semrush review

SEMrush review: De kampioen van alle SEO tools?

SEMrush is de eerste SEO-tool die ik ooit heb gebruikt en heeft mijn liefde voor online marketing aangewakkerd.

Tijdens mijn stage, jááááren geleden, werkten we met 2 tools: Semrush & Moz.

Ondanks dat iedereen fan was van Moz, was ik voorstander om Semrush te blijven gebruiken.

Helaas had ik de strijd verloren en gingen we verder met Moz, maar in de afgelopen jaren ben ik SEMrush opnieuw gaan gebruiken.

En omdat ik zeker wat dat jij je online aanwezigheid naar een hoger niveau kan tillen met deze fantastische SEO-tool, vind ik het tijd om er een review over te schrijven.

Wat is SEMrush?

SEMrush is een van de bekendste SEO-tools.

Wat natuurlijk volledig terecht is als je weet wat de tool allemaal kan, wat mensen er mee hebben bereikt en hoeveel gebruikers de tool heeft.

Wist je bijvoorbeeld dat…

  • SEMrush meer dan 3 miljoen gebruikers heeft?
  • Meer dan 9.4 miljoen zoekwoorden bevat?
  • SEMrush wordt gebruikt door onder anderen Ebay en Booking.com?

Eigenlijk is het niets anders dan software die al je prestaties meet op het gebied van zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, social media en nog veel meer.

Deze gegevens worden vervolgens vergeleken met de gegevens van je concurrenten, zodat jij er alles aan kan doen om nog beter vindbaar te worden.

Ervaar het zelf en probeer SEMrush nu hieronder door een domein, zoekwoord of URL in te vullen en vervolgens op het vergrootglas te klikken.

Voordelen van SEMrush

Het grootste voordeel van SEMrush is dat het alles op het gebied van SEO bevat.

Denk dus aan: techniek, content en autoriteit.

En voor als je het nog niet wist: dat zijn de 3 SEO-pijlers.

Wanneer je SEMrush volledig benut, heb je als ondernemer geen ander SEO programma meer nodig.

Het volgende voordeel van de software is dat het allemaal ontzettend duidelijk en logisch is.

Door de jaren heen heeft SEMrush veel functionaliteiten toegevoegd, maar het dashboard van je project is wonderbaarlijk genoeg nog steeds overzichtelijk.

Het werkt met tegeltjes die meteen de belangrijkste informatie laten zien.

Je hoeft geen lastige menu’s door te spitten of uren te zoeken naar die ene handige functionaliteit.

Kijk maar!

Semrush Dashboard

SEMrush heeft nog veel meer voordelen, maar ik ga er nog één uitlichten.

In de afgelopen jaren is de SEO tool niet alleen uitgebreid op het gebied van functionaliteiten, mogelijkheden en informatie …

… maar het design van SEMrush, de stabiliteit en de rapportages zijn ook allemaal verbeterd.

Erg prettig als een programma niet stil zit en haar product continu blijft verbeteren.

Tip: het unieke van SEMrush is dat je de tool altijd 7 dagen gratis mag proberen. Je hoeft geen creditcard gegevens in te vullen. Alleen je e-mailadres hoeft bevestigd te worden.

Alle functionaliteiten op een rijtje

SEMrush bestaat uit 5 ‘toolkits’:

  • SEO Toolkit
  • Advertising Toolkit
  • Social media Toolkit
  • Content Marketing Toolkit
  • Competitive research Toolkit.

In dit blog ga ik alleen dieper in op de SEO Toolkit.

Binnen de SEO Toolkit heb je 5 onderdelen:

  • Competitive Research
  • Keyword Research
  • Link Building
  • Rank Tracking
  • On Page & Tech SEO

Op hun beurt hebben deze 5 onderdelen ook weer 3 tot 5 tools.

Op het eerste oog lijkt dat een beetje verwarrend, maar er zit eigenlijk een hele duidelijke structuur in.

1. Concurrentieanalyse (competitive research)

De concurrentieanalyse van SEMrush geeft, zoals de naam het al zegt, alle belangrijk SEO informatie van en over de concurrenten.

Met de eerste tool uit dit onderdeel, genaamd ‘Domain Overview’, krijg je een volledig SEO-overzicht van de ingevoerde concurrenten.

Denk aan:

  • Organisch verkeer
  • Backlinks
  • Zoekwoorden
  • Concurrenten
  • Anchor teksten
  • Verwijzende domeinen
  • Geïndexeerde pagina’s
  • Content gap (Content die je concurrent wel heeft en jij niet)
  • Backlink gap (Links die je concurrenten wel heeft en jij niet)

Dit kan je erg goed gebruiken als je wat meer algemene SEO informatie wilt over je concurrenten (of over je eigen website) en precies wilt weten hoe goed of slecht ze het doen.

Concurrentie analyse semrush

2. Zoekwoord onderzoek (keyword research)

Onderdeel 2 van de SEO toolkit is het onderdeel ‘zoekwoordonderzoek’.

In dit onderdeel kan je echt alles te weten komen over de verschillende zoekwoorden, de volumes en kan je zelfs de nieuwe ‘Keyword Magic Tool’ van Semrush proberen.

Perfect om je SEO campagne mee te starten, want je vindt hier alles wat je nodig hebt.

Je ontdekt hier bijvoorbeeld:

  • Zoekwoorden
  • Volumes
  • Gerelateerde zoekwoorden
  • CPC verdeling
  • De trend
  • De SERPS (Search Engine Result Pages)
  • Ad Copies (De advertenties die momenteel te zien zijn op het gekozen zoekwoord)
  • Moeilijkheidsgraad van een zoekwoord
  • En nog veel meer!

Dit onderdeel binnen SEMrush kan je bijvoorbeeld vergelijken met een KWFinder of de Keyword Explorer van MOZ.

Semrush zoekwoordonderzoek

3. Linkbuilding

Linkbuilding is nog steeds één van de belangrijkste onderdelen van SEO.

Vandaar dat SEMrush ook vier tools heeft die jou kunnen ondersteunen bij linkbuilding:

  • Backlink Analytics
  • Backlink Audit
  • Link Building Tool
  • Bulk Analysis

Met deze vier tools kan je alles doen om linkbuilding voor jouw website op te pakken.

Denk aan het achterhalen van links van concurrenten, het onderzoeken of links van goede kwaliteit zijn, verwijderen van slechte links, bekijken van de anchors, de IP’s, verloren links, nieuwe links, follow, no-follow, TLD, land en nog veel meer.

Oftewel alles wat je linkbuildinghartje begeert!

backlinks analytics semrush

4. Rank tracking

Ik gok dat je er wel eens van hebt gehoord: rank tracking.

Rank tracking is het bijhouden van je huidige posities in de zoekresultaten van de zoekwoorden waar op je op scoort of wilt scoren.

Het doel van rank tracking is dat je stijgingen en dalingen kan zien en vervolgens hier ook meteen op kan inspelen.

Ontzettend belangrijk voor je SEO dus.

Want het draait immers allemaal om je posities in Google.

Binnen de rank tracker van SEMrush kan je de volgende statistieken zien:

  • Je zichtbaarheid in percentages
  • Verwachte verkeer
  • Gemiddelde positie
  • Zoekwoorden en hun posities (inclusief land en apparaat)
  • Positie verdeling
  • Best scorende zoekwoorden
  • Stijgingen
  • Dalingen
  • Top concurrenten
  • SERP-informatie
  • Landingspagina’s
  • Featured snippets

Ik moet je helaas wel waarschuwen voor de rank tracker: hij kan erg verslavend werken!

Hogere posities betekenen meer bezoekers en meer bezoekers betekenen nieuwe klanten.

Als je net zo gek van SEO bent als ik, is dit iets wat je dagelijks gaat bijhouden.

Rank tracking

5. On page en technische SEO

Eigenlijk best vreemd…

Binnen SEO zal je altijd moeten beginnen met de techniek en de technische optimalisatie.

Want een huis bouw je toch ook niet zonder een goede fundering?

Een goede SEO-strategie is niet anders.

Toch zet SEMrush On Page en technische SEO niet bovenaan het lijstje, maar onderaan.

Ondanks dat, zijn de tools die SEMrush je biedt wel erg goed.

Zo kan je met de Site audit een volledige technische check doen van je website waarmee je precies kan zien wat er goed is en wat er verbeterd moet worden.

Het oppakken van de punten is dan vervolgens aan jou.

Een andere tool die SEMrush aanbiedt is de ‘On Page SEO Checker’.

Dit is een tool, zoals de naam het al zegt, alle On Page SEO elementen controleert!

Ook heel handig!

Want daarmee weet je precies wat je aan moet passen binnen de website/pagina om hoger in Google te scoren.

Semrush Site audit

SEMrush prijzen, pakketten en mogelijkheden

Nu komen we voor ons Hollanders bij het belangrijkste onderdeel aan.

De euro’s.

De knaken.

Of de poen.

Wat kost SEMrush nou precies?

SEMrush varieert van $83 dollar tot $333 dollar per maand als je jaarlijks betaalt.

Kijk maar.

Semrush prijzen en pakketten

Ben je een zelfstandig ondernemer of heb je een paar man in dienst en is je website niet je core business?

Ga dan voor het plan ‘Pro’.

Is het website ontzettend belangrijk en ben je dus op veel zoektermen te vinden?

Dan zal je moeten gaan kijken naar het ‘Guru’ plan.

Mijn advies aan jou?

Een gratis proefperiode nemen van 7 dagen, kijken of de tool bevalt en dan starten met Pro!

Upgraden kan immers altijd, downgraden niet.

Semrush vs. MOZ, Ahrefs, Mangools, Serpstat

Als startende ondernemer maakt het echt niet uit welk tool je gebruikt.

Of dat nou Semrush, Moz, Ahrefs, Mangools of Serpstat is.

Alleen als je het serieuzer aan wilt gaan pakken, dan moet je de juiste keuze gaan maken.

Ahrefs is voor jou alleen interessant als je ontzettend veel met linkbuilding wilt gaan doen.

Deze tool wordt dan ook vaak gebruikt door online marketing bureau’s, SEO specialisten of linkbuilding fanaten.

Als het tijd is om het serieuzer aan te pakken, dan is er wat mij betreft maar één vraag die jij jezelf moet stellen: Ga ik voor Semrush of voor MOZ?

Die keuze kan ik niet voor je maken en moet je helemaal zelf doen.

Mijn advies aan jou is om beide tools te proberen om te kijken welke voor jou fijner werkt.

Het enige wat ik kan doen is de belangrijkste informatie voor je bundelen in onderstaande tabel.

SemrushMOZMangoolsAhrefs
Prijs per maand$83,28 – $333,28$79 – $799€25,90 – €69,90$82 – $832
Zoekwoorden achterhalen per maand10000 – 50000*150 – 300003000 – 36.000500000-50000000*
Posities meten van aantal zoekwoorden per maand500 – 5000300 – 10000200 – 1500500 – 10000
Update frequentie zoekwoordenDagelijksWekelijksDagelijksIedereen week – elke 3 dagen
Maximaal aantal campagnes5 – 2005 – 100Ongelimiteerd5 – 100
Aantal SERPS analyseren per maand10000 – 50000*150 – 300003000 – 36000500000-50000000*
Aantal backlinks achterhalen per maand30.000.000 – 500.000.00050.000 – 100.000.000.00060.000 – 450.0005.000.000 – 500.000.000
Maximaal aantal ingelogde gebruikers1 – 92 – 60 1 – 101 – 5

*Semrush/Ahrefs werken niet op basis van ingevulde zoekwoorden, maar op basis van data die uit het programma komt. Stel dat je 100 suggesties hebt per zoekwoord kan je dus maar 100 zoekwoorden invullen.

Conclusie: mijn ervaring en mening over Semrush

Ik verklapte het eigenlijk al in de eerste regels van dit blog, maar Semrush is voor iedereen een aanwinst.

Of je nou net begonnen of een doorgewinterde internetondernemer bent, Semrush ondersteunt je op het gebied van SEO.

Van A tot Z.

Het cijfer dat ik Semrush geef is dan ook een dikke 9,5!

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Theo Franken schreef:

    Hallo Daniel

    Ik beheer een aantal sites en ben naar iemand opzoek om met Semrush mijn website eens te scannen en zo een aantal verbeteringen toe te passen.
    Het programma is zo uitgebreid dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

    Kun je me helpen?
    Alvast bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *