Uitgaande kliks op affiliate links meetbaar maken met Google Tag Manager

Handleiding: Uitgaande kliks op affiliate links meetbaar maken met Google Tag Manager

Geloof jij je affiliate partij 100% op wat ze jou vertellen?

Weet je zeker dat het aantal kliks, verkopen en de omzet kloppen?

De kans is groot dat je ooit wel eens hebt getwijfeld.

Want zodra een bezoeker van jouw website af is, weet je niet meer wat hij of zij allemaal uitspookt.

En dus moet je je affiliate partij maar op hun blauwe ogen geloven dat ze een X aantal bezoekers hebben binnengekregen via jouw website.

Er is echter wel iets wat je zou kunnen doen om te achterhalen hoeveel mensen doorklikken naar je affiliate partner.

Namelijk de uitgaande kliks meten op de affiliate links.

Je weet dan precies hoeveel mensen op een affiliate link hebben geklikt.

Dat kan erg handig en gemakkelijk met Google Tag Manager.

En hoe je dat doet, dat ga ik je nu uitleggen.

Uitgaande links meetbaar maken

First things first: Analytics + Tag Manager installeren en juist instellen

Voordat we de kliks op de uitgaande affiliate links kunnen meten, is het eerst noodzaak dat je een Google Analytics account hebt, dat je Tag Manager hebt en dat alles juist is ingesteld.

En om je daarbij te helpen, heb ik daarover al een blog geschreven.

Namelijk: Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager

Dat is dan ook de eerste stap die je moet volgen: dat artikel lezen en alles uitvoeren.

En nee, die stap mag je niet overslaan!

Ik houd je in de gaten

Uitgaande links meten lijkt op het meten van telefoontjes

Als je naast het meten van uitgaande links ook wilt meten hoeveel mensen er op het telefoonnummer binnen je website hebben geklikt, dan adviseer ik je om hier te klikken.

Ik heb daar namelijk ook al een blog over geschreven.

En dat artikel lijkt ontzettend veel op dit artikel.

Maar dat terzijde.

Laten we beginnen

Stap 0 heb je al uitgevoerd: Google Analytics instellen via Google Tag Manager.

Dus door naar stap 1: Log in op Google Tag Manager en klik op het juiste account.

Als je het artikel van het meten van kliks op je telefoonnummer hebt gelezen en gebruikt, dan heb je de volgende stappen al uitgevoerd.

Maar om alles goed te kunnen meten, moeten we wel een aantal variabelen aanzetten.

Stap 2 is dus: links in het rijtje op ‘Variabelen’ klikken en vervolgens rechtsboven op ‘Configureren’ klikken.

Variabele configureren tag manager

Stap 3: Zorg ervoor dat de vinkjes zijn aangezet onder het kopje ‘Pagina’s en ‘Klikken’.

GTM pagina's en klikken

Stap 4: Klik links op ‘Overzicht’ en dan op ‘Nieuwe Tag’.

Stap 5: Verander linksboven ‘Naamloze tag’ door bijvoorbeeld Affiliate link klik (of een andere benaming die je je later makkelijk kunt herinneren).

Afiliate link klik - naamloze tag

Stap 6: Klik op ‘Tagconfiguratie’.

Stap 7: Klik op rechts in het lijstje op ‘Google Analytics – Universal Analytics’.

Google Analytics – Universal Analytics

Stap 7: Verander ‘Paginaweergave’ door ‘Gebeurtenis’.

Nu niet schrikken, ik loods je er doorheen!

Stap 8: Vul onderstaande informatie in. (De naam van de categorie mag en kan je zelf bepalen. Zorg dat deze herkenbaar is voor de affiliate link maar vergeet deze niet. Die hebben we straks nodig voor Google Analytics)

Categorie: Affiliate link klik
Actie: {{Page Path}}
Label: {{Click URL}}
Niet-interactietreffer: Waar

En kies bij Google Analytics-instelling voor je Google Analytics domein.

Dit is, als je mijn blog over het instellen van Analytics via Tag Manager goed hebt gevolgd, je Google Analytics trackingcode.

Deze begint altijd met UA-.

Dit komt er dan als volgt uit te zien:

Tag instellen GTM affiliate klik

Stap 9: Klik vervolgens onderaan de pagina op ‘Triggers’.

Stap 10: Klik rechtsboven op het plus (+) teken.

Stap 11: Vervang links ‘Naamloze trigger’ door Affiliate link klik. (Ook deze naam mag je zelf bepalen en moet je specifiek maken voor de affiliate link. Voor het gemak noem ik het nu weer Affiliate link klik)

Stap 12: Klik op ‘Triggerconfiguratie’

Stap 13: Klik op ‘Alleen links’ onder het kopje ‘Klik’

Alleen links klik

Nu moet je weer even goed opletten.

Stap 14: Klik op ‘Sommige klikken op links’ i.p.v. ‘Alle klikken op links’.

Sommige klikken op links GTM

Stap 15: Verander ‘Click ID’ door ‘Click ‘URL’

Stap 16: Vul de affiliate link in het laatste open vakje

Affiliate link klik invullen

Stap 17: Klik rechtsboven op ‘Opslaan’.

Als het goed is zit je nu weer in het overzicht met de Tag configuratie en de Triggers.

Stap 18: Klik nogmaals rechtsboven op ‘Opslaan’.

Het instellen van Google Tag Manager is afgerond.

Nu moeten we de aanpassingen verzenden, testen en juist toevoegen in Google Analytics.

Even een korte adempauze

Als je het tot dit punt hebt gered … Chapeau!

Dat heb je toch even geklikt, uh, geflikt.

Maar we zijn er nog niet, dus we gaan snel door.

Stap 19: Klik rechtsboven op ‘Verzenden’, klik vervolgens op ‘Publiceren’ en dan op ‘Doorgaan’.

Dan mag je nu even heel kort je lievelingslied zingen.

Want dat zegt Google.

En als Google iets zegt, dan doe je dat.

Tijd voor uw lievelingslied GTM

Tag Manager: Check! Door naar Analytics

We hebben er nu voor gezorgd dat de klik op de affiliate links meetbaar zijn.

Deze kliks zijn nu dan ook als gebeurtenis terug te zien in Analytics.

Om te kijken of het werkt kan je Google Analytics openen, op de affiliate link klikken en ondertussen kijken of er wat gebeurt binnen het kopje ‘Gebeurtenissen’ onder ‘Realtime’.

De kliks op affiliate links willen we niet als gebeurtenis, maar die zien wij als conversie.

Dat gaan we nu dus doen: de gebeurtenis omtoveren tot conversie.

Stap 20: Login in Google Analytics en klik het juiste account aan.

Stap 21: Klik linksonder op het tandwieltje

Stap 22: Selecteer vervolgens de juiste property en klik op ‘Doelen’.

van gebeurtenis naar conversie

Stap 23: Klik op ‘Nieuw doel’.

Stap 24: Kies vervolgens bij Doelconfiguratie voor ‘Aangepast’ en klik op ‘Doorgaan’.

Stap 25: Bij de naam vul je de naam in van de affiliate link of bijvoorbeeld de naam van de affiliate partij.

Dit mag je zelf bepalen, dus zorg weer dat je het herkenbaar maakt.

Stap 26: Klik in het rijtje Type op ‘Gebeurtenis’.

Doelbeschrijving Google Analytics gebeurtenis

Stap 30: Klik op ‘Doorgaan’.

Vul bij ‘Categorie’ dezelfde categorienaam als je bij stap 8 hebt ingevuld.

Dat was bij mij dus: Affiliate link klik

Google Analytics categorie

Stap 31: Klik op ‘Opslaan’.

YES! Dat was het. Alleen nog even testen

Als je in jezelf gelooft en er zeker van bent dat je alles goed hebt gedaan, mag je nu verder met het lezen van mijn andere blogs (nee, de website mag je niet verlaten).

Als je toch dubbel wilt checken of je de stappen goed hebt doorlopen, dan moet je op ‘Conversies’ klikken onder ‘Realtime’ in Google Analytics.

Als je dan op de affiliate link klikt binnen je website en je ziet een 1’tje verschijnen, dan heb je het goed gedaan en mag je taart eten.

Of een andere lekkernij, want dat heb je namelijk dik verdiend.

Als het niet is gelukt, dan je kun mij contacten (of de stappen natuurlijk nog een keer doorlopen)!

Recente blogs

13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?
13 juli 2020
Handleiding- Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt. Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel? Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!
13 juli 2020
Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.
13 juli 2020
8 Tips voor het schrijven van een goede over ons pagina

8 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina. We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook. Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en … waar je conversies mee kunt behalen. Veel conversies. Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen? Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier? Lastige vragen, maar met deze 8 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

6 Comments

  1. Kevin van Assen schreef:

    Thanks voor de handige info! Hier heb ik wat aan!

  2. martinus schreef:

    je hebt mij enorm geholpen met dit artikel!
    Bedankt!
    ik zal daarom vaker terugkomen op deze site!

    Martinus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]