online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn.

Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten.

Daarom heb ik 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.

1. SEMrush – Organic Competitors

Met SEMrush is het achterhalen van je online concurrenten een eitje.

Door simpelweg een gratis account aan te maken (dat kan je hier doen) kan je heel gemakkelijk je concurrenten achterhalen.

Zorg ervoor, wanneer je een account hebt aangemaakt, dat je linksboven ‘SEO Toolkit’ ziet staan en klik op ‘Organic Research’.

Semrush organic research

Vul vervolgens je URL in en klik op ‘Search’.

Selecteer vervolgens ‘Competitors’ en je krijgt meteen een handige lijst met concurrenten, hun verwachte verkeer en het aantal overeenkomende zoekwoorden.

Kijk maar!

Online concurrenten Semrush

Ben je overigens benieuwd hoe zo’n concurrenten rapport van SEMrush eruitziet?

Dan kan je op de volgende link klikken om een voorbeeld PDF hiervan te downloaden: SEMrush organische concurrenten

2. Googlen op je belangrijkste zoekwoorden

Voor deze methode heb je geen software nodig en toch merk ik dat mensen dit vaak vergeten.

Heb je wel eens gewoon op je belangrijkste zoekwoorden gegoogeld om te kijken wie je concurrenten zijn?

Doe dit op je 5 belangrijkste zoekwoorden en je weet precies wie bij jou in hetzelfde vaarwater zit.

googlen op belangrijkste zoekwoorden

Weet je nog niet precies wat je belangrijkste zoekwoorden zijn?

Lees dan mijn blog: ‘Zo kun je de beste zoekwoorden bepalen‘.

Ben je benieuwd wat de zoekwoorden van je concurrenten zijn?

Lees dan mijn blog ‘5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen’.

3. Ahrefs – Concurrende domeinnamen

Ahrefs heeft net zoals SEMrush een functie ontwikkeld waarbij met twee klikken op de knop een lijst met al jouw online concurrenten voor je wordt gegenereerd.

Binnen Ahrefs is het helaas niet mogelijk om een gratis account aan te maken, dus je zult hier wel een betaald account voor moeten hebben (wat overigens een absolute aanrader is).

Het achterhalen van je concurrenten met Ahrefs doe je als volgt:

  • Ga naar de website van Ahrefs en log in
  • Vul bovenaan bij ‘Domain or URL’ de URL van je website in en klik op enter
  • Ga in het linkerrijtje op zoek naar ‘Concurrende domeinnamen’ en klik daarop

Tadaaaaa: een lijst met al je concurrenten die je ook nog eens handig kunt segmenteren.

Ahrefs Concurrende domeinnamen

Benieuwd hoe een export van deze functie van Ahrefs eruit ziet?

Klik dan op de volgende link: Export Ahrefs concurrende domeinnamen

4. (Ervaren) werknemers vragen

Nog een logische methode die verschrikkelijk effectief is.

Heb je één van je salesmedewerkers wel eens gevraagd welke partijen genoemd worden bij leads?

Of heb je één van je monteurs wel eens gevraagd welke busjes van concurrenten hij vaak bij dezelfde klussen ziet?

Het kan maar zo zijn dat zij partijen noemen waar jij niet aan gedacht had.

5. Gebruik Google search operator ‘Related:’

In Google is het mogelijk om met zogeheten search operators te werken.

Een search operator is niks anders dan een toevoeging aan hetgeen wat je invult in Google om Google meer informatie te geven wat je wilt vinden.

Als ik bijvoorbeeld ‘site:onlinemarketingagency.nl’ intyp in Google, dan krijg ik alle pagina’s te zien die Google van mijn website heeft geïndexeerd.

En als je bijvoorbeeld ‘site:onlinemarketingagency.nl blog’ intypt in Google, dan krijg je alle pagina’s van mijn website te zien met daarin het woord ‘blog’ genoemd.

Zo zijn er in totaal ongeveer 40 search operators en één daarvan is de ‘Related:’ search operator.

Hiermee kan Google je in bepaalde gevallen (niet altijd, want de search operator is niet 100% nauwkeurig) vertellen welke websites gerelateerd zijn aan jouw website.

Erg handig!

Google search operator related

6. SiteProfiler – Competitors

SiteProfiler is een (concurrentie) analyse tool pur sang en is soortgelijk aan SEMrush en Ahrefs.

Het voordeel van SiteProfiler in vergelijking met deze concurrenten is dat je SiteProfiler (beperkt) ook gratis kan gebruiken, dat je 10 dagen lang een gratis trial kan uitproberen en dat de tool vele malen goedkoper is.

SiteProfiler kan je als volgt gebruiken:

  • Ga naar de website van SiteProfiler en maak een gratis account aan
  • Vul vervolgens je URL in en klik op ‘Analyze’
  • Scroll vervolgens naar de sectie ‘Competitors’

Mangools Siteprofiler concurrenten

7. Similarweb.com

Similarweb.com is een erg handige gratis tool waar ik behoorlijk fan van ben.

Je kan er veel meer mee dan het achterhalen van je concurrenten, maar dat is wel de functie waar ik ‘m voor gebruik.

Het enige nadeel van Similarweb is dat niet elke website in Similarweb haar database te vinden is en dus kan het maar net zo zijn dat deze tool je geen concurrenten toont.

Similarweb werkt als volgt:

  • Ga naar de website van Similarweb
  • Vul bovenaan de URL van je website in en klik op enter
  • Klik links in het rijtje op ‘competitors’ en bekijk al je concurrenten.

Met deze 7 manieren en tools hoop ik dat je snel en gemakkelijk achter je online concurrenten bent gekomen.

Mocht je nog andere tools of manieren gebruiken, dan hoor ik dat natuurlijk graag in de reacties hieronder

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]