online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn.

Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten.

Daarom heb ik 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.

1. SEMrush – Organic Competitors

Met SEMrush is het achterhalen van je online concurrenten een eitje.

Door simpelweg een gratis account aan te maken (dat kan je hier doen) kan je heel gemakkelijk je concurrenten achterhalen.

Zorg ervoor, wanneer je een account hebt aangemaakt, dat je linksboven ‘SEO Toolkit’ ziet staan en klik op ‘Organic Research’.

Semrush organic research

Vul vervolgens je URL in en klik op ‘Search’.

Selecteer vervolgens ‘Competitors’ en je krijgt meteen een handige lijst met concurrenten, hun verwachte verkeer en het aantal overeenkomende zoekwoorden.

Kijk maar!

Online concurrenten Semrush

Ben je overigens benieuwd hoe zo’n concurrenten rapport van SEMrush eruitziet?

Dan kan je op de volgende link klikken om een voorbeeld PDF hiervan te downloaden: SEMrush organische concurrenten

2. Googlen op je belangrijkste zoekwoorden

Voor deze methode heb je geen software nodig en toch merk ik dat mensen dit vaak vergeten.

Heb je wel eens gewoon op je belangrijkste zoekwoorden gegoogeld om te kijken wie je concurrenten zijn?

Doe dit op je 5 belangrijkste zoekwoorden en je weet precies wie bij jou in hetzelfde vaarwater zit.

googlen op belangrijkste zoekwoorden

Weet je nog niet precies wat je belangrijkste zoekwoorden zijn?

Lees dan mijn blog: ‘Zo kun je de beste zoekwoorden bepalen‘.

Ben je benieuwd wat de zoekwoorden van je concurrenten zijn?

Lees dan mijn blog ‘5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen’.

3. Ahrefs – Concurrende domeinnamen

Ahrefs heeft net zoals SEMrush een functie ontwikkeld waarbij met twee klikken op de knop een lijst met al jouw online concurrenten voor je wordt gegenereerd.

Binnen Ahrefs is het helaas niet mogelijk om een gratis account aan te maken, dus je zult hier wel een betaald account voor moeten hebben (wat overigens een absolute aanrader is).

Het achterhalen van je concurrenten met Ahrefs doe je als volgt:

  • Ga naar de website van Ahrefs en log in
  • Vul bovenaan bij ‘Domain or URL’ de URL van je website in en klik op enter
  • Ga in het linkerrijtje op zoek naar ‘Concurrende domeinnamen’ en klik daarop

Tadaaaaa: een lijst met al je concurrenten die je ook nog eens handig kunt segmenteren.

Ahrefs Concurrende domeinnamen

Benieuwd hoe een export van deze functie van Ahrefs eruit ziet?

Klik dan op de volgende link: Export Ahrefs concurrende domeinnamen

4. (Ervaren) werknemers vragen

Nog een logische methode die verschrikkelijk effectief is.

Heb je één van je salesmedewerkers wel eens gevraagd welke partijen genoemd worden bij leads?

Of heb je één van je monteurs wel eens gevraagd welke busjes van concurrenten hij vaak bij dezelfde klussen ziet?

Het kan maar zo zijn dat zij partijen noemen waar jij niet aan gedacht had.

5. Gebruik Google search operator ‘Related:’

In Google is het mogelijk om met zogeheten search operators te werken.

Een search operator is niks anders dan een toevoeging aan hetgeen wat je invult in Google om Google meer informatie te geven wat je wilt vinden.

Als ik bijvoorbeeld ‘site:onlinemarketingagency.nl’ intyp in Google, dan krijg ik alle pagina’s te zien die Google van mijn website heeft geïndexeerd.

En als je bijvoorbeeld ‘site:onlinemarketingagency.nl blog’ intypt in Google, dan krijg je alle pagina’s van mijn website te zien met daarin het woord ‘blog’ genoemd.

Zo zijn er in totaal ongeveer 40 search operators en één daarvan is de ‘Related:’ search operator.

Hiermee kan Google je in bepaalde gevallen (niet altijd, want de search operator is niet 100% nauwkeurig) vertellen welke websites gerelateerd zijn aan jouw website.

Erg handig!

Google search operator related

6. SiteProfiler – Competitors

SiteProfiler is een (concurrentie) analyse tool pur sang en is soortgelijk aan SEMrush en Ahrefs.

Het voordeel van SiteProfiler in vergelijking met deze concurrenten is dat je SiteProfiler (beperkt) ook gratis kan gebruiken, dat je 10 dagen lang een gratis trial kan uitproberen en dat de tool vele malen goedkoper is.

SiteProfiler kan je als volgt gebruiken:

  • Ga naar de website van SiteProfiler en maak een gratis account aan
  • Vul vervolgens je URL in en klik op ‘Analyze’
  • Scroll vervolgens naar de sectie ‘Competitors’

Mangools Siteprofiler concurrenten

7. Similarweb.com

Similarweb.com is een erg handige gratis tool waar ik behoorlijk fan van ben.

Je kan er veel meer mee dan het achterhalen van je concurrenten, maar dat is wel de functie waar ik ‘m voor gebruik.

Het enige nadeel van Similarweb is dat niet elke website in Similarweb haar database te vinden is en dus kan het maar net zo zijn dat deze tool je geen concurrenten toont.

Similarweb werkt als volgt:

  • Ga naar de website van Similarweb
  • Vul bovenaan de URL van je website in en klik op enter
  • Klik links in het rijtje op ‘competitors’ en bekijk al je concurrenten.

Met deze 7 manieren en tools hoop ik dat je snel en gemakkelijk achter je online concurrenten bent gekomen.

Mocht je nog andere tools of manieren gebruiken, dan hoor ik dat natuurlijk graag in de reacties hieronder

Recente blogs

26 mei 2020
seo scout suggest tool

SEO Scout Suggest: Ontdek nu nog meer nieuwe keywords

We hebben er weer één: een tool die je kan gebruiken voor een extra uitgebreide zoekwoordanalyse. Na AnswerThePublic, AlsoAsked, de zoekwoordentool van Malleo en de Entity Explorer, is de beurt aan de Keyword Suggestion Tool van SEO Scout.
26 mei 2020
verschil landingspagina en blog

Verschil landingspagina en blog: het ultieme antwoord

Het verschil tussen een landingspagina en een blog. Na ontelbare vragen erover, allerlei opmerkingen en het zo’n 348x te hebben uitgelegd (in de afgelopen week), dacht ik: hey, ik schrijf er eens een blog over. Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk. En om het ultieme, allesomvattende antwoord daadwerkelijk te geven laat ik ook nog 7 andere SEO fanaten aan het woord. Beter wordt het niet, mensen.
18 mei 2020
youtube kanaal maken

YouTube kanaal maken in 8 simpele stappen [+ bonus tips]

Wist je dat YouTube de derde grootste zoekmachine ter wereld is en daarnaast ook het grootste videokanaal? Nu wel! Voor zowel persoonlijk en op zakelijk gebied is YouTube een krachtig middel. Met video kan je namelijk goed laten zien wie je bent, wat je in huis hebt en je kan er goed vindbaar door zijn in zowel YouTube als Google. Hoog tijd dus om je te vertellen hoe je een eigen YouTube kanaal aanmaakt.
7 mei 2020
Handleiding Zo voeg je iemand toe aan je YouTube kanaal

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan je YouTube kanaal

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik zonder gedoe en zonder uitleg aan de slag kan gaan. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen een YouTube kanaal.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]