Google tools

18 onmisbare Google tools voor jou als marketeer / ondernemer

Google komt elk jaar met een nieuw scala aan tools op de markt.

De één is fantastisch en blijft hangen, de andere verdwijnt weer als sneeuw voor de zon.

En aangezien ik bijna zeker durf te zeggen dat jij niet precies weet welke tools nou allemaal nog relevant zijn, heb ik een lijst voor je gemaakt.

Dus zie hier: 18 onmisbare Google tools voor jou als marketeer / ondernemer.

(In volgorde van welke ik het meest gebruikt, naar welke ik het minst gebruik)

1. Google Chrome

Als je bezig bent met SEO of überhaupt online marketing, dan is Google Chrome de browser die je moet gebruiken.

Waarom?

Omdat je binnen Chrome gebruik kan maken van een tal van handige extensies die online marketing makkelijker maken.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • MozBar
  • SEOquake
  • Extract People also search Phrases in Google
  • Google Tag Assistant

Daarnaast adviseer ik ook altijd Chrome, omdat je websites kan inspecteren (rechtermuisknop en dan inspecteren) om de code te bekijken, om te zien hoe de website laadt, hoe de website er per apparaat uitziet en waar eventueel fouten binnen de website zitten.

Google chrome inspecteren

Google Chrome Inspecteren

2. Google Analytics

Voor elke ondernemer en elke marketeer is er één ding het allerbelangrijkst: resultaat.

Of dat nou is in de vorm van verkopen, aanvragen, meer bezoekers of misschien wel meer omzet.

Met Google Analytics maak je het meetbaar!

En met Analytics kan je bijna alles te weten komen over de bezoekers binnen je website.

Denk aan:

  • Informatie over de doelgroep (demografie, apparaat, locatie, taal en nog veel meer)
  • Informatie over hoe ze op jouw website terecht zijn gekomen (kanalen)
  • Het gedrag van de bezoekers binnen je website (wat bekijken ze en hoe lang)
  • En natuurlijk de conversies (Oftewel, het resultaat)

Er is geen ondernemer of marketeer waarvan ik denk dat hij Analytics niet nodig heeft.

Overzicht Google Analytics

Google Analytics doelgroepenoverzicht

3. Google Search Console

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Voorheen stond Search Console bekend als Google Webmaster Tools, daar zou je het dus van kunnen kennen.

Search Console kan je zien als een soort extra controle tussen jouw website en Google en met de tool geeft Google je een klein beetje macht over de indexatie van je website.

Je kan binnen de tool:

  • Zien of je een penalty hebt gehad
  • Zien hoe goed je scoort binnen Google en op welke woorden je gevonden wordt
  • Een pagina aanbieden bij Google
  • Achterhalen wat de problemen zijn binnen je website
  • De plattegrond (sitemap) van je website indienen
  • Optimalisaties binnen de Structured data van je website achterhalen
  • De mobiele bruikbaarheid van je website controleren

En nog veel meer :).

Google Search console prestatie

Google Search console prestatie screenshot

4. Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf vind ik persoonlijk één van de leukste Google tools.

Dat heeft ermee te maken dat Google binnen Mijn Bedrijf veel nieuwe functies toevoegt.

Denk aan de chatfunctie of de Google Post.

Met Google Mijn Bedrijf kan je jouw website lokaal beter vindbaar maken.

Door middel van een eigen pagina ben je binnen Google, maar ook binnen Google Maps meer en beter zichtbaar en kunnen mensen bijvoorbeeld review achterlaten.

Google Mijn Bedrijf is daarnaast erg gebruikersvriendelijk en toont je ook informatie over hoe vaak iemand bijvoorbeeld een routebeschrijving heeft ingevuld of op het telefoonnummer heeft geklikt.

Google Mijn Bedrijf cijfers

Google Mijn Bedrijf data

5. Google Tag Manager

Ik ga meteen eerlijk zijn …

als niet ervaren SEO’er of online marketeer heb je eigenlijk niet zoveel aan Tag Manager.

Het is namelijk een programma waar je best wat uren in moet stoppen, wil je het begrijpen en het maximale eruit kunnen halen.

Google Tag Manager is een verzamelbak voor allerlei soorten scripts en is bedoeld om je website nog beter meetbaar te maken.

Het is dan ook de ideale aanvulling op Google Analytics.

Wil je bijvoorbeeld Hotjar of Google Optimize gebruiken?

Dan kan je dit het best doen via Tag Manager.

Om het concreet te maken, geef ik je een paar voorbeelden waarvoor je Tag Manager kan inzetten:

  • Je wilt klikken op een bepaalde knop meetbaar maken
  • Je wilt meetbaar maken hoe vaak mensen op het telefoonnummer klikken
  • Je wilt gebruik maken van tools als de Facebook Pixel, LinkedIn Pixel of bijvoorbeeld Hotjar.

Google Tag Manager werkruimte

Google Tag Manager werkruimte

6. Google Drive

Google Drive is perfect voor het delen van bestanden en is bekend bij het grote publiek.

Het is dan ook niet zozeer een online marketing tool.

Met Drive kan je bestanden delen zoals foto’s, teksten, een zoekwoordanalyse of misschien wel een video die je online wilt plaatsen.

Dit scheelt een hoop heen en weer gemail, documenten die kwijtraken en andere ergernissen.

7. Google Data Studio

Gebruik maken van Google Analytics is niet zo heel lastig, maar de data volledig kunnen interpreteren en daar naar kunnen handelen ervaren ondernemers vaak wel als problematisch.

Daar komt Google Data Studio om de hoek kijken.

Data Studio is namelijk een tool van Google waarmee je informatie van bijvoorbeeld Analytics en Search Console kan bundelen, presenteren en in de vorm van een rapportage kan delen.

Dit maakt het aantoonbaar maken van de effecten van je campagnes (als marketeer) of het controleren van het werk van je marketeer (als ondernemer) een stuk gemakkelijker.

Wat ik daarnaast helaas ook fout zie gaan zijn marketingbureaus die rapportage sturen van tien A4’s met allerlei informatie over het bouncepercentage, gemiddelde sessieduur, pagina’s per sessie en andere SEO gerelateerde cijfers.

Heel leuk, maar daar heeft een ondernemer niks aan.

Die geeft eigenlijk alleen om de conversies.

En dat kan je met Data Studio ontzettend goed inzichtelijk maken.

Data studio screenshot

Deel van de Data Studio rapportage van Online Marketing Agency

8. YouTube

Had je YouTube in dit lijstje verwacht?

En wist je ook dat YouTube, op Google na, misschien wel de grootste zoekmachine is ?

En dat het eigendom is van de zoekgigant?

Nu wel!

Naast het feit dat je YouTube kan gebruiken als kennisbron of als bron voor inspiratie, is het ook het uitgelezen kanaal om te werken aan je branding of bijvoorbeeld de zichtbaarheid van je bedrijf.

Daarnaast gaan Google en YouTube hand-in-hand en kan het zelfs betekenen dat wanneer je jouw YouTube video’s optimaliseert (zei iemand YouTube SEO?), je beter vindbaar wordt in Google.

9. Google Page Speed

Er zijn ontzettend veel tools om de snelheid van je website te testen.

Een ook Google heeft een tool waarmee je dat kan doen.

Dat is namelijk Google Page Speed (ook wel Page Speed Insights genoemd).

Daarmee kan ik je een handomdraai een technische snelheidscheck van je website uitvoeren om te achterhalen wat de verbeterpunten zijn om jouw website nog sneller te maken.

Bovendien krijg je voor zowel mobiel als desktop verbeterpunten voorgeschoteld.

Google Page Speed desktop

Google Page Speed score desktop

Met Google Trends kan je per zoekwoord achterhalen hoe vaak er per week en per maand op een zoekwoord gezocht wordt.

Ideaal als je bijvoorbeeld seizoensgebonden producten verkoopt.

Je kan dan precies zien wanneer je er online al klaar voor moet zijn en je kan dus ook bepalen wanneer je aan de slag moet om je online vindbaarheid te vergroten.

Daarnaast krijg je binnen Google Trends ook meer informatie over gerelateerde onderwerpen/zoekopdrachten, de interesses per regio en kan je zelfs zoekwoorden met elkaar vergelijken.

Google trends interesse

Google Trends interesse in de loop der tijd

11. Google Alerts

Wanneer er online iets over jou of je bedrijf geschreven wordt, dan wil je dat natuurlijk meteen weten.

Misschien moet je er wel op reageren, moet je vragen om een link die ze vergeten zijn of kan je deze content delen op je social mediakanalen.

Met Google Alert krijg je direct een mail wanneer er online een bepaalde term gebruikt wordt.

Dit kan je helemaal zelf bepalen!

Je kan dus je eigen naam toevoegen, je bedrijfsnaam of bijvoorbeeld de branche of niche waar je je in bevindt.

Pro tip: Je kan ook Google Alerts instellen op de naam van je concurrenten om te achterhalen waar ze hun backlinks vandaan halen.

Google alerts melding

Google Alerts

12. Google Site Kit

Google Site Kit is uniek in deze lijst.

Het is namelijk de enige WordPress plugin die data van onder andere Search Console, Page Speed, Google Optimize en Analytics combineert in de achterkant van je WordPress website.

Je hoeft hierdoor niet meer elk naar alle aparte website te gaan, maar je vindt alle informatie terug op één plek.

13. Google Optimize

Denk je dat ronde, rode knoppen of vierkante, groene knoppen binnen je website beter werken?

Ik heb werkelijk waar geen idee.

Maar daar kun je met Google Optimize wel achter komen.

Google Optimize is een A/B testing tool waarmee je verschillende aannames kan testen om te kijken wat binnen jouw website en binnen jouw doelgroep het best werkt.

Zo kan je bijvoorbeeld locaties van actieknoppen testen, het effect van verschillende foto’s of het formaat van een contactformulier.

Bij een A/B test krijgt 50% van je doelgroep versie A te zien en 50% van je doelgroep versie B.

Zo kan je dus heel gemakkelijk vergelijken wat werkt en wat niet.

A B test voorbeeld

A/B test voorbeeld

Naast zoekmachine optimalisatie (SEO), is het natuurlijk ook mogelijk om binnen de zoekmachine te adverteren (SEA).

En om dat te kunnen doen binnen Google gebruik je de tool Google Ads (voorheen bekend als Google Adwords).

Met Google Ads kan je allerlei soorten betaalde campagnes en advertenties opzetten om jouw website aan de man te brengen.

Dit kunnen bijvoorbeeld tekstadvertenties zijn in Google, maar ook displayadvertenties op websites als Nu.nl, etc.

SEO en SEA gaan goed samen en adverteren in Google kan vooral een uitkomst zijn als organisch nog niet goed vindbaar bent.

15. Test My Site – Think with Google

We weten inmiddels dat de laadtijd van je website een ontzettend belangrijk rankingfactor is binnen Google.

En we weten ook dat Google inmiddels mobile-first websites indexeert.

Met die gedachte heeft Google een alternatief voor Page Speed Insights op de markt gezet.

Namelijk: Test My Site – Think with Google.

Met Test My Site kan je de volgende handelingen uitvoeren:

  • De laadtijd van je website per land en per netwerk achterhalen
  • De laadtijd van jouw website vergelijken met die van de concurrenten
  • De impact van een lange laadtijd achterhalen op je bezoekersaantallen
  • Per landingspagina een lijst krijgen met de verbeterpunten voor die specifieke pagina
  • Een gratis rapport genereren met daarin alle bovenstaande punten genoemd

Het grote voordeel van Test My Site is dat het de data heel concreet en gebruikersvriendelijk maakt.

Dat doet Page Speed Insights bijvoorbeeld in mijn ogen niet.

Test my site think with google

Test My Site – Think with Google resultaat Online Marketing Agency

16. Google Keyword Planner

Als je mij kent, dan weet je dat ik geen fan ben van de Google Keyword Planner.

Maar, omdat de tool binnen SEO en Google land veel gebruikt en bekend is, moet ik hem wel meenemen in deze lijst.

De Google Keyword Planner is een programma dat je gebruikt tijdens het doen van een zoekwoorden onderzoek.

Per zoekwoord vertelt de Keyword Planner hoe vaak er maandelijks op dat specifieke zoekwoord gezocht wordt en toont het je meteen ook gerelateerde zoekopdrachten.

Vervolgens kan jij een selectie maken van de belangrijkste zoekwoorden en die vervolgens inzetten in je content strategie.

Google zoekwoordplanner

Google Keyword Planner

17. Web.dev

Wist je dat Google een eigen tool heeft die je website kan controleren op prestaties, toegankelijkheid, best practices en SEO?

Dat is namelijk wat Web.dev doet en kan!

Wanneer je jouw website in Web.dev invult en op ‘Run audit’ klikt krijg een waslijst aan verbeterpunten voorgeschoteld.

Deze verbeterpunten zijn opgedeeld op basis van impact.

De verbeterpunten met de hoogste impact staan bovenaan en de verbeterpunten met de laagste impact staan onderaan.

Ideaal tijdens het doen van een nulmeting bijvoorbeeld.

web dev rapport

Web.Dev rapportage

18. Squoosh

En we zijn aangekomen bij nummer 18: Squoosh.

Een Google tool waarmee je heel gemakkelijk afbeeldingen kan optimaliseren op zowel kwaliteit en formaat, zonder dat je iets moet installeren op je website.

Dit gebeurt allemaal in de browser.

Het voordeel van Squoosh is dat je aan de linkerkant van het scherm de niet geoptimaliseerde afbeelding te zien krijgt en aan de rechterkant de wel geoptimaliseerde afbeelding.

Je kan precies het verschil zien en bepalen of je de foto niet te veel optimaliseert.

Dat waren 18 onmisbare Google tools voor jou op een rijtje.

Mocht je vragen hebben over één van de genoemde tools of mis je er nog één?

Laat het mij dan weten in de reacties.

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *