sitemap indienen google

Wat is een sitemap en hoezo moet ik die indienen bij Google?

Een sitemap moet je zien als de plattegrond van je website waarmee je aan de zoekmachines (lees: Google) vertelt uit welke onderdelen je website bestaat.

Deze onderdelen kunnen onder andere zijn: pagina’s, blogberichten, categorieën en auteurs. Maar waarom is een sitemap nodig en hoezo moet je deze indienen bij Google?

Daar lees je hieronder alles over!

Wat is een sitemap?

Een sitemap is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Elke website die goed gevonden wilt worden, heeft een sitemap nodig.

In de sitemap staan namelijk alleen onderdelen waarvan jij wilt dat die meegenomen worden in de zoekresultaten. Maar waarom moet ik de sitemap als plattegrond van de website zien?

Stel: je moet een doolhof in met allerlei verschillende deuren. Hoe makkelijk zou het zijn als je van te voren een plattegrond krijgt met daarop het juiste pad om uit het doolhof te komen?

In dit geval is het doolhof je website en Google wilt weten hoe hij door je website heen moet gaan. Daar gaat een plattegrond, oftewel de sitemap, Google ontzettend veel bij helpen.

Sitemap is een plattegrond

De voordelen van een sitemap

Zoals gezegd zorgt een sitemap ervoor dat Google je website beter begrijpt, maar het hebben en indienen van een sitemap heeft nog meer voordelen:

  • Je website wordt beter gevonden;
  • Google begrijpt beter hoe de structuur van je website in elkaar zit, welke onderdelen er allemaal zijn en welke onderdelen bij elkaar horen;
  • Google begrijpt het beter wanneer je veranderingen doorgeeft zoals het verwijderen van pagina’s;
  • Het indexeren van nieuwe pagina’s gaat sneller.

Het hebben en indienen van een sitemap heeft eigenlijk geen nadelen. In het verleden werd er gezegd dat het hebben van een sitemap voor actieve websites als nieuwssites onhandig is omdat er dagelijks content wordt geplaatst.

Maar dat is inmiddels achterhaald. Een sitemap kan namelijk helpen bij het beter vindbaar maken van de nieuwe content, omdat de website door de zoekmachines juist beter begrepen wordt.

Zo kom je erachter of je website een sitemap heeft

Ik hoop dat je inmiddels begrijpt dat het hebben van een sitemap ontzettend belangrijk is voor de vindbaarheid van je website. Wanneer je op de volgende link klikt kan je controleren of jouw website een sitemap heeft: Sitemap test

Vul de URL van je website in en klik op ‘Checkup!’ Krijg je onderstaande melding?

Sitemap testen

Dan heeft je website nog geen sitemap en moet je dus aan de bak!

Sitemap aanmaken met Yoast doe je zo

Het aanmaken van een sitemap kan op verschillende manieren. Dit kan je developer doen, je kan hier een tool voor gebruiken of je kan dit met de Yoast plugin doen.

Je weet wel, de meest gebruikte SEO plugin voor WordPress op aarde. Binnen de gratis versie van Yoast zit een handige functie waarmee je met één druk op de sitemap kan aanmaken. En dat doe je zo:

Stap 1: log in op je WordPress website.

Stap 2: klik links op de WordPress plugin ‘SEO’.

Stap 3: klik op ‘Algemeen’ en dan op functies.

Stap 4: zorg vervolgens dat het knopje bij XML-sitemaps op ‘Aan’ staat.

sitemap aanmaken yoast

Dat indienen van een sitemap, hoe gaat dat eigenlijk?

Het hebben van een sitemap is stap 1. Maar de sitemap moet natuurlijk ook op de juiste manier aangeboden worden.

En dat doe je via Google Search Console. Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Om in te loggen in Google Search Console moet je een Google account hebben. (Het aanmaken van een Google account doe je hier)

Vervolgens ga je naar Google Search Console en klik je op ‘Inloggen’. Je kunt je website dan toevoegen door te klikken op ‘Een property toevoegen’.

Vul vervolgens de URL in van je website en klik op ‘toevoegen’. Verifieer dan je website via 1 van de voorgestelde methodes en je hebt je website toegevoegd!

Terug naar het toevoegen van de sitemap in Search Console.

Klik wanneer je ingelogd bent in Search Console op je website en vervolgens links op ‘Sitemap’ onder ‘Index’.

Google Search Console sitemap

Vervolgens klik vul je de URL in de je sitemap en klik je op ‘Verzenden’. Tadaaa!

Zo makkelijk is het toevoegen van je sitemap. Google weet nu precies hoe de structuur van je website eruit ziet en wat er allemaal op je website te vinden is.

Dit artikel is geschreven op 7 augustus 2018 en is op 30 januari 2021 geüpdatet. 

Recente blogs

24 februari 2021
on page seo complete uitleg hoog socren google

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.
22 februari 2021
statistieken google analytics

De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes. De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina's per sessie en sessieduur. En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst? Dat ga ik je nu uitleggen!
14 februari 2021
kennisbank opzetten

Kennisbank opzetten: alles wat je moet weten

14 februari 2021
overstappen sendinblue activecampaign

Waarom wij van Sendinblue overstappen naar ActiveCampaign

    Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    [Inclusief kortingscode]
    [Inclusief kortingscode]