Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio.

Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld.

In real life.

Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied.

Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is.

Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio.

En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Wat is lokale SEO precies?

 Lokale SEO is in principe niets anders dan je reguliere zoekmachine optimalisatie …

maar dan gericht op het optimaliseren van je online aanwezigheid voor zoekopdrachten uit een bepaalde regio.

En waarom is dat belangrijk?

Omdat Google niet dom is.

Zij weet ook wel dat wanneer iemand uit Arnhem naar een loodgieter zoekt, dat ze geen resultaten hoeven te tonen van Amsterdamse loodgieters.

En dus worden er voornamelijk zoekresultaten getoond van Arnhemse, of in ieder geval Gelderse, loodgieters.

Lokale SEO Arnhem

Hetzelfde geldt voor winkels, restaurants en noem maar op.

Probeer het maar eens.

Zo’n beetje de helft van alle zoekopdrachten heeft zo’n lokale intentie (bron) en volgens Google zelf leiden die zoekopdrachten in 50% van de gevallen tot een daadwerkelijk bezoek aan een winkel en in 28% van de gevallen tot een aankoop (bron).

Enorm hoge cijfers.

Des te belangrijker dus dat je lokale SEO op orde is.

En dat doe je met de volgende, makkelijk toepasbare tips:

1. Zorg voor een goede basis

Lokale SEO is ook gewoon zoekmachine optimalisatie en dus heeft het ook baat bij een goede basis.

Dat betekent dat je website in orde moet zijn en dat je alle On-page SEO elementen moet hebben geoptimaliseerd.

Een snelle laadtijd, met een mobielvriendelijke versie en gevuld met unieke meta titels -omschrijvingen waar je natuurlijk wel even subtiel de plaats of regio waar je in gevonden wilt worden in verwerkt.

De basics, mensen.

Get them right.

2. Maak en optimaliseer je Google Mijn Bedrijf

De Google Mijn Bedrijf pagina is super belangrijk voor lokale SEO.

Het is gratis en het doet wonderen voor je online zichtbaarheid.

Je komt er namelijk mee in Google Maps en dat kaartje wordt weer weergegeven in de lokale zoekresultaten.

Daarom heb ik in een eerder blog al verteld hoe je in enkele stappen een Google Mijn Bedrijf kunt aanvragen en verifiëren.

Voer die stappen dus uit.

Wanneer je dat allemaal gelukt is (of je ooit als een een Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt), moet je die nog wel even optimaliseren.

Niet moeilijk, wel belangrijk.

Kies de meest relevante categorie.

Hoe relevanter, hoe beter.

Maak een volledige beschrijving van je bedrijf, upload het logo van je onderneming of een foto van je bedrijfspand zodat mensen het kunnen herkennen, update je openingstijden en voeg foto’s van je diensten of producten toe.

Completeer je pagina en zorg ervoor dat je contactgegevens kloppen.

Anders is alles voor niets.

Google Mijn Bedrijf voorbeeld Coolblue

3. Creëer lokale content

Terug naar je website.

Daar moet je lokale content zien te creëren.

Daarmee bedoel ik niet dat je je teksten in dialect moet gaan schrijven, maar dat je je werkgebied of de locatie van je fysieke locaties in de content op je website moet vermelden.

Vertel op je dienstenpagina bijvoorbeeld waar je je werkzaamheden uitvoert of in de ‘over ons’ pagina waar je winkel, kantoor of restaurant zich bevindt.

En als je dan toch bezig bent, probeer de mensen dan meteen over te halen met wat voordelen van je locatie (makkelijk te bereiken, gratis parkeren en noem maar op).

Een veel gebruikte tactiek is het creëren van lokale landingspagina’s.

Speciale pagina’s gericht op de zoekterm van je dienst of product in combinatie met een plaats uit je werkgebied of regio, ondanks dat je daar misschien niet gevestigd bent.

En ja, dat werkt (nog) …

maar vaak wel alleen wanneer de concurrentie in dat gebied laag is.

Kan dus zeker een optie zijn.

Pro tip: voor nog geen €26,- per maand kan je de allerbeste zoekwoorden achterhalen met KWFinder. Mijn ervaring is dat je dit er met 1 week uit hebt. KWFinder scheelt je namelijk tijd en het levert je betere content op. 

Ga actief op zoek naar links van lokale websites en directories (lees: online bedrijvengidsen).

Ben je aangesloten bij een lokale ondernemersvereniging?

Sponsor je de voetbalclub of een ander evenement?

Bekijk dan of er mogelijkheden zijn voor een link van hun website naar de jouwe.

Zo laat je aan Google zien dat je ook lokaal relevant bent.

Meld je bedrijf ook aan bij (relevante) bedrijvengidsen, zoals Eet.nu, Tripadvisor en Yelp voor restaurants.

Zorg er daarbij wel voor dat je contactinformatie up-to-date is en overal hetzelfde.

Anders raakt Google in de war – en dat wil je niet.

5. Gebruik structured data

Je kunt structured data inzetten om aan Google aan te geven wat exact je contactgegevens zijn.

Doe dat dan ook, want daarmee maak je het de zoekmachine een stuk makkelijker.

Wat structured data precies is en hoe je het optimaal in kunt zetten voor o.a. lokale SEO, lees je hier.

Leer je ook meteen hoe je het maximale uit je reviews kunt halen en zo meer kunt opvallen in de zoekresultaten.

Ook wel handig, toch?

Google Snippet - structured data

Ben je dan klaar met lokale SEO?

Met bovenstaande tips moet je al een heel eind komen.

Maar je bent dan nog steeds niet klaar.

Sterker nog, dat ben je nooit.

Want misschien wel belangrijkste: houd je lokale SEO bij.

Update je gegevens wanneer dat nodig is en voeg regelmatig nieuwe content of ander nieuws toe.

Laat zien dat je actief bent en geef zowel Google als bezoekers het vertrouwen dat je gegevens kloppen.

Dan komt het allemaal wel goed.

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Laat je me die even weten?

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *