call tracking via google tag manager

Handleiding: Call tracking instellen via Google Tag Manager

Als je in het bezit bent van een webshop, dan is een conversie heel duidelijk, logisch en simpel:

de verkoop van een product.

Maar hoe zit dat als je geen concrete producten verkoopt?

Bijvoorbeeld wanneer je een loodgieter, webdesigner, coach of online marketing bureau bent?

Dan kan het zijn dat slechts het contact opnemen met jouw bedrijf al een conversie is.

Dat kan door te mailen, of te bellen!

En over die laatste, het bellen, gaat dit blog.

Die belletjes naar jouw bedrijf (via je website), die willen we weten …

En meten!

Want hoe waardevol is het om precies te weten waar een beller vandaan komt?

Komt de lead bijvoorbeeld binnen op de website via Google, LinkedIn, een advertentie of misschien wel via een gastblog?

Om dat te achterhalen kun je call tracking gebruiken.

Call tracking is niets anders dan het meten van de inkomende gesprekken en in dit artikel neem ik je stap voor stap mee door de installatie van call tracking via Tag Manager

Zo weet jij precies waar je telefonische leads vandaan komen en op welk kanaal jij meer de focus moet gaan leggen.

Voordat we starten: elke zin waar een cijfer voor staat is een stap die je moet doorlopen wil je de telefonische leads kunnen meten.

Call tracking begint met Google Tag Manager EN Google Analytics

Ja, ik weet het.

Google Tag Manager kan, zeker wanneer je het voor het eerst opent, afschrikken.

Maar dat is totaal niet nodig.

Want als je er niet uit komt, dan lees je het blog dat ik geschreven heb over het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager.

1. Dat is dan ook stap 1: het artikel lezen en die stappen uitvoeren.

Variabelen toevoegen en de trigger instellen

Deze stap is essentieel voor call tracking, maar is ook meteen de lastigste stap.

Dus, even goed opletten en nadoen wat ik heb gedaan!

2. Klik op ‘Variabelen’ binnen de Werkruimte.

3. Klik in het bovenste blokje op ‘Configureren’.

4. Zorg dat het blokje voor ‘Click URL’ aangevinkt is.

Click URL variabele call tracking

5. Klik op het kruisje links naast ‘Ingebouwde variabele configureren’ en vervolgens links op ‘Triggers’

6. Klik op ‘Nieuw’ en vervang linksboven ‘Naamloze trigger’ door bijvoorbeeld: ‘Call tracking trigger’.

7. Klik op het blokje met ‘Kies een type trigger om het instellen te starten’ en klik vervolgens op ‘Alleen kliks’ onder het kopje ‘Klik’.

8. Vink ‘Wachten op tags’ en ‘Validatie controleren’ allebei aan.

9. Vul vervolgens alle gegevens in, precies zoals je op het onderstaande screenshot ziet.

Call tracking trigger

Nog even voor de duidelijkheid:

  • In het blokje achter ‘Komt overeen met RegEx’ moet je invullen: .*
  • In het blokje achter ‘Bevat’ moet je invullen: tel:

10. Klik rechtsboven op ‘Opslaan’.

De Trigger is ready, door naar de Tag

We gaan meteen door!

11. Klik links op ‘Tags’ en dan op ‘Nieuw’.

12. Verander linksboven ‘Naamloze tag’ door ‘Telefoonnummer klik’.

13. Klik op ‘Kies een type tag om het instellen te starten’ en klik in het rijtje aan: Google Analytics – Universal Analytics.

Dit is als het goed is de bovenste.

Nu moet je weer even extreem goed opletten.

14. Vul in het scherm wat je nu ziet de gegevens precies in zoals hieronder weergegeven.

Tag Google Tag Manager tracking

Dus:

Bij categorie vul je in: Telefoonnummer klik

Bij Actie vul je in: {{Click URL}}

Bij Label vul je in: {{Page URL}}

Bij Google Analytics-instellingen klik je jouw Google Analytics variabele aan.

15. Als je 100% zeker weet dat je bovenstaande informatie goed hebt ingevuld, mag je naar beneden scrollen en op ‘Kies een trigger om deze tag te activeren’ klikken.

16. Daar staat, als je de stappen goed doorlopen hebt, de trigger genaamd ‘Call tracking trigger’.

Die moet je aanklikken!

Dan moet je scherm er vervolgens zo uit komen te zien:

Tag en trigger call tracking

Klik alleen nog even rechtsboven op ‘Opslaan’.

En dan…

BAM!

Zo simpel is het instellen van call tracking middels Google Tag Manager…

Grapje, eerst moeten we nog het één en ander testen en verzenden.

En vervolgens leg ik je nog even uit waar je de data terug kan zien in Analytics.

Testen en verzenden

Door naar het testen!

17. Klik binnen Google Tag Manager rechtsboven op ‘Voorbeeld’.

18. Open je website en als het goed is komt er onderaan een extra balk met Tag Manager.

Dan moet je zien staan onder ‘Tag Not Fired On This Page’: Telefoonnummer klik.

19. Klik dan op een telefoonnummer binnen je website en als ‘Telefoonnummer klik’ is verplaatst naar ‘Tags Fired On This Page’ dan heb je bovenstaande stappen goed doorlopen en mag je trots op jezelf zijn.

20. Sluit het scherm van je website, ga terug naar Google Tag Manager en klik op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ direct onder de oranje balk.

21. Klik rechtsboven op ‘Verzenden’, dan op ‘Publiceren’, dan op ‘Doorgaan’ en zing dan je lievelingslied (want dat zegt Google dan).

Nou ben ik wel heel benieuwd wat jouw lievelingslied is…

Je moet het mij vertellen

Oh, ik raak weer afgeleid.

Terug naar het meten van de telefonisch leads.

Wanneer je nu naar Google Analytics gaat en op ‘Gebeurtenissen’ onder ‘Realtime’ klikt dan kan je, zoals de naam het zegt, realtime de kliks op de telefoonnummers zien.

Wil je ze niet realtime zien?

Klik dan op ‘Gebeurtenissen’ onder het kopje ‘Gedrag’.

Maar, nu wil jij (en ik) niet dat Analytics ze als gebeurtenissen ziet, maar als conversies.

Want dat zijn het, weet je nog?

Conversies.

Van gebeurtenissen naar conversies in Google Analytics

Dit is gelukkig in een paar minuutjes gepiept.

Dus nog even volhouden!

22. Klik binnen Google Analytics linksonder op ‘Beheerder’.

23. Klik in het meest rechter rijtje op ‘Doelen’ en vervolgens op ‘Nieuw doel’.

24. Kies in het rijtje dat je ziet de laatste optie: ‘Aangepast’ en vervolgens op ‘Doorgaan’.

25.Vul bij ‘Naam’ in: Telefoonnummer klik, vink ‘Gebeurtenis aan en klik op ‘Doorgaan’.

Dat ziet er dan zo uit.

Google Analytics Van gebeurtenis naar conversie

26. Vul bij het kopje ‘Categorie’ in: ‘Telefoonnummer klik’.

Telefoonnummer klik27. Klik op ‘Opslaan’.

28. Wacht tot mensen klikken op je telefoonnummer, zodat je deze kan terugzien in Analytics en geniet van je geweldige prestatie.

Ik heb het instellen van call tracking binnen Analytics met Tag Manager zo duidelijk proberen uit te leggen.

Ik hoop dat het je is gelukt.

Is dat niet zo?

Klik dan even op onderstaande knop, dan doe ik het voor je :).

Recente blogs

13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?
13 juli 2020
Handleiding- Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt. Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel? Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!
13 juli 2020
Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.
13 juli 2020
8 Tips voor het schrijven van een goede over ons pagina

8 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina. We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook. Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en … waar je conversies mee kunt behalen. Veel conversies. Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen? Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier? Lastige vragen, maar met deze 8 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]