Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten.

Je hebt een uitgebreide zoekwoorden analyse gedaan en elk lettertje, elk woord staat inmiddels perfect.

De tekst is volledig geoptimaliseerd.

Lekker bezig!

Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content.

Althans … dat zou je denken.

Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken.

Die vul je dus niet snel even in.

Daar moet je de tijd voor nemen.

Waarom?

Dat vertel ik je zo.

En dan geef ik je ook meteen wat tips waarmee je een effectieve meta description schrijft.

Laten we bij het begin beginnen.

Wat is een meta description precies?

De meta description is een omschrijving van een pagina in een paar regels, welke je terug kunt vinden in de zoekresultaten als het grijze stukje tekst bij de (blauwe) titel en de (groene) URL.

Meta titel, URL en omschrijving locatie

De tekst is niet zichtbaar op de pagina zelf; alleen in de resultaten van de zoekmachines.

Het vertelt potentiële bezoekers wat ze kunnen verwachten als ze op je website kunnen vinden.

Een goede omschrijving geeft een indicatie van de inhoud van de webpagina.

Is de meta omschrijving belangrijk voor SEO?

Ja en nee.

Omdat mensen de meta omschrijving vroeger (en soms nog steeds!) volpropten met allerlei zoektermen, is-ie geen ranking factor meer.

Geen belangrijke in ieder geval.

Maar dat neemt niet weg dat-ie niet van invloed is op je zoekmachine optimalisatie.

Integendeel zelfs.

Want SEO draait niet alleen om zichtbaarheid … nee, ook om te zorgen dat mensen ook echt op de link naar je website klikken.

Om ze te overtuigen dat jouw webpagina alles in zich heeft wat ze zoeken.

En daar kan de meta description je uitstekend bij helpen.

Want met die twee regels tekst kun je – als je het goed doet – zoekers overtuigen om op jouw link te klikken.

Ondanks dat je misschien niet op positie één, twee of drie rankt.

Dat komt dan vanzelf wel, want het doorklikpercentage is wel degelijk een ranking factor.

Wanneer mensen namelijk vaker op jouw link klikken, geeft dat een signaal aan Google dat jouw pagina beter aan de zoekintentie van de zoeker voldoet dan pagina’s die hoger in Google staan.

En dus zal Google jouw pagina na verloop van tijd beter laten ranken, zodat ze haar gebruikers zo snel mogelijk van de beste content kan voorzien.

Met nog meer bezoekers als gevolg.

Hoe schrijf je een goede meta description?

Een goede meta description is dus eigenlijk een kleine pitch.

Een uniek (!) stukje tekst dat twee dingen moet doen: opvallen en overtuigen.
Geen twee omschrijvingen mogen hetzelfde zijn, want je hebt ook geen twee pagina’s die hetzelfde zijn (en anders is dat misschien niet zo slim, want dan weet Google ook niet welke van die twee het moet laten ranken).

Hoe dan ook, om je op weg te helpen om een unieke en zowel opvallende als overtuigende meta omschrijving te schrijven, zet ik een aantal tips en aandachtspunten voor je op een rijtje.

Met voorbeelden, zodat je precies weet wat ik bedoel.

1. Gebruik de zoekterm

Google maakt de ingevoerde zoekterm dikgedrukt in de titels, URLs en meta omschrijvingen in de zoekresultaten.

Hiermee kunnen zoekers snel scannen of de resultaten relevant voor zijn voor hun zoekopdracht.

Door de (meest waarschijnlijke) zoekterm toe te voegen zorg je ervoor dat jouw meta description in ieder geval beter opvalt:

Meta omschrijving gebruik de zoekterm

2. De meta description lengte

De meta description lengte verandert nog wel eens.

Google probeert nog wel eens wat uit, maar vooralsnog lijken ongeveer 150-160 tekens (inclusief spaties) de limiet.

Daarna wordt-ie afgebroken met puntjes.

En niet is slordiger dan een afgebroken meta omschrijving:

Meta description lengte

Op welke vragen krijg je antwoord?

Precies.

Dat weet je nu niet.

Kortom, zorg voor een lengte van maximaal 150 tekens:

Maximale lengte meta omschrijving

Dan zit je vaak wel goed.

Je kunt je de lengte van je omschrijving makkelijk zelf nakijken met een meta description checker.

Bijvoorbeeld de Snippet Optimization Tool  van SEOmofo.

3. Schep de juiste verwachtingen

Doe geen valse beloftes.

Maak het niet mooier dan dat het is.

Doe je dat op de één of andere manier wel, dan riskeer je dat bezoekers al snel weer wegklikken.

En dat geeft juist weer een signaal aan Google dat je pagina niet aan de intentie van de zoeker voldoet …

en je op den duur dus zakt.

Laat de zoekers daarom precies weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze op jouw link klikken:

Schep de juiste verwachting meta

4. Voeg waarde toe

Hier onderscheidt je je van de rest.

Dit is het meest overtuigende deel van je meta description.

Stel jezelf de vraag: wat heeft de gebruiker eraan als-ie op mijn link klikt?

Wat zou hij of zij graag willen zien als-ie de zoekterm invoert?

En precies dat geef je dan.

In je meta omschrijving, maar dus ook in je content (de juiste verwachtingen scheppen, weet je nog?).

Dat gaat dus verder dan vertellen wat de zoeker kan verwachten.

Je geeft de bezoeker een specifieke reden om te klikken:

Unieke meta omschrijving met waarde

In de bovenstaande omschrijving gebruik ik ‘Met tips en voorbeelden!’ als toegevoegde waarde.

Want laten we eerlijk zijn …

dat vind je fijn en handig om te lezen, toch?

Dat dacht ik.

5. Focus je op de gebruiker en schrijf actief

Door de gebruiker aan te spreken ben je overtuigender.

En persoonlijker.

Maak er dus niet van ‘Deze pagina bevat antwoorden op …’, maar schrijf iets als ‘Je vindt hier de antwoorden op …’.

Actieve en op de gebruiker aangepaste meta description

Door actieve woorden te gebruiken blaas je je meta omschrijving meer leven in.

Vermijd termen als ‘zijn’, ‘worden’, ‘zullen’, ‘kunnen’ en nog meer van dat soort woorden waarbij er niet echt iets gedaan wordt.

Nee, schrijf actief.

Met werkwoorden waarbij je echt iets doet.

Woorden die tot de verbeelding spreken.

En het liefst in gebiedende wijs, zodat je meteen impliceert wat zoekers kunnen verwachten en wat ze doen als ze op je link klikken.

Dat leidt tot de volgende, geoptimaliseerde meta description:

Verbeeldende en aanspreken meta omschrijving

Extra tip: gebruik structured data

Met structured data kun je je meta omschrijvingen nog beter op laten vallen.

Het geeft je de mogelijkheid om reviews (sterretjes!) toe te voegen.

Of een prijsklasse.

Of allebei:

Stuctured data meta description

Hoe je dat voor elkaar krijgt laat ik je zien in een blog dat volledig gewijd is aan structured data.

De volgende stap: omschrijvingen vinden en checken

Nu je weet hoe je de perfecte meta description maakt, is het tijd om je huidige omschrijvingen eens goed onder de loep te nemen.

Je kunt daarvoor in je broncode zoeken naar de volgende HTML code:

<meta name=”description” content=”Hier vind je de meta description. Dit is de tekst die Google laat zien in de zoekresultaten.”/>

Maar dat is wel een achterhaalde methode.

Dat kan beter en sneller:

Google op ‘site:jouwdomein.nl’ (maar dan zonder aanhalingstekens)

Waarbij ‘jouwdomein.nl’ natuurlijk staat voor het adres van jouw website.

Als je dat doet, krijg je alle pagina’s van jouw website te zien in de zoekresultaten.

En kun je dus meteen even de meta omschrijving van iedere pagina bekijken.

Download Screaming Frog

Screaming Frog is een programma waarmee je je website kunt laten scannen op een flink aantal punten, waaronder de meta descriptions.

Geef er de URL van je website op en navigeer als de scan afgelopen is naar het tabblad ‘Meta Description’.

Daar vind je van iedere pagina de gebruikte meta omschrijving.

Je kunt hier makkelijk filteren op ontbrekende of te lange omschrijvingen, zodat je meteen ziet aan welke je sowieso nog even moet werken.

De meta description aanpassen in WordPress

Heb je een WordPress website?

Dan kun je met de SEO plugin Yoast (een must have!) gemakkelijk je SEO titel en meta omschrijving aanpassen.

Ga naar de pagina toe waarvan je de omschrijving wilt aanpassen en scroll helemaal naar beneden totdat je dit schermpje ziet:

Yoast Screenshot snippetvertoning

Hier kun je alles invoeren en je ziet meteen hoe het er in Google ongeveer uit gaan zien.

Zowel op desktops als op mobiele apparaten.

Gebruik je een ander systeem en heb je geen idee hoe je daar de meta description kunt aanpassen?

Vraag dan je websitebouwer om hulp.

Die kunnen je dat zo vertellen.

That’s all

Ik hoop je hiermee voldoende handvatten te hebben gegeven waarmee je jouw meta omschrijvingen voorziet van een nodige opknapbeurt.

Of waarmee je ze echt naar the next level brengt.

Mocht je er niet uitkomen of nog vragen of suggesties hebben … laat het me vooral weten!

En mocht je – na je meta’s opgefrist te hebben – wat stijgende posities in de zoekmachines behalen …

dan hoor ik dat ook zeker graag!

Succes!

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Raphael schreef:

    Hi Daniel, ik heb met plezier jouw blog gelezen en kan de handige tips gelijk toepassen op werk – bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *