Conversie optimalisatie
Ook wel: het optimaliseren van de conversieratio of CRO
Conversie optimalisatie is een verzamelterm die betrekking heeft op de technieken die worden toegepast om het maximale resultaat uit een website of webshop te halen of het verhogen van het rendement hiervan. In de praktijk heeft dit vooral betrekking op het omzetten van een bezoeker in een klant of lead. Het goed vindbaar zijn van een webshop of website is immers slechts de eerste stap om de uiteindelijke doelstelling te kunnen realiseren. De technieken die worden toegepast met betrekking tot conversie optimalisatie zijn essentieel om ervoor zorg te dragen dat de bezoeker daadwerkelijk de actie onderneemt die als doelstelling van de webpagina geformuleerd is.
Technieken die kunnen worden toegepast bij conversie ratio optimalisatie (CRO)
De technieken die kunnen worden toegepast bij conversie ratio optimalisatie (CRO) hebben vooral betrekking op het wegnemen van alle functionele en technologische obstakels die een belemmering kunnen vormen bij de realisatie van de beoogde doelstelling. Daarnaast kan er met vergelijkende (A/B testen) worden vastgesteld of er waarde propositie obstakels een rol spelen of dat er intuïtieve/emotionele obstakels een rol spelen. Hierbij kan onder andere gebruik worden gemaakt van de inzichten uit Google Analytics om het gedrag van de bezoekers op een webpagina of website inzichtelijk te maken. Er kan hiermee onder andere een beeld worden gevolgd welke webpagina’s bezocht worden, op welk moment bezoekers afhaken en of een webshop of website naar behoren werkt. Conversie optimalisatie is dan ook het doorvoeren van aanpassingen aan het digitale platform om de conversieratio te verbeteren.
Formule om conversieratio vast te stellen
De conversieratio is het percentage bezoekers die daadwerkelijk de gewenste actie ondernemen. Dit percentage is eenvoudig te bepalen. Hoe je dit doet maken we inzichtelijk met een eenvoudig voorbeeld:
Van de 250 bezoekers van een website doet 10 bezoekers een aankoop.
De conversieratio is dan 4%. Dit bereken je door het aantal orders (10) door het aantal bezoekers (250) te delen en dit te vermenigvuldigen met 100%.
De formule ziet er als volgt uit: (10 / 250) x 100 = 4% conversie