seo migratie handleiding

De ultieme SEO migratie handleiding

Tijd om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen: dit is de meest uitgebreide, fool proof SEO-migratie handleiding die er is.

Als je dit plan volgt, is de kans dat je de migratie verpest nihil. En ga er maar goed voor zitten, want het is echt een monsterblog. Let’s. Go.

Waarom dit uitgebreide artikel?

Dit artikel ben ik begonnen om twee redenen:

  • 1. Er moet een handleiding zijn voor de medewerkers van Online Marketing Agency #TEAMOMA.
  • 2. Op het internet spoken veel blogs rond over een SEO-migratie en jij weet waarschijnlijk niet welk artikel je wel of niet moet volgen. Bovendien zijn er ook maar weinig echt goede Nederlandse artikelen over te vinden.

Dus zie hier mijn oplossing: een blog over SEO-migratie die gratis en voor niets beschikbaar is.

perfecte extensie voor Google chrome

De ene SEO-migratie is de andere niet

Dit artikel zie ik als de ultieme handleiding voor SEO-migraties. Alleen is daar wel een grote kanttekening bij te plaatsen: elke SEO-migratie is uniek.

De migratie kan verschillen in:

  • Grootte (aantal pagina’s)
  • Of je switcht van domein
  • Of je switcht van http naar https
  • Of je switcht van www naar zonder www.

Om die reden is het dus belangrijk dat je iemand aansluit bij het project die veel migraties heeft begeleid. Wanneer iemand alleen ooit een kleine migratie heeft gedaan, wil dat niet zeggen dat iemand ook een grote migratie aan kan.

Mijn nummer één advies voordat je verder gaat is dus: ga op zoek naar iemand die onderstaand project kan dromen (en heel toevallig zijn wij dat ;)).

Ga vervolgens samen met die persoon dit traject in. Mocht je een SEO-migratie zelf toch vaker hebben gedaan? Ga dan gerust aan de slag met onderstaande lijst.

Zo doe je een SEO-migratie

Belangrijk voordat je verder gaat: grof gezegd is dit artikel opgedeeld in twee delen. Een deel dat je voor de livegang van de website moet oppakken en een deel er na. De eerste stappen zijn allemaal nodig voor livegang. Ik geef in het artikel aan welke stappen na livegang plaatsvinden.

En nu is het hoog tijd om alle stappen te beschrijven.

1. Bepaal de URL-structuur van de nieuwe website (op basis van zoekwoorden)

Dit is een van de stappen die erg vaak vergeten wordt. Het is namelijk belangrijk om de structuur van de website volledig uit te werken.

Deze stap is zo belangrijk omdat jij, je opdrachtgever, de content specialist, de websitebouwer en iedereen die aan het project meewerkt precies weet welke pagina waar staat en waar geplaatst moet worden. Zodat hier nooit meer over gediscussieerd kan worden.

Dit kan je eerst op deze manier doen:

Structuur website klad

Vervolgens kan je dit netjes verwerken in bijvoorbeeld een Excel.

Zorg er in de structuur voor dat elke pagina is genoemd en wijs eventueel alvast een zoekwoord toe aan elke pagina. Dit doe je als de URL-structuur veranderd, maar doe dit ook als de URL-structuur niet veranderd.

Deze stap is ook belangrijk omdat we het redirect overzicht (daarover later meer) gaan baseren op basis van deze structuur.

Het is misschien nu nog niet heel duidelijk wat je moet doen. En om die reden heb ik een voorbeeld van een ingevulde structuur voor je. Die vind je hieronder.

Voorbeeld structuur

2. Achterhaal alle URL’s van de huidige website

Als je stap 1 goed hebt uitgevoerd, weet je niet precies uit welke pagina’s je website gaat bestaan. Om vervolgens de redirects te bepalen, moeten we eerst weten uit welke URL’s je website nu bestaat.

Daar heb ik drie methodes voor:

  • 1. Screaming Frog
  • 2. Site:jouwebsite.nl
  • 3. De sitemap van je website.

Screaming Frog is hierbij het allerbelangrijkst. Mocht je een SEO-migratie willen doen, dan moet je deze software aanschaffen. Dit is het dubbel en dwars waard en gaat het je veel tijd schelen. Ook na de migratie is Screaming Frog erg belangrijk.

Screaming Frog is een programma dat als een soort Google (een crawler) door je website heen kan kruipen om al je URL’s te bepalen.

Vervolgens krijg jij een handige lijst van alle pagina’s die jouw website bevat. En naast de lijst met URL’s krijg je ook veel meer handige informatie: welke pagina’s geïndexeerd worden, welke pagina’s niet, de meta omschrijving per pagina, de meta titel per pagina en nog veel meer.

Screaming Frog urls achterhalen

Hierboven heb ik een screenshot van Screaming Frog gedeeld. Mocht je willen weten hoe zo’n Screaming Frog bestand eruitziet, dan kan je die hier downloaden: Screaming Frog voorbeeld

Met de Search Operator site: kan je in Google precies zien welke pagina’s allemaal geïndexeerd zijn. Deze methode werkt alleen bij kleine websites, omdat het erg veel werk is om alle links over te nemen.

site voorbeeld search operator

De sitemap van je website is ook extreem belangrijk. Daar vind je ook alle pagina’s/URL’s van je website. Dus ook daar kan je alle URL’s uit halen.

3. Maak een overzicht van alle redirects

Deze stap is één van de belangrijkste stappen van dit artikel. Let tijdens deze fase extreem goed op.

Je hebt alle oude URL’s van je website en alle nieuwe URL’s van je website nu op een rijtje. Het is nu noodzaak dat je deze ‘aan elkaar gaat knopen.

Even een voorbeeld: je had op de oude website een pagina die heet /blog/seo-begeleiding/. Op de nieuwe website gaat het artikel /blog/seo-migratie/ heten. Oftewel, de eerste URL moet geredirect worden. Zet al deze redirects in Excel onder elkaar.

In dit bestand zet je in kolom A de oude URL’s zet en in kolom B de nieuwe URL’s. Ga heel methodisch te werk en streep een URL af van je lijst met oude URL’s als je ‘m hebt verwerkt. Sla geen enkele URL over en zorg dat elke URL is verwerkt.

Bovenstaand voorbeeld werkt alleen als je domeinnaam hetzelfde blijft. Mocht je naar een andere domeinnaam gaan, dan krijg je in kolom A de oude URL. Bijvoorbeeld: onlinemarketingagecy.nl/blog/seo-begeleiding/ en in kolom de nieuwe URL oma.nl/blog/seo-migratie/.

Redirects opzetten

4. Zet alle content (inclusief on page elementen) over op de nieuwe site, schrijf nieuwe content en update bestaande content

Als je wat van de SEO-migratie blogs in Google af gaat, dan stoppen ze vaak na stap 3. Ja, het zijn drie van de belangrijkste stappen, maar ze missen nog zoveel meer.

Wat vervolgens heel belangrijk is, is dat je alle content over gaat zetten op de nieuwe website. Op de URL’s die je bij de eerdere stappen bepaald hebt.

Zet afbeeldingen, tekst, video’s allemaal over. Let ook goed op dat je alle On Page SEO elementen meeneemt. Denk aan:

  • Tussenkopjes (H1, H2, H3, etc.)
  • Uitgaande interne en externe links
  • Structured data
  • Afbeeldingen (benaming en alt tekst)
  • Meta omschrijvingen
  • Meta titels
  • Actieknoppen
  • Yoast instellingen

Zorg er vervolgens ook voor dat alle pagina’s zo snel mogelijk zijn en neem eventuele structured data ook over. Dit kan structured data zijn die op een specifieke pagina staat, zoals de MultiFAQ, maar ook structured data die site breed in de footer staat.

5. Maak een back-up van de oude site

De nieuwe website is als het goed is zo goed als af op het testdomein. We gaan nu dus langzaam richting de livegang, maar we moeten nog eerst wat dingen op orde maken.

Maak net voor livegang een back-up van de oude website. Op het moment dat je de back-up hebt gemaakt, mag je ook niks meer aan de oude website aanpassen. Dit voorkomt straks dat er bepaalde content tussen wal en schip valt of dat er bepaalde elementen niet worden meegenomen.

De back-up is zo belangrijk omdat je altijd terug kan gaan naar de oude site om te kijken hoe het daar allemaal stond. Zeker handig als de SEO-migratie per ongeluk niet goed gaat.

Pro tip: wanneer je een WordPress website hebt zijn er plugins waar je heel gemakkelijk een back-up mee kan maken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld All-In-One WP Migration voor.

back-up maken website

 

6. Doe een nulmeting

Op de huidige website dien je ook alle belangrijke data op een rijtje te zetten en te screenshotten. Dit zorgt ervoor dat je achteraf precies kan terugzien hoe het ervoor stond, mocht er bijvoorbeeld iets fout gaan of mocht je na de migratie een daling in bezoekersaantallen zien.

Denk aan:

  • Laadtijd
  • Dekkingsfouten binnen Google Search Console (zorg er dus voor dat de huidige website is voorzien van Google Search Console. Hoe je dat doet leg ik hier uit.
  • Aantal geïndexeerde URL’s
  • Aantal zoekwoorden waarop je vindbaar bent
  • Je top 100 best scorende pagina’s
  • Aantal organische bezoekers per maand
  • Uitdraai van Screaming Frog met daarin alle URL’s en On Page SEO-elementen
  • Cijfers die SEO-tools geven over de technische staat van je website (bijvoorbeeld de site audit van SEMrush of SEO Site Check Up).
  • Screenshots van Hotjar of andere conversie optimalisatie tools

Zorg dat je zoveel mogelijk waardevolle informatie verzameld, zodat je met een paar klikken deze informatie kan achterhalen. Denk niet: dit kan ik achteraf wel makkelijk terugzien in Analytics. Zorg voor PDF’s, screenshots en sla echt alles op.

Zeker wanneer de SEO-migratie fout gaat en je gaat toch een externe specialist inschakelen, dan kan deze persoon heel gemakkelijk zien hoe je ervoor stond.

doe een nulmeting

7. Zet de redirects in de nieuwe website

Dit is een simpele stap waar ik niet te veel over kan uitleggen. Dit verschilt namelijk per CMS, per website en per websitebouwer.

De redirects moeten toegevoegd worden aan de nieuwe website. Als je een WordPress website hebt, dan adviseer ik de plugin Redirection. Die gebruik ik zelf namelijk ook en werkt heel fijn.

Met die plugin hoef je geen speciaal CSV-bestand voor te hebben om de redirects in up te loaden en binnen Redirections kan je ook groepen redirects maken. Mocht je dan een fout hebben gemaakt, dan kan je heel gemakkelijk de hele groep verwijderen.

Mocht het geen WordPress zijn, google dan even hoe je dit het best kan doen of vraag het aan je websitebouwer.

Zorg er daarnaast voor dat alle redirects een 301 redirect zijn! Dat is namelijk de juiste redirect die nodig is. En neem ook alle oude redirects van de oude website mee en controleer of er geen redirect chains (Dat is een redirect, naar een redirect, naar een redirect) ontstaan.

8. Zorg dat alle interne links kloppen

Als het goed is, heb je een deel van de interne links al kloppend gemaakt. Dit moest je namelijk doen bij het overzetten van de content. Mocht er een import en export zijn gemaakt waardoor content automatisch is overgezet, dan is het erg belangrijk om alle interne links door te lopen.

Pas alle links aan volgensde nieuwe linkstructuur die je eerder tijdens de SEO-migratie hebt bedacht. Interne linkbuilding wordt door vele niet gezien als een belangrijk onderdeel van SEO, maar het heeft wel degelijk een behoorlijke impact.

Als je belangrijkste pagina’s niet voldoende interne links hebben, dan zullen ze namelijk nooit goed scoren.

Als laatst check adviseer ik je weer Screaming Frog en bijvoorbeeld een online broken link checker te gebruiken. Die loopt door je gehele website heen en spoort eventuele kapotte links op die jij vervolgens weer kan aanpassen.

Je kan natuurlijk ook aan andere tool gebruiken voor het opsporen van kapotte links. Denk aan een SEMrush of een ander programma dat je gewend bent.

kapotte links achterhalen

9. Test de nieuwe website uitgebreid voor livegang

Klik door de website heen, test je website op alle soorten browsers en apparaten, vraag je buurman mee te kijken, laat je doelgroep je website testen en ga zo maar door.

In deze stap is het belangrijk dat de website aan alle testen wordt onderworpen. Bekijk de technische staat, analyseer de snelheid van je website en controleer of alle meta omschrijvingen erin staan.

Doe er alles aan om ervoor te zorgen dat de website helemaal klopt en werkt.

Mocht je website meertalig zijn? Controleer dan ook of de hreflang tag goed is ingesteld. Dit is een tag die aangeeft welke taal een pagina is.

10. Zorg voor een 404-pagina en optimaliseer ‘m

De 404-pagina is zo belangrijk, dat ik deze los even behandel.

Wanneer mensen een oude en niet-geredirecte of een kapotte link aanklikken, dan komen ze op deze pagina uit. En wanneer ze op die pagina uit komen, dan kan je dat terugzien in Google Search Console.

Wanneer je ‘m terugziet in Search Console, dan betekent dat jij die URL kan redirecten om ervoor te zorgen dat de 404 is opgelost.

Deze 404’s kan je ook vaak terugzien in de redirect plugin die je gebruikt. Mocht je geen WordPress website hebben, dan kan je ook vragen of je websitebouwer iets bouwt of heeft waarmee je de 404’s mee kan terugzien.

404s achterhalen redirection

Daarnaast heb ik ook wat tips voor de 404. Zet hier niet neer: 404 pagina – helaas, deze link werkt niet (meer).

Maak van de 404-pagina een feestje. Zet hier een leuke afbeelding neer, voeg handige content toe zoals belangrijke links en een zoekfunctie en doe er alles aan om de bezoekers zo goed mogelijk te helpen en deze ervaring zo prettig mogelijk te maken.

Anders ga je namelijk potentiële leads verliezen. Want niemand wil op een onduidelijke pagina landen waar je niet meer verder kan.

Spotify 404 pagina

11. Check of de URL-structuur klopt van de nieuwe website

Het opzetten van de URL-structuur kan de SEO-specialist of de ondernemer vaak heel gemakkelijk. Ze weten wat er nodig is en ze weten wat er allemaal op de site moet komen te staan.

Ondanks dat de structuur vaak heel helder is, kan het toch voorkomen dat de websitebouwer iets niet goed heeft gedaan, iets heeft gemist of misschien een foutje heeft gemaakt.

Zorg er dus altijd voor dat je de structuur goed controleert en dat je alle URL’s naloopt. Dat is het laatste wat je moet doen. Want…

Het is nu tijd dat de website live gaat. De knop mag om. De vlag mag uit. De LinkedIn post mag de lucht in, de champagne kan gedronken worden en je kan een feestje gaan vieren.

Nee sorry, dat mag (nog) niet. Er is eerst nog werk aan de winkel. Want de volgende stappen zijn alles bepalend voor je organische vindbaarheid en voor je SEO-migratie.

We gaan weer terug naar Screaming Frog. En zoals ik al zei, je kan niet zonder deze tool tijdens een migratie. Binnen Screaming Frog kan je namelijk ook zien hoeveel interne links je pagina’s hebben.

aantal interne links controleren

Controleer met Screaming Frog:

  • Of je belangrijkste pagina’s nog steeds zoveel interne links hebben
  • Of het aantal interne links veel is veranderd
  • Welke pagina’s weinig interne links hebben
  • Welke pagina’s nu eventueel heel veel interne links hebben
  • Of alles er nog goed uit ziet.

Als je dat hebt gecontroleerd, is het noodzaak dat je handelt op basis van wat je hebt gezien. Voeg eventueel links toe, haal links weg of -als alles nagenoeg gelijk is gebleven- ga door met de volgende stap.

13. Controleer de robots.txt, htaccess, SSL-certificaat en de noindex

De allergrootste f*ck ups van een SEO-migratie die je maar kan maken, gaan we nu bekijken. Dit zijn echt de ergste dingen die je maar kan overkomen. Want als hier iets fout is gegaan, dan neemt Google bijvoorbeeld je website niet meer mee in de indexatie.

De robots.txt zie ik als de handleiding van je website en kan je vinden door /robots.txt achter je domein te zetten. Het is hier belangrijk dat er nergens disallow: / staat. Als dat er namelijk staat zeg je tegen Google dat alle pagina’s niet meer hoeft te crawlen.

Mocht je niks zien wanneer je de URL van de robots.txt opent, dan heb je geen robots.txt. En dat is ook een probleem.

Check de robots.txt goed en google eventueel op wat er in je robots.txt staat (kopieer bijvoorbeeld de tekst en plak die in Google). Dan weet je als snel of dit goed of fout is.

robots.txt controleren

Htaccess

De htaccess is een tekstbestand waarmee je bepaalde dingen binnen je website kan regelen. Het wordt erg vaak een configuratiebestand genoemd.

Hier worden je redirects in geplaatst, hier geef je de redirect van http naar https, hier staat alles over je cache instellingen en meer. Kortom, dit is een extreem belangrijk bestand.

In de htaccess kunnen tientallen regels staan en hier kan dus ook veel fout gaan. Helaas kan ik daarom niet zeggen: controleer X of check Y. Laat je SEO-specialist of je websitebouwer dit bestand goed controleren.

SSL-certificaat

Inmiddels is het hebben van HTTPS een Google ranking factor en wanneer een website niet voorzien is van SSL-certificaat, krijgen je bezoekers een melding te zien dat je website niet veilig is.

Naast dat het dus een negatieve impact kan hebben op je SEO, is het ook dus extreem slecht voor je conversie. Het gros van de bezoekers zullen namelijk meteen weer weg gaan.

Een SSL-certificaat kan je aanvragen bij je hostingpartij en moet vervolgens geïnstalleerd worden. Al komt het steeds vaker voor dat hostingpartijen dit standaard al voor je regelen.

Noindex

De befaamde noindex. Dit is de allergrootste fout die je kan maken bij een SEO-migratie. Wanneer je de noindex op de website aan laat staan, wordt geen enkele pagina geïndexeerd.

Dat betekent dat je posities in Google gaat verliezen, nieuwe URL’s niet worden meegenomen en het heeft nog veel meer negatieve gevolgen.

Het controleren van de noindex doe je als volgt:

  • Open de website in Google Chrome
  • Klik op je rechtermuisknop en dan op ‘Paginabron weergeven’
  • Klik op CMF+F op iOS en ctrl+F op Windows en zoek op noindex

Heb je niks gevonden? Dan zit je goed. Zie je noindex staan in je broncode? Dan heb je een probleem en moet je ‘m er zo snel mogelijk uit (laten) halen.

14. Biedt de website aan in Google Search Console en Bing Webmasters

Google Search Console is een programma dat je een klein beetje macht geeft over de indexatie van jouw website in Google. Omdat je website net nieuw is, wil je natuurlijk dat Google ‘m meteen meeneemt in haar indexatie.

Dit kan, als je dit niet forceert, een paar dagen tot een paar weken duren.

Als je goed naar mij hebt geluisterd, heb je de oude website ook al voorzien van Google Search Console. Dat was namelijk een vereiste.

Als je naar je website binnen Search Console gaat, dan kan je bovenaan een nieuwe URL aanbieden bij Google. Zet hier de volledige URL van je homepage in, klik op enter en vervolgens op ‘indexering aanvragen’.

Google gaat dan je homepage door lopen (en alle pagina’s die gelinkt zijn aan je homepage) en zal deze opnieuw beoordelen. Om die reden is het zo belangrijk dat je interne linkstructuur klopt.

Mocht je een aantal extreem belangrijke pagina’s hebben die voor veel verkeer zorgen, biedt die dan even apart opnieuw aan. Zo weet je zeker dat die ook geïndexeerd worden.

search console belangrijke pagina's

Bovenstaande werkt alleen als je niet van domein wisselt. Mocht je domeinnaam veranderen, dan moet je ook de adreswijziging doorgeven binnen Search Console.

Dat kan je doen door linksonder op ‘instellingen’ te klikken en vervolgens op ‘adreswijziging’.

adreswijziging doorgeven seo migratie

15. Biedt de sitemap aan in Google Search Console

De sitemap is de plattegrond van je website. Wanneer je deze meegeeft aan Google, dan heeft Google een beter beeld hoe je website in elkaar zit en weet Google beter hoe ze haar crawler door je website moet sturen.

Je nieuwe website heeft een sitemap nodig en deze moet je ook aanbieden bij Google om je SEO-migratie een boost te geven. Ook dit doe je in Google Search Console.

Dit kan je doen door in Search Console links op ‘Sitemaps’ te klikken. Vul daar vervolgens de URL van je sitemap in. Dit is vaak /sitemap.xml of als je een WordPress website hebt en Yoast gebruikt is dat /sitemap_index.xml.

Vul de URL van je sitemap in en klik vervolgens op ‘verzenden’. Dat is alles wat je hoeft te doen!

sitemap aanbieden migratie

16. Monitor het aantal geïndexeerde pagina’s en controleer je top 100 pagina’s

Als de website met de nieuwe URL structuur is geïndexeerd, is het belangrijk dat je het aantal geïndexeerde pagina’s gaat bekijken met site:jouwwebsite.nl in Google.

Dit aantal moet namelijk ongeveer overeenkomen met het aantal URL’s in de door jou gemaakte structuur. Het moet niet zo zijn dat de website 12.000 URL’s bevat terwijl jij er 300 in je structuur hebt staan. Dan is er ergens iets niet goed gegaan en worden er bijvoorbeeld veel automatisch pagina’s gegenereerd.

Dat moeten we niet hebben…

geindexeerde urls

Vervolgens is het slim om ook de top 50 of top 100 pagina’s handmatig te controleren. Met de top 100 pagina’s bedoel ik de 100 pagina’s die volgens Google Analytics organisch de meeste bezoekers trekken.

Het is namelijk zo dat de top 100 vaak voor het overgrote deel aan bezoekers zorgt, dus als die echt goed zijn, hoef je je een stuk minder zorgen te maken.

Ga dus naar Analytics en achterhaal jouw 100 best scorende pagina’s. Controleer vervolgens of:

  • De pagina nog bestaat
  • De content goed is overgezet (tekst, maar ook de meta titel en meta omschrijving
  • Een eventuele redirect werkt en klopt.

17. Test de live website volledig

De kans dat er nog iets aan je website niet goed werkt of niet klopt is nagenoeg nihil. Je hebt namelijk de website in divers testomgevingen getest en je hebt al heel wat dingen gecontroleerd.

Als je iets was tegengekomen, dan had je dat zeker gemeld bij je websitebouwer. Wat ik nog wel eens fout zie gaan, is dat een bepaalde functionaliteit toch niet goed werkt.

Een zoekfunctie bijvoorbeeld. Of zoiets als een zelf ontwikkelde functie die in de footer staat. Van die kleine dingen die je vaak vergeet te testen.

Doe dat in deze stap nogmaals en vraag ook hier weer een buitenstaander naar de website te laten kijken.

18. Bekijk Analytics, 404’s Search Console, je posities en meer

Op voorhand heb je de nulmeting gedaan: een check / uitdraai van alle belangrijke tools die je gebruikt. In de dagen na de livegang, moet je al deze dingen dagelijks controleren om te zien of het allemaal goed is gegaan.

Bekijk hoe je posities in Google het doen, bekijk het verkeer naar je website, monitor de 404’s erg goed en check je SEO-tools zoals SEMrush of Mangools.

Monitor alles en handel meteen als je iets opvallends ziet. Sta je in een keer op plek 15 terwijl je altijd in de top 3 staat? Check waardoor het kan komen! Is het aantal organische bezoekers meer 30% gezakt? Ga hier wat aan doen!

19. Pas je Google Ads campagnes aan, je scripts, conversies en andere randzaken

Wanneer je nieuwe website staat, moet je ook alle scripts, Google Ads campagnes, conversietracking en andere randzaken controleren en aanpassen waar nodig.

Je oude URL’s zijn namelijk veranderd en dit moet je overal aanpassen. Denk ook aan je Hotjar en de bedankpagina’s.

Loop alles door en test of het nog werkt. Heel logisch, maar toch vaak vergeten.

Natuurlijk heb je alles netjes geredirect en wordt dus de waarde van de links ook netjes doorgestuurd. Maar je nieuwe website en nieuwe URL-structuur gaan nog beter scoren wanneer de nieuwe URL’s ook backlinks krijgen.

Je kan natuurlijk nieuwe backlinks vergaren of kopen, maar je kan de huidige websites die naar je linken vragen of ze de links willen aanpassen naar de nieuwe URL.

Dit is tijdrovend, maar gaat er wel voor zorgen dat je SEO-migratie nog meer impact heeft. Maak met bijvoorbeeld SEMrush of Ahrefs een uitdraai van je backlinks. Contact vervolgens iedereen die nog linkt naar de oude URL of ze dit willen aanpassen.

En voilà. Erg simpel, maar erg effectief.

na migratie backlink partners contacten

21. Doe een complete SEO-audit

Als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen, dan is deze stap niet per se nodig. Wij doen ‘m wel altijd. Wij doen een complete SEO-audit  en maken hier een volwaardige rapportage van.

Zo weten we precies waar de kansen nu liggen, wat er goed is gegaan en waar er nog aan gewerkt moet worden. Deze SEO-audit noemen wij ook wel een SEO-scan en wordt uitgevoerd door iemand van team OMA die niet betrokken is geweest bij de migratie.

Dit voorkomt dat je een probleem niet meer ziet door tunnelvisie. Aangezien de SEO-scan een belangrijk product voor ons is en die 100% zelf is samengesteld, kan ik die niet met je delen.

Mocht je toch willen dat wij die voor je oppakken, neem dan contact met ons op.

Bonus: veelgemaakte fouten bij een SEO migratie

Een aantal van deze fouten zijn al in het artikel genoemd. Toch wil ik je een handige lijst meegeven die je als een soort checklist kan doorlopen:

  • Noindex staan aan
  • Disallow staat in de robots.txt
  • Redirects niet toegevoegd of vergeten
  • Oude redirects worden niet meegenomen naar de nieuwe website
  • Redirect chains doordat er redirects naar elkaar verwijzen
  • Geen redirect van http naar https
  • Het vergeten van de canonical
  • Scripts worden niet overgenomen
  • Interne links die worden vergeten
  • Niet weten hoe belangrijk de analyse vooraf is
  • De sitemap vergeten aan te bieden
  • De migratie doen zonder Screaming Frog of zonder Google Search Console
  • Zelf de hele migratie doen zonder de aanwezigheid van iemand die er ervaring mee heeft
  • Dit hele stappenplan niet volgen :).

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]