Handige chrome extensies online marketing

10 handige Chrome extensies die online marketing makkelijker maken

Ik ben echt verschrikkelijk gek op alle online marketing tools en ben dus echt een ‘tooltjesman’.

Een handige klusser kan ook niet zonder goed gereedschap.

Als jij ergens tegenaan loopt en je komt er niet uit, heb ik er waarschijnlijk wel een handig programmaatje voor.

En tussen al die programma’s die ik gebruik, zitten ook wat fijne Google Chrome extensies waarover ik je wil vertellen.

Op dit moment zijn dat er 10 om precies te zijn, die ik allemaal in meer of mindere mate gebruik.

In het verleden zijn er al een paar extensies gesneuveld, maar ach … dat hoort erbij.

Nu schrijf ik dit artikel om twee redenen:

A.    Misschien heb jij iets aan de Chrome extensies en kunnen ze jouw leven makkelijker maken.
B.    Ik wil erg graag weten of jij nog extensies gebruikt die mijn leven beter kunnen maken. (Laat dat weten in de reacties)

Dus zie hier: mijn lijst van actieve Chrome extensies!

10 handige chrome extensies die online marketing makkelijker maken

1. Screenshot maken van de gehele website met Full Page Screen Capture

Ik herinner het mij nog als de dag van gisteren: een screenshot maken van de gehele website, inclusief scrol.

Het was toen nog onmogelijk en met wat geklungel in Photoshop plakte ik de verschillende screenshots aan elkaar.

Maar toen was er Full Page Screen Capture.

Met deze extensie maak je met één klik op de knop een screen van de gehele website.

Inclusief scrol.

Dus niet alleen wat je ziet, maar ook wat je ziet als je naar beneden zou scrollen.

Dit screenshot kan je vervolgens downloaden en aanpassen op formaat en grootte.

Ik gebruik Full Page Screen Capture vaak wanneer ik technische aanpassingen doe aan de website.

Om even te kijken of er niks fout gaat, een stukje code niet meegenomen wordt en of de website de aanpassingen wel accepteert.

Full Page Screen capture extensie

2. Lettertypes en lettergrootte achterhalen en testen met één druk op de knop: FontFace Ninja

“Welk lettertype wordt daar gebruikt?”

Uh … geen idee, daar moet ik de code voor bekijken.

Ook dat is verleden tijd met FontFace Ninja.

Met de extensie kan je lettertypes, lettergroottes, de style van de woorden (vet, cursief etc.) herkennen door alleen met je muis over de letters heen te gaan.

Erg makkelijk, omdat je meteen kan vertellen waarom een tussenkopje anders is dan de andere tussenkopjes.

En ook heel fijn als je op zoek gaat naar een mooi lettertype.

Dit is vooral een extensie die ik adviseer aan webdesigners.

Ook belangrijk om te benoemen: FontFace Ninja is bezig met een beta.

Er is nu een functionaliteit waarmee je ook de lettertypes van tekst in een afbeelding kan achterhalen.

Ontzettend handig (dat ga je vast vaker horen in dit blog)!

FontFace Ninja extensie

3. Één van DE SEO-extensies voor Chrome: MozBar van MOZ.

Met de MozBar krijg je meteen te zien wat bijvoorbeeld de snelheid, meta titel, de H1, de meta omschrijving, de alt tekst, canonical en schema markup is.

Oftewel je krijgt meteen een aantal belangrijk SEO factoren te zien die zich op de pagina zelf bevinden:de on-page SEO-elementen.

Zo kan je heel snel zien of er binnen een pagina is nagedacht over SEO, wat daar momenteel al goed voor staat en ook wat er beter kan (en moet).

Maar de MozBar heeft nog meer functionaliteiten:

  • Je krijgt meteen de pagina-en domeinautoriteit te zien
  • Je kan interne, externe, follow en no-follow links laten uitlichten
  • Je kan feedback vragen en ontvangen op basis van een ingevuld zoekwoord.

De eerste twee hebben niet meer toelichting nodig … maar de derde wel!

Je kunt namelijk een zoekwoord invullen wanneer je je op de juiste pagina bevindt.

Vervolgens krijg je je een ‘Page Opzimization Score’ met een lijst met de belangrijke verbeteringen, inclusief content suggesties.

Als je bezig bent met SEO, dan moet je deze extensie toch echt hebben toegevoegd.

Mozbar chrome extensie

4. Een Chrome extensie voor al je wachtwoorden

Hé Daniel!

Je hebt de naam van de extensie niet genoemd in de titel.

Dat klopt.

Want welke extensie ik gebruik is bij dit onderdeel niet van belang.

Ik gebruik één van de volgende extensies: TeamPassword, KeePass, 1Password, LastPass, Keeper of Dashlane.

Deze extensie gebruik ik voor het bewaren van een aantal van mijn wachtwoorden.

De wachtwoorden die wel belangrijk zijn, maar niet zo belangrijk dat ik ze wel met behulp van één van de programma’s kan opslaan.

Wat ik vooral handig vind, is dat ik de app ook op mijn telefoon heb en dus zo overal toegang heb tot de wachtwoorden.

Als ik mijn laptop dan niet bij me heb, kan ik toch even een kijkje nemen of iets aanpassen.

Met één van deze extensies hoef je nooit meer te zoeken naar je wachtwoord.

Of erger nog, er eentje opnieuw aanvragen.

Handig.

perfecte extensie voor Google chrome

5. Controleren of de AMP variant van een website in orde is: AMP Validator

AMP is een initiatief van Google waarmee je website sneller geladen wordt.

Het is eigenlijk veel meer dan dat, maar daar heb ik al een blog over geschreven.

De AMP Validator is een soort stoplicht.

Als de AMP pagina in orde is, wordt het logootje groen.

En rood als de AMP pagina niet in orde is.

Is er geen AMP aanwezig, dan blijft hij dezelfde grijze kleur.

Als er wel een AMP variant van de pagina is, maar je bevindt je er toevallig niet op, dan wordt het logootje blauw en kun je door erop te klikken alsnog naar de AMP versie gaan.

AMP Validator

6. Meer informatie over het backlinkprofiel: LRT Powertrust

Dit is één van de Chrome extensies die ik de afgelopen tijd eigenlijk niet heb gebruikt.

Dat heeft ermee te maken dat deze extensie alleen maar wat getallen geeft, verder kan je amper input verwachten.

Daarvoor moet je namelijk een betaald account hebben.

LRT Powertrust kijkt naar het aantal backlinks en aantal verwijzende domeinen van het domein en de pagina waar je je op dat moment op bevindt.

Dat kan erg handig zijn, maar als je programma’s gebruikt als Ahrefs, MOZ, Serpstat etc. dan is deze extensie overbodig.

Dat is dan ook de reden dat ik hem niet meer gebruik.

Simple as that.

LRT powertrust extensie

7. De-Chrome-extensie-die-teveel-doet-om-in-één-zin-uit-te-leggen-extensie: SEOquake

SEOquake is zoals de naam zegt een SEO plugin.

Als je op de extensie klikt krijg je allerlei cijfertjes te zien over: Google cache, Bing Index, Google Index, Facebook likes, Semrush Traffic, backlinks etc.

In één oogopslag zie je allerlei belangrijke data, maar je moet wel even weten wat het is allemaal natuurlijk.

Erg handig!

Daarnaast zit er in SEOquake nog veel meer:

  • Allerlei pagina informatie die je kan achterhalen (meta omschrijvingen, links etc.).
  • Je kan meteen een SEO-audit uit laten voeren die kijkt naar de belangrijkste on page SEO elementen.
  • De interne en externe links zijn ook met één druk op de knop te achterhalen.
  • Je kan alles te weten te komen over de woorden die op de pagina gebruikt zijn (woorddichtheid)
  • En als kers op de taart kan je ook veel van deze informatie vergelijken met een andere URL.

SEOquake is wel echt één van de plugins die je als online marketeer, websitemannetje, SEO liefhebber of hoe je het ook wilt noemen in je lijst met Chrome extensies moet hebben staan.

SEOquake Google extensie

8. Zoektermen gerelateerd aan jouw zoekopdracht achterhalen: Extract People also search phrases in Google

Deze extensie is de afgelopen tijd vaak op de schop gegaan, voor mijn gevoel.

De extensie werkte niet altijd even goed en gaf soms geen data.

Maar de laatste weken werkt het allemaal weer zoals vanouds en wat ik zo handig vind is dat je naast de Google resultaten (zie onderstaand screenshot) een lijstje te zien krijgt met onderwerpen waar mensen ook op hebben gezocht.

Dit zijn allemaal zoektermen die relevant zijn voor de door jou ingevulde zoekterm.

Ideaal voor bijvoorbeeld het achterhalen van de juiste zoektermen tijdens je zoekwoordonderzoek.

Het lijstje is altijd uitgebreider dan de lijst onderaan de Google resultatenpagina met “Zoekopdrachten gerelateerd aan” en je hoeft er dan ook niet voor te scrollen.

Extract people also search Google

9. Controleren of er Google Tags aanwezig zijn en of ze werken: Google Tag Assistent

Google Tag Manager en Google Analytics zijn fantastisch.

Tenminste, als ze juist zijn ingesteld.

Daar helpt de Google Tag Assistent je bij.

Die controleert of de Google Tags aanwezig zijn, of ze werken, waarom ze eventueel niet werken en wat je vervolgens moet doen om ze werkzaam te krijgen.

Als je veel ervaring hebt met Google Tag Manager dan weet je dat daar een voorbeeldmodus in zit.

Maar dan weet je ook dat het heel vervelend is als je die vergeet uit te zetten en dat je de voorbeeldmodus alleen kan gebruiken als je toegang hebt tot het Tag Manager account.

Toen ik de vraag “Daniel, waarom werkt mijn Tag Manager script niet?” kreeg, kon ik die heel snel beantwoorden dankzij deze extensie.

Thanks, Google Tag Assistent!

Google Tag Assistent extensie

10. Jongste lid van het SEO team: SEO Minion

SEO Minion staat nu ongeveer een maandje tussen mijn Chrome extensies.

Een kennis van mij vertelde over de extensie en was benieuwd wat ik ervan vond.

Oftewel: tijd om te testen.

SEO Minion is een echte SEO extensie en bevat de volgende functionaliteiten:

  • Analyseren van de on-page SEO elementen
  • Highlighten van alle links
  • Controleren van kapotte links
  • SERP preview (voorbeeld van het Google zoekresultaat van de betreffende pagina)
  • Locatie simulator (om je locatie te veranderen zodat je de zoekresultaten te zien krijgt die aansluiten bij de gekozen locatie)

SEO Minion is echt ontzettend duidelijk en daarom vind ik de extensie zo fijn.

De locatie simulator is erg handig omdat je twee locaties naast elkaar kan hebben staan om te zien hoe een dorpje verderop kan verschillen in zoekresultaten.

Tot nu toe ben ik dik tevreden, maar ik heb meer tijd nodig om te kijken of SEO Minion goed werkt.

Tot slot …

En dan rest mij nog één ding te vragen:

Gebruik jij Chrome Extensies? En zo ja, welke en waarom?

Recente blogs

21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.
13 mei 2019
SEO getallen nieuw

Is SEO nieuw voor jou? Deze 10 belangrijke SEO-getallen moet je kennen!

SEO en Google kunnen overrompelend zijn. Je moet op zoveel dingen letten en met zoveel dingen rekening houden. Beginnen met SEO kan dan ook erg lastig zijn. Maar om het voor jou als beginnende SEO’er zo makkelijk mogelijk te maken, heb ik 10 belangrijke waardes en getallen die je zeker moet kennen. Let’s do this.
27 april 2019
kwfinder review

KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Sinds ik KWFinder heb gevonden, is de zoekwoordplanner voor mij van Google verleden tijd. Want wat is dat eigenlijk een beperkt programma. Altijd maar het opnieuw inloggen op Google Ads, de verschillende fouten en een maximaal aantal keywords … daar was ik wel klaar mee. Gelukkig hoort dat nu dus tot het verleden, want ik heb namelijk mijn nieuwe favoriete zoekwoorden tool ontdekt: KWFinder! Betaalbaar, makkelijk in gebruik en het geeft accurate cijfers! In dit artikel vertel ik je alles over deze tool en geef ik je er mijn mening over.
23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *