WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
call tracking via google tag manager

Handleiding: Call tracking instellen via Google Tag Manager

Als je in het bezit bent van een webshop, dan is een conversie heel duidelijk, logisch en simpel:

de verkoop van een product.

Maar hoe zit dat als je geen concrete producten verkoopt?

Bijvoorbeeld wanneer je een loodgieter, webdesigner, coach of online marketing bureau bent?

Dan kan het zijn dat slechts het contact opnemen met jouw bedrijf al een conversie is.

Dat kan door te mailen, of te bellen!

En over die laatste, het bellen, gaat dit blog.

Die belletjes naar jouw bedrijf (via je website), die willen we weten …

En meten!

Want hoe waardevol is het om precies te weten waar een beller vandaan komt?

Komt de lead bijvoorbeeld binnen op de website via Google, LinkedIn, een advertentie of misschien wel via een gastblog?

Om dat te achterhalen kun je call tracking gebruiken.

Call tracking is niets anders dan het meten van de inkomende gesprekken en in dit artikel neem ik je stap voor stap mee door de installatie van call tracking via Tag Manager

Zo weet jij precies waar je telefonische leads vandaan komen en op welk kanaal jij meer de focus moet gaan leggen.

Voordat we starten: elke zin waar een cijfer voor staat is een stap die je moet doorlopen wil je de telefonische leads kunnen meten.

Call tracking begint met Google Tag Manager EN Google Analytics

Ja, ik weet het.

Google Tag Manager kan, zeker wanneer je het voor het eerst opent, afschrikken.

Maar dat is totaal niet nodig.

Want als je er niet uit komt, dan lees je het blog dat ik geschreven heb over het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager.

1. Dat is dan ook stap 1: het artikel lezen en die stappen uitvoeren.

Variabelen toevoegen en de trigger instellen

Deze stap is essentieel voor call tracking, maar is ook meteen de lastigste stap.

Dus, even goed opletten en nadoen wat ik heb gedaan!

2. Klik op ‘Variabelen’ binnen de Werkruimte.

3. Klik in het bovenste blokje op ‘Configureren’.

4. Zorg dat het blokje voor ‘Click URL’ aangevinkt is.

Click URL variabele call tracking

5. Klik op het kruisje links naast ‘Ingebouwde variabele configureren’ en vervolgens links op ‘Triggers’

6. Klik op ‘Nieuw’ en vervang linksboven ‘Naamloze trigger’ door bijvoorbeeld: ‘Call tracking trigger’.

7. Klik op het blokje met ‘Kies een type trigger om het instellen te starten’ en klik vervolgens op ‘Alleen kliks’ onder het kopje ‘Klik’.

8. Vink ‘Wachten op tags’ en ‘Validatie controleren’ allebei aan.

9. Vul vervolgens alle gegevens in, precies zoals je op het onderstaande screenshot ziet.

Call tracking trigger

Nog even voor de duidelijkheid:

  • In het blokje achter ‘Komt overeen met RegEx’ moet je invullen: .*
  • In het blokje achter ‘Bevat’ moet je invullen: tel:

10. Klik rechtsboven op ‘Opslaan’.

De Trigger is ready, door naar de Tag

We gaan meteen door!

11. Klik links op ‘Tags’ en dan op ‘Nieuw’.

12. Verander linksboven ‘Naamloze tag’ door ‘Telefoonnummer klik’.

13. Klik op ‘Kies een type tag om het instellen te starten’ en klik in het rijtje aan: Google Analytics – Universal Analytics.

Dit is als het goed is de bovenste.

Nu moet je weer even extreem goed opletten.

14. Vul in het scherm wat je nu ziet de gegevens precies in zoals hieronder weergegeven.

Tag Google Tag Manager tracking

Dus:

Bij categorie vul je in: Telefoonnummer klik

Bij Actie vul je in: {{Click URL}}

Bij Label vul je in: {{Click URL}}

Bij Google Analytics-instellingen klik je jouw Google Analytics variabele aan.

15. Als je 100% zeker weet dat je bovenstaande informatie goed hebt ingevuld, mag je naar beneden scrollen en op ‘Kies een trigger om deze tag te activeren’ klikken.

16. Daar staat, als je de stappen goed doorlopen hebt, de trigger genaamd ‘Call tracking trigger’.

Die moet je aanklikken!

Dan moet je scherm er vervolgens zo uit komen te zien:

Tag en trigger call tracking

Klik alleen nog even rechtsboven op ‘Opslaan’.

En dan…

BAM!

Zo simpel is het instellen van call tracking middels Google Tag Manager…

Grapje, eerst moeten we nog het één en ander testen en verzenden.

En vervolgens leg ik je nog even uit waar je de data terug kan zien in Analytics.

Testen en verzenden

Door naar het testen!

17. Klik binnen Google Tag Manager rechtsboven op ‘Voorbeeld’.

18. Open je website en als het goed is komt er onderaan een extra balk met Tag Manager.

Dan moet je zien staan onder ‘Tag Not Fired On This Page’: Telefoonnummer klik.

19. Klik dan op een telefoonnummer binnen je website en als ‘Telefoonnummer klik’ is verplaatst naar ‘Tags Fired On This Page’ dan heb je bovenstaande stappen goed doorlopen en mag je trots op jezelf zijn.

20. Sluit het scherm van je website, ga terug naar Google Tag Manager en klik op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ direct onder de oranje balk.

21. Klik rechtsboven op ‘Verzenden’, dan op ‘Publiceren’, dan op ‘Doorgaan’ en zing dan je lievelingslied (want dat zegt Google dan).

Nou ben ik wel heel benieuwd wat jouw lievelingslied is…

Je moet het mij vertellen

Oh, ik raak weer afgeleid.

Terug naar het meten van de telefonisch leads.

Wanneer je nu naar Google Analytics gaat en op ‘Gebeurtenissen’ onder ‘Realtime’ klikt dan kan je, zoals de naam het zegt, realtime de kliks op de telefoonnummers zien.

Wil je ze niet realtime zien?

Klik dan op ‘Gebeurtenissen’ onder het kopje ‘Gedrag’.

Maar, nu wil jij (en ik) niet dat Analytics ze als gebeurtenissen ziet, maar als conversies.

Want dat zijn het, weet je nog?

Conversies.

Van gebeurtenissen naar conversies in Google Analytics

Dit is gelukkig in een paar minuutjes gepiept.

Dus nog even volhouden!

22. Klik binnen Google Analytics linksonder op ‘Beheerder’.

23. Klik in het meest rechter rijtje op ‘Doelen’ en vervolgens op ‘Nieuw doel’.

24. Kies in het rijtje dat je ziet de laatste optie: ‘Aangepast’ en vervolgens op ‘Doorgaan’.

25.Vul bij ‘Naam’ in: Telefoonnummer klik, vink ‘Gebeurtenis aan en klik op ‘Doorgaan’.

Dat ziet er dan zo uit.

Google Analytics Van gebeurtenis naar conversie

26. Vul bij het kopje ‘Categorie’ in: ‘Telefoonnummer klik’.

Telefoonnummer klik27. Klik op ‘Opslaan’.

28. Wacht tot mensen klikken op je telefoonnummer, zodat je deze kan terugzien in Analytics en geniet van je geweldige prestatie.

Ik heb het instellen van call tracking binnen Analytics met Tag Manager zo duidelijk proberen uit te leggen.

Ik hoop dat het je is gelukt.

Is dat niet zo?

Klik dan even op onderstaande knop, dan doe ik het voor je :).

Recente blogs

20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *