call tracking via google tag manager

Handleiding: Call tracking instellen via Google Tag Manager

Als je in het bezit bent van een webshop, dan is een conversie heel duidelijk, logisch en simpel:

de verkoop van een product.

Maar hoe zit dat als je geen concrete producten verkoopt?

Bijvoorbeeld wanneer je een loodgieter, webdesigner, coach of online marketing bureau bent?

Dan kan het zijn dat slechts het contact opnemen met jouw bedrijf al een conversie is.

Dat kan door te mailen, of te bellen!

En over die laatste, het bellen, gaat dit blog.

Die belletjes naar jouw bedrijf (via je website), die willen we weten …

En meten!

Want hoe waardevol is het om precies te weten waar een beller vandaan komt?

Komt de lead bijvoorbeeld binnen op de website via Google, LinkedIn, een advertentie of misschien wel via een gastblog?

Om dat te achterhalen kun je call tracking gebruiken.

Call tracking is niets anders dan het meten van de inkomende gesprekken en in dit artikel neem ik je stap voor stap mee door de installatie van call tracking via Tag Manager

Zo weet jij precies waar je telefonische leads vandaan komen en op welk kanaal jij meer de focus moet gaan leggen.

Voordat we starten: elke zin waar een cijfer voor staat is een stap die je moet doorlopen wil je de telefonische leads kunnen meten.

Call tracking begint met Google Tag Manager EN Google Analytics

Ja, ik weet het.

Google Tag Manager kan, zeker wanneer je het voor het eerst opent, afschrikken.

Maar dat is totaal niet nodig.

Want als je er niet uit komt, dan lees je het blog dat ik geschreven heb over het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager.

1. Dat is dan ook stap 1: het artikel lezen en die stappen uitvoeren.

Variabelen toevoegen en de trigger instellen

Deze stap is essentieel voor call tracking, maar is ook meteen de lastigste stap.

Dus, even goed opletten en nadoen wat ik heb gedaan!

2. Klik op ‘Variabelen’ binnen de Werkruimte.

3. Klik in het bovenste blokje op ‘Configureren’.

4. Zorg dat het blokje voor ‘Click URL’ aangevinkt is.

Click URL variabele call tracking

5. Klik op het kruisje links naast ‘Ingebouwde variabele configureren’ en vervolgens links op ‘Triggers’

6. Klik op ‘Nieuw’ en vervang linksboven ‘Naamloze trigger’ door bijvoorbeeld: ‘Call tracking trigger’.

7. Klik op het blokje met ‘Kies een type trigger om het instellen te starten’ en klik vervolgens op ‘Alleen kliks’ onder het kopje ‘Klik’.

8. Vink ‘Wachten op tags’ en ‘Validatie controleren’ allebei aan.

9. Vul vervolgens alle gegevens in, precies zoals je op het onderstaande screenshot ziet.

Call tracking trigger

Nog even voor de duidelijkheid:

  • In het blokje achter ‘Komt overeen met RegEx’ moet je invullen: .*
  • In het blokje achter ‘Bevat’ moet je invullen: tel:

10. Klik rechtsboven op ‘Opslaan’.

De Trigger is ready, door naar de Tag

We gaan meteen door!

11. Klik links op ‘Tags’ en dan op ‘Nieuw’.

12. Verander linksboven ‘Naamloze tag’ door ‘Telefoonnummer klik’.

13. Klik op ‘Kies een type tag om het instellen te starten’ en klik in het rijtje aan: Google Analytics – Universal Analytics.

Dit is als het goed is de bovenste.

Nu moet je weer even extreem goed opletten.

14. Vul in het scherm wat je nu ziet de gegevens precies in zoals hieronder weergegeven.

Tag Google Tag Manager tracking

Dus:

Bij categorie vul je in: Telefoonnummer klik

Bij Actie vul je in: {{Click URL}}

Bij Label vul je in: {{Page URL}}

Bij Google Analytics-instellingen klik je jouw Google Analytics variabele aan.

15. Als je 100% zeker weet dat je bovenstaande informatie goed hebt ingevuld, mag je naar beneden scrollen en op ‘Kies een trigger om deze tag te activeren’ klikken.

16. Daar staat, als je de stappen goed doorlopen hebt, de trigger genaamd ‘Call tracking trigger’.

Die moet je aanklikken!

Dan moet je scherm er vervolgens zo uit komen te zien:

Tag en trigger call tracking

Klik alleen nog even rechtsboven op ‘Opslaan’.

En dan…

BAM!

Zo simpel is het instellen van call tracking middels Google Tag Manager…

Grapje, eerst moeten we nog het één en ander testen en verzenden.

En vervolgens leg ik je nog even uit waar je de data terug kan zien in Analytics.

Testen en verzenden

Door naar het testen!

17. Klik binnen Google Tag Manager rechtsboven op ‘Voorbeeld’.

18. Open je website en als het goed is komt er onderaan een extra balk met Tag Manager.

Dan moet je zien staan onder ‘Tag Not Fired On This Page’: Telefoonnummer klik.

19. Klik dan op een telefoonnummer binnen je website en als ‘Telefoonnummer klik’ is verplaatst naar ‘Tags Fired On This Page’ dan heb je bovenstaande stappen goed doorlopen en mag je trots op jezelf zijn.

20. Sluit het scherm van je website, ga terug naar Google Tag Manager en klik op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ direct onder de oranje balk.

21. Klik rechtsboven op ‘Verzenden’, dan op ‘Publiceren’, dan op ‘Doorgaan’ en zing dan je lievelingslied (want dat zegt Google dan).

Nou ben ik wel heel benieuwd wat jouw lievelingslied is…

Je moet het mij vertellen

Oh, ik raak weer afgeleid.

Terug naar het meten van de telefonisch leads.

Wanneer je nu naar Google Analytics gaat en op ‘Gebeurtenissen’ onder ‘Realtime’ klikt dan kan je, zoals de naam het zegt, realtime de kliks op de telefoonnummers zien.

Wil je ze niet realtime zien?

Klik dan op ‘Gebeurtenissen’ onder het kopje ‘Gedrag’.

Maar, nu wil jij (en ik) niet dat Analytics ze als gebeurtenissen ziet, maar als conversies.

Want dat zijn het, weet je nog?

Conversies.

Van gebeurtenissen naar conversies in Google Analytics

Dit is gelukkig in een paar minuutjes gepiept.

Dus nog even volhouden!

22. Klik binnen Google Analytics linksonder op ‘Beheerder’.

23. Klik in het meest rechter rijtje op ‘Doelen’ en vervolgens op ‘Nieuw doel’.

24. Kies in het rijtje dat je ziet de laatste optie: ‘Aangepast’ en vervolgens op ‘Doorgaan’.

25.Vul bij ‘Naam’ in: Telefoonnummer klik, vink ‘Gebeurtenis aan en klik op ‘Doorgaan’.

Dat ziet er dan zo uit.

Google Analytics Van gebeurtenis naar conversie

26. Vul bij het kopje ‘Categorie’ in: ‘Telefoonnummer klik’.

Telefoonnummer klik27. Klik op ‘Opslaan’.

28. Wacht tot mensen klikken op je telefoonnummer, zodat je deze kan terugzien in Analytics en geniet van je geweldige prestatie.

Ik heb het instellen van call tracking binnen Analytics met Tag Manager zo duidelijk proberen uit te leggen.

Ik hoop dat het je is gelukt.

Is dat niet zo?

Klik dan even op onderstaande knop, dan doe ik het voor je :).

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *