Share of voice (SOV)
De share of voice (SOV) kan gebruikt worden om je positie in de markt te bepalen. Door de share of voice te meten kun je erachter komen hoe je merk/bedrijf het doet in verhouding met de concurrentie. Maar waarom zou je share of voice meten? Het meten van je share of voice geeft een goed idee van je positie op dit moment, wat dit zou kunnen zijn en hoe je daar zou kunnen komen. Kortgezegd kan share of voice je meer vertellen over:
- Welke platforms het goed doen en welke niet
- Hoe een specifieke marketingcampagne gepresteerd heeft
- Het ROI van een bepaalde campagne
- Welke advertentie-inspanningen wel of niet werkten
De share of voice berekenen
De traditionele share of voice werd berekend over het aandeel van je advertenties voor print, radio en tv. Nu gaat share of voice-over allerlei meetbare vormen van naamsbekendheid in websiteverkeer, vindbaarheid en meer. Je kunt de basis variant van de share of voice meten door een simpele berekening:
Reclame van het merk / de totale reclame in de markt x 100 = jouw share of voice
Er zijn over de jaren een hoop manieren bijgekomen om product, dienst en merk te promoten. Maar dit betekent ook dat er een hoop manieren zijn ontstaan waarop deze statistieken bijgehouden worden. Om tegelijkertijd te kijken naar merkbekendheid, verkeer, ROI van advertenties, merkgezondheid, conversies en nog veel meer kan overweldigend zijn. Om al deze aspecten in één statistiek globaal te kunnen meten kan de share of voice gebruikt worden. Met de share of voice is makkelijker te berekenen hoe je bedrijf in de markt staat. Anders moet bij elk los onderdeel een vergelijking worden gemaakt met de concurrentie, wat een hoop meer tijd in beslag neemt.