call tracking via google tag manager

Handleiding: Call tracking instellen via Google Tag Manager

Als je in het bezit bent van een webshop, dan is een conversie heel duidelijk, logisch en simpel:

de verkoop van een product.

Maar hoe zit dat als je geen concrete producten verkoopt?

Bijvoorbeeld wanneer je een loodgieter, webdesigner, coach of online marketing bureau bent?

Dan kan het zijn dat slechts het contact opnemen met jouw bedrijf al een conversie is.

Dat kan door te mailen, of te bellen!

En over die laatste, het bellen, gaat dit blog.

Die belletjes naar jouw bedrijf (via je website), die willen we weten …

En meten!

Want hoe waardevol is het om precies te weten waar een beller vandaan komt?

Komt de lead bijvoorbeeld binnen op de website via Google, LinkedIn, een advertentie of misschien wel via een gastblog?

Om dat te achterhalen kun je call tracking gebruiken.

Call tracking is niets anders dan het meten van de inkomende gesprekken en in dit artikel neem ik je stap voor stap mee door de installatie van call tracking via Tag Manager

Zo weet jij precies waar je telefonische leads vandaan komen en op welk kanaal jij meer de focus moet gaan leggen.

Voordat we starten: elke zin waar een cijfer voor staat is een stap die je moet doorlopen wil je de telefonische leads kunnen meten.

Call tracking begint met Google Tag Manager EN Google Analytics

Ja, ik weet het.

Google Tag Manager kan, zeker wanneer je het voor het eerst opent, afschrikken.

Maar dat is totaal niet nodig.

Want als je er niet uit komt, dan lees je het blog dat ik geschreven heb over het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager.

1. Dat is dan ook stap 1: het artikel lezen en die stappen uitvoeren.

Variabelen toevoegen en de trigger instellen

Deze stap is essentieel voor call tracking, maar is ook meteen de lastigste stap.

Dus, even goed opletten en nadoen wat ik heb gedaan!

2. Klik op ‘Variabelen’ binnen de Werkruimte.

3. Klik in het bovenste blokje op ‘Configureren’.

4. Zorg dat het blokje voor ‘Click URL’ aangevinkt is.

Click URL variabele call tracking

5. Klik op het kruisje links naast ‘Ingebouwde variabele configureren’ en vervolgens links op ‘Triggers’

6. Klik op ‘Nieuw’ en vervang linksboven ‘Naamloze trigger’ door bijvoorbeeld: ‘Call tracking trigger’.

7. Klik op het blokje met ‘Kies een type trigger om het instellen te starten’ en klik vervolgens op ‘Alleen kliks’ onder het kopje ‘Klik’.

8. Vink ‘Wachten op tags’ en ‘Validatie controleren’ allebei aan.

9. Vul vervolgens alle gegevens in, precies zoals je op het onderstaande screenshot ziet.

Call tracking trigger

Nog even voor de duidelijkheid:

  • In het blokje achter ‘Komt overeen met RegEx’ moet je invullen: .*
  • In het blokje achter ‘Bevat’ moet je invullen: tel:

10. Klik rechtsboven op ‘Opslaan’.

De Trigger is ready, door naar de Tag

We gaan meteen door!

11. Klik links op ‘Tags’ en dan op ‘Nieuw’.

12. Verander linksboven ‘Naamloze tag’ door ‘Telefoonnummer klik’.

13. Klik op ‘Kies een type tag om het instellen te starten’ en klik in het rijtje aan: Google Analytics – Universal Analytics.

Dit is als het goed is de bovenste.

Nu moet je weer even extreem goed opletten.

14. Vul in het scherm wat je nu ziet de gegevens precies in zoals hieronder weergegeven.

Tag Google Tag Manager tracking

Dus:

Bij categorie vul je in: Telefoonnummer klik

Bij Actie vul je in: {{Click URL}}

Bij Label vul je in: {{Page URL}}

Bij Google Analytics-instellingen klik je jouw Google Analytics variabele aan.

15. Als je 100% zeker weet dat je bovenstaande informatie goed hebt ingevuld, mag je naar beneden scrollen en op ‘Kies een trigger om deze tag te activeren’ klikken.

16. Daar staat, als je de stappen goed doorlopen hebt, de trigger genaamd ‘Call tracking trigger’.

Die moet je aanklikken!

Dan moet je scherm er vervolgens zo uit komen te zien:

Tag en trigger call tracking

Klik alleen nog even rechtsboven op ‘Opslaan’.

En dan…

BAM!

Zo simpel is het instellen van call tracking middels Google Tag Manager…

Grapje, eerst moeten we nog het één en ander testen en verzenden.

En vervolgens leg ik je nog even uit waar je de data terug kan zien in Analytics.

Testen en verzenden

Door naar het testen!

17. Klik binnen Google Tag Manager rechtsboven op ‘Voorbeeld’.

18. Open je website en als het goed is komt er onderaan een extra balk met Tag Manager.

Dan moet je zien staan onder ‘Tag Not Fired On This Page’: Telefoonnummer klik.

19. Klik dan op een telefoonnummer binnen je website en als ‘Telefoonnummer klik’ is verplaatst naar ‘Tags Fired On This Page’ dan heb je bovenstaande stappen goed doorlopen en mag je trots op jezelf zijn.

20. Sluit het scherm van je website, ga terug naar Google Tag Manager en klik op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ direct onder de oranje balk.

21. Klik rechtsboven op ‘Verzenden’, dan op ‘Publiceren’, dan op ‘Doorgaan’ en zing dan je lievelingslied (want dat zegt Google dan).

Nou ben ik wel heel benieuwd wat jouw lievelingslied is…

Je moet het mij vertellen

Oh, ik raak weer afgeleid.

Terug naar het meten van de telefonisch leads.

Wanneer je nu naar Google Analytics gaat en op ‘Gebeurtenissen’ onder ‘Realtime’ klikt dan kan je, zoals de naam het zegt, realtime de kliks op de telefoonnummers zien.

Wil je ze niet realtime zien?

Klik dan op ‘Gebeurtenissen’ onder het kopje ‘Gedrag’.

Maar, nu wil jij (en ik) niet dat Analytics ze als gebeurtenissen ziet, maar als conversies.

Want dat zijn het, weet je nog?

Conversies.

Van gebeurtenissen naar conversies in Google Analytics

Dit is gelukkig in een paar minuutjes gepiept.

Dus nog even volhouden!

22. Klik binnen Google Analytics linksonder op ‘Beheerder’.

23. Klik in het meest rechter rijtje op ‘Doelen’ en vervolgens op ‘Nieuw doel’.

24. Kies in het rijtje dat je ziet de laatste optie: ‘Aangepast’ en vervolgens op ‘Doorgaan’.

25.Vul bij ‘Naam’ in: Telefoonnummer klik, vink ‘Gebeurtenis aan en klik op ‘Doorgaan’.

Dat ziet er dan zo uit.

Google Analytics Van gebeurtenis naar conversie

26. Vul bij het kopje ‘Categorie’ in: ‘Telefoonnummer klik’.

Telefoonnummer klik27. Klik op ‘Opslaan’.

28. Wacht tot mensen klikken op je telefoonnummer, zodat je deze kan terugzien in Analytics en geniet van je geweldige prestatie.

Ik heb het instellen van call tracking binnen Analytics met Tag Manager zo duidelijk proberen uit te leggen.

Ik hoop dat het je is gelukt.

Is dat niet zo?

Klik dan even op onderstaande knop, dan doe ik het voor je :).

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *