zoekterm van je dienst of product in combinatie met een plaats uit je werkgebied of regio, ondanks dat je daar misschien niet gevestigd bent.

En ja, dat werkt (nog) …

maar vaak wel alleen wanneer de concurrentie in dat gebied laag is.

Kan dus zeker een optie zijn.

Pro tip: voor nog geen €26,- per maand kan je de allerbeste zoekwoorden achterhalen met KWFinder. Mijn ervaring is dat je dit er met 1 week uit hebt. KWFinder scheelt je namelijk tijd en het levert je betere content op. 

Ga actief op zoek naar links van lokale websites en directories (lees: online bedrijvengidsen).

Ben je aangesloten bij een lokale ondernemersvereniging?

Sponsor je de voetbalclub of een ander evenement?

Bekijk dan of er mogelijkheden zijn voor een link van hun website naar de jouwe.

Zo laat je aan Google zien dat je ook lokaal relevant bent.

Meld je bedrijf ook aan bij (relevante) bedrijvengidsen, zoals Eet.nu, Tripadvisor en Yelp voor restaurants.

Zorg er daarbij wel voor dat je contactinformatie up-to-date is en overal hetzelfde.

Anders raakt Google in de war – en dat wil je niet.

5. Gebruik structured data

Je kunt structured data inzetten om aan Google aan te geven wat exact je contactgegevens zijn.

Doe dat dan ook, want daarmee maak je het de zoekmachine een stuk makkelijker.

Wat structured data precies is en hoe je het optimaal in kunt zetten voor o.a. lokale SEO, lees je hier.

Leer je ook meteen hoe je het maximale uit je reviews kunt halen en zo meer kunt opvallen in de zoekresultaten.

Ook wel handig, toch?

Google Snippet - structured data

Ben je dan klaar met lokale SEO?

Met bovenstaande tips moet je al een heel eind komen.

Maar je bent dan nog steeds niet klaar.

Sterker nog, dat ben je nooit.

Want misschien wel belangrijkste: houd je lokale SEO bij.

Update je gegevens wanneer dat nodig is en voeg regelmatig nieuwe content of ander nieuws toe.

Laat zien dat je actief bent en geef zowel Google als bezoekers het vertrouwen dat je gegevens kloppen.

Dan komt het allemaal wel goed.

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Laat je me die even weten?

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *