semrush review

Semrush review: De kampioen van alle SEO tools?

Semrush is de eerste SEO-tool die ik ooit heb gebruikt en heeft mijn liefde voor online marketing aangewakkerd.

Tijdens mijn stage, jááááren geleden, werkten we met 2 tools: Semrush & Moz.

Ondanks dat iedereen fan was van Moz, was ik voorstander om Semrush te blijven gebruiken.

Helaas had ik de strijd verloren en gingen we verder met Moz, maar in de afgelopen jaren ben ik Semrush opnieuw gaan gebruiken.

En omdat ik zeker wat dat jij je online aanwezigheid naar een hoger niveau kan tillen met deze fantastische SEO-tool, vind ik het tijd om er een review over te schrijven.

Wat is Semrush?

Semrush is een van de bekendste SEO-tools.

Wat natuurlijk volledig terecht is als je weet wat de tool allemaal kan, wat mensen er mee hebben bereikt en hoeveel gebruikers de tool heeft.

Wist je bijvoorbeeld dat…

  • Semrush meer dan 3 miljoen gebruikers heeft?
  • Meer dan 9.4 miljoen zoekwoorden bevat?
  • Semrush wordt gebruikt door onder anderen Ebay en Booking.com?

Eigenlijk is het niets anders dan software die al je prestaties meet op het gebied van zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, social media en nog veel meer.

Deze gegevens worden vervolgens vergeleken met de gegevens van je concurrenten, zodat jij er alles aan kan doen om nog beter vindbaar te worden.

Ervaar het zelf en probeer Semrush nu hieronder door een domein, zoekwoord of URL in te vullen en vervolgens op het vergrootglas te klikken.

Voordelen van Semrush

Het grootste voordeel van Semrush is dat het alles op het gebied van SEO bevat.

Denk dus aan: techniek, content en autoriteit.

En voor als je het nog niet wist: dat zijn de 3 SEO-pijlers.

Wanneer je Semrush volledig benut, heb je als ondernemer geen ander SEO programma meer nodig.

Het volgende voordeel van de software is dat het allemaal ontzettend duidelijk en logisch is.

Door de jaren heen heeft Semrush veel functionaliteiten toegevoegd, maar het dashboard van je project is wonderbaarlijk genoeg nog steeds overzichtelijk.

Het werkt met tegeltjes die meteen de belangrijkste informatie laten zien.

Je hoeft geen lastige menu’s door te spitten of uren te zoeken naar die ene handige functionaliteit.

Kijk maar!

Semrush Dashboard

Semrush heeft nog veel meer voordelen, maar ik ga er nog één uitlichten.

In de afgelopen jaren is de SEO tool niet alleen uitgebreid op het gebied van functionaliteiten, mogelijkheden en informatie …

… maar het design van Semrush, de stabiliteit en de rapportages zijn ook allemaal verbeterd.

Erg prettig als een programma niet stil zit en haar product continu blijft verbeteren.

Tip: het unieke van Semrush is dat je de tool altijd 7 dagen gratis mag proberen. Je hoeft geen creditcard gegevens in te vullen. Alleen je e-mailadres hoeft bevestigd te worden.

Alle functionaliteiten op een rijtje

Semrush bestaat uit 5 ‘toolkits’:

  • SEO Toolkit
  • Advertising Toolkit
  • Social media Toolkit
  • Content Marketing Toolkit
  • Competitive research Toolkit.

In dit blog ga ik alleen dieper in op de SEO Toolkit.

Binnen de SEO Toolkit heb je 5 onderdelen:

  • Competitive Research
  • Keyword Research
  • Link Building
  • Rank Tracking
  • On Page & Tech SEO

Op hun beurt hebben deze 5 onderdelen ook weer 3 tot 5 tools.

Op het eerste oog lijkt dat een beetje verwarrend, maar er zit eigenlijk een hele duidelijke structuur in.

1. Concurrentieanalyse (competitive research)

De concurrentieanalyse van Semrush geeft, zoals de naam het al zegt, alle belangrijk SEO informatie van en over de concurrenten.

Met de eerste tool uit dit onderdeel, genaamd ‘Domain Overview’, krijg je een volledig SEO-overzicht van de ingevoerde concurrenten.

Denk aan:

  • Organisch verkeer
  • Backlinks
  • Zoekwoorden
  • Concurrenten
  • Anchor teksten
  • Verwijzende domeinen
  • Geïndexeerde pagina’s
  • Content gap (Content die je concurrent wel heeft en jij niet)
  • Backlink gap (Links die je concurrenten wel heeft en jij niet)

Dit kan je erg goed gebruiken als je wat meer algemene SEO informatie wilt over je concurrenten (of over je eigen website) en precies wilt weten hoe goed of slecht ze het doen.

Concurrentie analyse semrush

2. Zoekwoord onderzoek (keyword research)

Onderdeel 2 van de SEO toolkit is het onderdeel ‘zoekwoordonderzoek’.

In dit onderdeel kan je echt alles te weten komen over de verschillende zoekwoorden, de volumes en kan je zelfs de nieuwe ‘Keyword Magic Tool’ van Semrush proberen.

Perfect om je SEO campagne mee te starten, want je vindt hier alles wat je nodig hebt.

Je ontdekt hier bijvoorbeeld:

  • Zoekwoorden
  • Volumes
  • Gerelateerde zoekwoorden
  • CPC verdeling
  • De trend
  • De SERPS (Search Engine Result Pages)
  • Ad Copies (De advertenties die momenteel te zien zijn op het gekozen zoekwoord)
  • Moeilijkheidsgraad van een zoekwoord
  • En nog veel meer!

Dit onderdeel binnen Semrush kan je bijvoorbeeld vergelijken met een KWFinder of de Keyword Explorer van MOZ.

Semrush zoekwoordonderzoek

3. Linkbuilding

Linkbuilding is nog steeds één van de belangrijkste onderdelen van SEO.

Vandaar dat Semrush ook vier tools heeft die jou kunnen ondersteunen bij linkbuilding:

  • Backlink Analytics
  • Backlink Audit
  • Link Building Tool
  • Bulk Analysis

Met deze vier tools kan je alles doen om linkbuilding voor jouw website op te pakken.

Denk aan het achterhalen van links van concurrenten, het onderzoeken of links van goede kwaliteit zijn, verwijderen van slechte links, bekijken van de anchors, de IP’s, verloren links, nieuwe links, follow, no-follow, TLD, land en nog veel meer.

Oftewel alles wat je linkbuildinghartje begeert!

backlinks analytics semrush

4. Rank tracking

Ik gok dat je er wel eens van hebt gehoord: rank tracking.

Rank tracking is het bijhouden van je huidige posities in de zoekresultaten van de zoekwoorden waar op je op scoort of wilt scoren.

Het doel van rank tracking is dat je stijgingen en dalingen kan zien en vervolgens hier ook meteen op kan inspelen.

Ontzettend belangrijk voor je SEO dus.

Want het draait immers allemaal om je posities in Google.

Binnen de rank tracker van Semrush kan je de volgende statistieken zien:

  • Je zichtbaarheid in percentages
  • Verwachte verkeer
  • Gemiddelde positie
  • Zoekwoorden en hun posities (inclusief land en apparaat)
  • Positie verdeling
  • Best scorende zoekwoorden
  • Stijgingen
  • Dalingen
  • Top concurrenten
  • SERP-informatie
  • Landingspagina’s
  • Featured snippets

Ik moet je helaas wel waarschuwen voor de rank tracker: hij kan erg verslavend werken!

Hogere posities betekenen meer bezoekers en meer bezoekers betekenen nieuwe klanten.

Als je net zo gek van SEO bent als ik, is dit iets wat je dagelijks gaat bijhouden.

Rank tracking

5. On page en technische SEO

Eigenlijk best vreemd…

Binnen SEO zal je altijd moeten beginnen met de techniek en de technische optimalisatie.

Want een huis bouw je toch ook niet zonder een goede fundering?

Een goede SEO-strategie is niet anders.

Toch zet Semrush On Page en technische SEO niet bovenaan het lijstje, maar onderaan.

Ondanks dat, zijn de tools die Semrush je biedt wel erg goed.

Zo kan je met de Site audit een volledige technische check doen van je website waarmee je precies kan zien wat er goed is en wat er verbeterd moet worden.

Het oppakken van de punten is dan vervolgens aan jou.

Een andere tool die Semrush aanbiedt is de ‘On Page SEO Checker’.

Dit is een tool, zoals de naam het al zegt, alle On Page SEO elementen controleert!

Ook heel handig!

Want daarmee weet je precies wat je aan moet passen binnen de website/pagina om hoger in Google te scoren.

Semrush Site audit

Semrush prijzen, pakketten en mogelijkheden

Nu komen we voor ons Hollanders bij het belangrijkste onderdeel aan.

De euro’s.

De knaken.

Of de poen.

Wat kost Semrush nou precies?

Semrush varieert van $83 dollar tot $333 dollar per maand als je jaarlijks betaalt.

Kijk maar.

Semrush prijzen en pakketten

Ben je een zelfstandig ondernemer of heb je een paar man in dienst en is je website niet je core business?

Ga dan voor het plan ‘Pro’.

Is het website ontzettend belangrijk en ben je dus op veel zoektermen te vinden?

Dan zal je moeten gaan kijken naar het ‘Guru’ plan.

Mijn advies aan jou?

Een gratis proefperiode nemen van 7 dagen, kijken of de tool bevalt en dan starten met Pro!

Upgraden kan immers altijd, downgraden niet.

Semrush vs. MOZ, Ahrefs, Mangools, Serpstat

Als startende ondernemer maakt het echt niet uit welk tool je gebruikt.

Of dat nou Semrush, Moz, Ahrefs, Mangools of Serpstat is.

Alleen als je het serieuzer aan wilt gaan pakken, dan moet je de juiste keuze gaan maken.

Ahrefs is voor jou alleen interessant als je ontzettend veel met linkbuilding wilt gaan doen.

Deze tool wordt dan ook vaak gebruikt door online marketing bureau’s, SEO specialisten of linkbuilding fanaten.

Als het tijd is om het serieuzer aan te pakken, dan is er wat mij betreft maar één vraag die jij jezelf moet stellen: Ga ik voor Semrush of voor MOZ?

Die keuze kan ik niet voor je maken en moet je helemaal zelf doen.

Mijn advies aan jou is om beide tools te proberen om te kijken welke voor jou fijner werkt.

Het enige wat ik kan doen is de belangrijkste informatie voor je bundelen in onderstaande tabel.

SemrushMOZMangoolsAhrefs
Prijs per maand$83,28 – $333,28$79 – $799€25,90 – €69,90$82 – $832
Zoekwoorden achterhalen per maand10000 – 50000*150 – 300003000 – 36.000500000-50000000*
Posities meten van aantal zoekwoorden per maand500 – 5000300 – 10000200 – 1500500 – 10000
Update frequentie zoekwoordenDagelijksWekelijksDagelijksIedereen week – elke 3 dagen
Maximaal aantal campagnes5 – 2005 – 100Ongelimiteerd5 – 100
Aantal SERPS analyseren per maand10000 – 50000*150 – 300003000 – 36000500000-50000000*
Aantal backlinks achterhalen per maand30.000.000 – 500.000.00050.000 – 100.000.000.00060.000 – 450.0005.000.000 – 500.000.000
Maximaal aantal ingelogde gebruikers1 – 92 – 60 1 – 101 – 5

*Semrush/Ahrefs werken niet op basis van ingevulde zoekwoorden, maar op basis van data die uit het programma komt. Stel dat je 100 suggesties hebt per zoekwoord kan je dus maar 100 zoekwoorden invullen.

Conclusie: mijn ervaring en mening over Semrush

Ik verklapte het eigenlijk al in de eerste regels van dit blog, maar Semrush is voor iedereen een aanwinst.

Of je nou net begonnen of een doorgewinterde internetondernemer bent, Semrush ondersteunt je op het gebied van SEO.

Van A tot Z.

Het cijfer dat ik Semrush geef is dan ook een dikke 9,5!

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *