Direct marketing
Ook wel: dialoogmarketing, direct response of push marketing
Direct marketing is een vorm van marketing waarbij een bedrijf direct in contact treedt met individuele (potentiële) klanten. Bijvoorbeeld door het inzetten van post (direct mail), telefoon (telemarketing), e-mail, mobiele platformen en kortingsbonnen. Dit wordt ook wel below the line genoemd. In een bredere definitie omvat direct marketing ook communicatie door adverteren in kranten, tijdschriften, websites, zoekmachines, radio en televisie.
Doordat er bij direct marketing een direct contact is met de klant, wordt het ook wel dialoogmarketing genoemd. Nieuwe mogelijkheden, zoals de inzet van sociale media, zorgen ervoor dat deze dialoog steeds letterlijker gezien kan worden.
De wijze waarop direct marketing kan worden toegepast, hangt er vanaf in hoeverre een bedrijf beschikt over middelen om in contact te treden met de doelgroep. Denk aan (post)adressen, telefoonnummers en e-mailadressen. Direct marketing is er op gericht aan te zetten tot een actie, zoals het bezoek aan een website of het bellen naar een telefoonnummer. De koppeling tussen direct marketing-activiteiten en de reacties van klanten maakt het resultaat direct marketing relatief goed meetbaar.