Wat is een Google post?

Wat is een Google Post en hoe kan jij als ondernemer die inzetten?

Met Google Posts kan je berichten, aanbiedingen, evenementen en producten direct zichtbaar maken binnen je Google Mijn Bedrijf pagina en dus binnen de zoekresultaten van Google.

De functionaliteit werd in 2017 geïntroduceerd, maar er zijn weinig ondernemers die Google Posts daadwerkelijk inzetten.

En dat is een gemiste kans, want een goed gevuld Google Mijn Bedrijf profiel behoort tot één van de meest belangrijke factoren van de lokale vindbaarheid van jouw onderneming.

Google Post mobiel en desktop

Wat zijn de voordelen van Google Posts?

Het grootste voordeel van Google Posts is dat je een stukje extra informatie kan tonen, zonder dat de bezoeker nog op je website is.

Je kan bijvoorbeeld direct laten weten dat er een aanbieding geldt op één van je producten.

Dit kan voor de bezoeker nét die trigger zijn om op jouw website te klikken.

Maar Google Posts hebben nog meer voordelen:

  • Je kan precies zien hoeveel mensen er op je Google Posts hebben geklikt (zo kom je erachter wat je doelgroep leuk vindt om te lezen/zien).
  • Je kan verschillende knoppen toevoegen om de bezoeker aan te zetten tot actie (reserveren, bestellen, meer informatie, registreren, aanbod bekijken en nu bellen).
  • Je claimt een groter gebied in de zoekresultaten wanneer mensen zoeken op je bedrijfsnaam.

Hoe ziet een Google Post er uit (op mobiel en desktop)?

Er is een wezenlijk verschil tussen mobiel en desktop wat betreft de vormgeving Google van Posts.

Het belangrijkste verschil is hoe prominent aanwezig de Google Post is.

Kijk maar!

Dit is op desktop:

Google post screenshot desktop

En dit is op mobiel:

De Post valt op de desktop niet heel erg op, maar op mobiele apparaten zorgt ‘ie ervoor dat je een stuk verder moet scrollen wil je bij de reguliere zoekresultaten komen.

En dat verkleint de kans dat de zoeker jouw website overslaat.

Ik zie de Google Posts optie niet. Wat nu?

Het kan zo zijn dat je de optie ‘Posts’ niet ziet binnen Google Mijn Bedrijf van jouw onderneming.

De oorzaak hiervan is vrij simpel: je hebt niet de goede rechten.

Binnen een Google Mijn Bedrijf account zijn er 4 soorten rechten

  • Primaire eigenaar
  • Eigenaar
  • Manager
  • Communicatiebeheerder

De optie ‘Posts’ is niet te gebruiken wanneer je de rol communicatiebeheerder hebt.

Wel als je één van de andere rollen hebt.

Google Posts ontbreken
Google Post aanmaken in een paar simpele stappen (3 minuten)

Een Google Post maken is een eitje en kost je, als je een Google Mijn Bedrijf pagina hebt, nog geen twee minuutjes.

Ik ga het je uitleggen!

Ga naar je Google Mijn Bedrijf pagina door hier te klikken.

Heb je geen Google Mijn Bedrijf pagina?

Klik dan hier en lees mijn blog over het aanvragen en verifiëren van een Google Mijn Bedrijf.

Terug naar het maken van een Google Post.

Wanneer je op de link naar jouw Google Mijn Bedrijf hebt geklikt, is het noodzakelijk dat je eerst inlogt met het juiste e-mailadres.

Als het e-mailadres aan één Google Mijn Bedrijf is gekoppeld, dan kom je meteen in het juiste account terecht.

Maar is het e-mailadres aan meerdere Google Mijn Bedrijf pagina’s gekoppeld?

Klik dan op de locatie waar jij de Google Post voor wilt maken.

Vervolgens kom je in onderstaand scherm terecht!

Google Mijn Bedrijf screenshotKlik links in het rijtje op ‘Posts’.

Klik vervolgens met de muis op het veld waar staat ‘Schrijf je post’.

Schrijf Google PostKies bovenaan de soort Post: evenement, aanbieding, product of laat hem staan op een reguliere post.

Voeg vervolgens een foto toe, schrijf een stukje tekst en voeg de juiste knop toe!

En een goede Google Post zou er dan ongeveer zo uit moeten zien.Google Post voorbeeldControleer altijd even hoe je Google Post eruit ziet door te klikken op ‘Voorbeeld’.

Ben je 100% tevreden?

Klik dan om publiceren om jouw Google Post live te zetten.

5 tips voor jouw Google Posts

  • Denk bij het maken van een Google Post altijd aan het formaat van de foto. Zorg ervoor dat de foto vierkant is en minimaal 500×500 pixels is.
  • Een Google Post verdwijnt altijd na 7 dagen. Als je een aanbieding hebt van 30 dagen moet je de Google Post dus in totaal 5 keer toevoegen aan je Google Mijn Bedrijf pagina.
  • Alleen de eerste 2,5 Posts zijn zichtbaar voor de bezoeker zonder te scrollen. Plaats dus de belangrijkste Posts als laatst.
  • Het maximum aantal Google Posts is 10.
  • Je kan de volgorde niet aanpassen, dus nogmaals … belangrijkste dus als laatst!

Ik hoop dat het gelukt is om je eerste Google Post te maken.

Nu is het wachten en bijhouden of mensen gebruik maken van je acties, je evenementen bezoeken en klikken naar je website.

Wil je toch wat hulp bij het maken van Google Posts of kom je er niet uit?

Klik dan op onderstaande knop.

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *