5 manieren om te achterhalen hoe hoog jij in google staat

5 manieren om te achterhalen hoe hoog jij in Google staat!

Wist je dat de nummer 1 positie in de zoekresultaten vaak 40-50% van alle kliks pakt?

Nu wel!

Een hogere positie in Google staat gelijk aan meer bezoekers …

… en meer bezoekers staan gelijk aan meer omzet!

Als je website tenminste goed converteert.

Een hoge positie is dus van belang wanneer je meer omzet uit je online activiteiten wilt halen, maar weet jij eigenlijk wel op welke positie je staat?

Sta je op plek 1, plek 2 of misschien wel plek 15 op pagina 2?

Tuurlijk, je kunt jezelf (of de termen waar je op gevonden wilt worden) even googlen.

Maar dat geeft niet altijd dezelfde resultaten die jouw potentiële bezoekers ook zien.

Daarom presenteer ik vijf manieren waarmee jij op adequate manier kunt achterhalen hoe hoog jij echt in de zoekmachines scoort!

Hoe hoog sta ik in Google?

Zoekresultaten bekijken in incognito

De simpelste en snelste stap is de zoekresultaten bekijken in incognito.

Waarom in incognito?

Als je bent ingelogd bij Google, dan neemt de zoekmachine precies je locatie en je zoekgeschiedenis mee om te bepalen wat de beste zoekresultaten voor jou zijn.

Die willen we juist niet meenemen, want dat zijn factoren die bij iedere bezoekers weer anders zijn.

Dus we gaan naar de incognitomodus waarin Google die factoren niet mee neemt!

Zo doe je dat.

Druk binnen de browser (Google Chrome of Safari) op:

  • Ctrl + Shift + N op Windows
  • CMD + Shift + N op Apple

Of ‘rechtermuisklik’ op het Chromelogo op je taakbalk en klik op ‘Nieuw incognitovenster’.

Dan krijg je een nieuw venster te zien met de incognitomodus.

Incognitomodus

Ga vervolgens naar de zoekmachine waarin je wilt weten hoe hoog of laag je scoort (lees: Google), typ het zoekwoord in en zoek jezelf op!

Voordelen van deze methode:

  • Deze methode is gratis.
  • De data is realtime.
  • Je kan het overal en altijd controleren; je hebt alleen internet nodig.

Nadelen van deze methode:

  • Het kan lang duren voordat je jezelf gevonden hebt
  • Het gaat per zoekwoord en kost dus veel tijd.
  • De zoekresultaten op mobiele apparaten en desktops verschillen.

Keyword ranking programma aanschaffen en inzetten

Dit is echt een aanrader!

Voor een klein bedrag (zo’n 5 tot 20 euro per maand) kan je gebruik maken van een programma dat je posities in Google bijhoudt.

Zelf heb ik een aantal maanden geëxperimenteerd met het programma Wincher.

Met Wincher kan je voor €6,- per maand je positie voor 100 woorden bijhouden!

Dat ziet er dan zo uit:

Wincher ranktracker

Ik ben best wel overtuigd van de kracht van Wincher.

Alleen ik ben uit Wincher gegroeid omdat ik veel meer zoekwoorden en veel meer functionaliteiten nodig had.

Ik weet dat er meerdere programma’s zoals Wincher zijn, maar die heb ik zelf niet getest.

Als je gebruik wilt maken van Wincher zijn deze dingen belangrijk:

  • De posities van 100 zoekwoorden kan je analyseren voor 1 domein. Elke extra domein of elk 100 zoekwoorden extra kost je 3 euro.
  • Wincher ziet de mobiele indexatie als een apart domein. Als je je website dus op mobiel en desktop wilt analyseren zit je dus al op 9 euro per maand.
  • Je kan elke dag een rapport ontvangen met daarin de veranderingen van je posities (= erg handig!)
  • Wincher heeft geen gigantische database en kan dus je posities in het verleden niet bijhouden.

Voordelen van deze methode:

  • Voor een kleine prijs kan je genoeg zoekwoorden analyseren. Het is echt een tool voor de kleine ondernemer of website eigenaar.
  • Automatische rapportage
  • Posities komen goed overeen met de realiteit.

Nadelen van deze methode:

  • Het is niet gratis.
  • De kosten voor extra zoekwoorden en domeinen lopen snel op.
  • Beperkte functionaliteiten: het is echt bedoeld voor het analyseren van posities.

Wincher dashboard

Alles-in-1 SEO tool aanschaffen zoals Moz, Semrush, Ahrefs of Serpstat

Alles-in-1 SEO tools zijn softwareprogramma’s waar je onder andere je posities in de zoekresultaten kan analyseren.

De optie is alleen wat voor jou als je echt serieus met je online aanwezigheid aan de slag wilt en als daar ook echte budgetten voor zijn.

Een aantal van de genoemde tools kunnen wel meer dan €100 euro per maand kosten.

Maar die kosten haal je er vaak dubbel en dwars uit met de mogelijkheden van de programma’s.

Het analyseren van je posities in de zoekmachines doen deze tools bijvoorbeeld echt als de beste.

Daarnaast maken deze programma’s ook je techniek, content en autoriteit inzichtelijk.

De data is vaak realtime, ze hebben een gigantische database met historische data, je kan je concurrenten erin bekijken en nog veel meer.

De mogelijkheden zijn enorm en daarom zou ik je deze programma’s altijd aanraden, mits het budget er is.

Als je wel op zoek bent naar een alles-in-1 SEO programma maar geen flink budget hebt dan zou ik eens kijken naar Serpstat.

Daar heb ik een tijdje geleden een review over geschreven.

Ik ben erg te spreken over Serpstat en de kosten per maand vallen in vergelijking met Moz, Ahrefs of Semrush best mee.

Voordelen van deze methode:

  • De programma’s bieden zoveel meer dan alleen het analyseren van de zoekresultaten.
  • Er is veel historische data aanwezig (inclusief informatie over je concurrenten).
  • Meer dan genoeg zoekwoorden.

Nadelen van deze methode:

  • De programma’s zijn erg prijzig
  • Je moet met de programma’s om kunnen gaan.

Online marketing bureau vragen

Met het woord vragen bedoel ik eigenlijk twee dingen:

  • Vragen met een gratis antwoord
  • Vragen waarvan het antwoord geld kost

Als je aan mij zou vragen: Hé Daniel, zou jij eens een uitdraai maken van deze 10 zoektermen?

Dan doe ik dat voor je.

Gratis.

Als ik 100 van dat soort vragen per dag zou krijgen, dan kan ik dat natuurlijk niet meer kosteloos doen.

Logisch, toch?

Het kost mij een paar minuten en jij wordt er ontzettend blij van, maar ik kan dat niet elke week voor iedereen gratis gaan doen.

You get the point.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of andere online marketing bureaus dit ook gratis voor je doen, maar je kunt het altijd proberen.

Een brutaal mens heeft de halve wereld.

Je posities laten checken en daarvoor te betalen is natuurlijk een ander verhaal.

Online marketing bureaus hebben vaak de beschikking over de dure SEO softwareprogramma’s als Moz, Semrush en Ahrefs.

Om zoekwoorden toe te voegen en jou de rapporten te sturen is voor hun hartstikke fijn, want dan kunnen ze de dure abonnementskosten verspreiden over meerdere klanten.

En jouw voordeel is dat jij gebruik kan maken van de dure programma’s zonder er al te veel voor te betalen.

Voordelen van deze methode:

  • Kan in bepaalde gevallen gratis zijn.
  • Als er kosten aan verbonden zijn, dan zijn deze beperkt.

Nadelen van deze methode:

  • Je hebt het beheer van de programma’s niet in eigen hand. Je krijgt alleen rapportages.
  • Je kan de data niet realtime bekijken.
  • Online marketing bureaus kunnen jouw vraag wellicht niet waarderen.

Gratis rank checker tools gebruiken

Online marketing draait om nieuwe leads en daarmee nieuwe klanten.

Ook voor de makers van die SEO tools.

Om nieuwe leads te genereren bieden zij bijvoorbeeld een klein onderdeel van hun SEO tool gratis aan (en daar kun je mooi gebruik van maken!), waaronder de gratis rank checker van Serps. .

Deze rank tracker is een verkapte variant van hun betaalde tool, waarbij je maar 1 zoekwoord per keer kunt analyseren.

De methode is een combinatie van het zoeken in incognito en een alles-in-1 SEO tool.

Als je wilt weten op welke positie je staat voor maar een paar zoekwoorden, dan zou ik deze methode altijd aanbevelen boven de incognito methode.

Dit werkt namelijk veel makkelijker, je kan het apparaat, de locatie en de zoekmachine kiezen.

Voordelen van deze methode:

  •  Deze methode is gratis
  • Je kan per apparaat, zoekmachine en locatie kijken op welke positie je staat.
  • Je kan ook je concurrenten bekijken.

Nadelen van deze methode:

  •  1 zoekwoord per keer; kost dus relatief veel tijd.
  • Je wordt constant gespamd of je de betaalde variant niet wilt proberen.

Zo!

Dat waren ze.

Ik heb je een aantal mogelijkheden gegeven: van gratis tot betaald en van ingewikkeld tot simpel.

Voor elke ondernemer zit er wel wat bij.

Wil je hulp bij het kiezen van de beste methode?

Neem gerust even contact met me op, dan help ik je op weg!

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *