Contentkalender
Een contentkalender is een hulpmiddel bij het plannen, organiseren en regelmatig publiceren van nieuwe artikelen en posts via de website, weblogs, social media en nieuwsbrieven. Vaak is de contentkalender onderdeel van een contentmarketingstrategie.
Het nut van een contentkalender
Bij veel organisaties die geen contentkalenders gebruiken wordt het plaatsen van nieuwe content gestuurd door de waan en het nieuws van de dag. Gevolg hiervan is een gebrek aan continuïteit: langere periodes waarin de website, Twitter en Facebook niet worden bijgewerkt, met af en toe meerdere berichten die kort op elkaar volgen. Hierdoor wordt niet optimaal gebruik gemaakt van de algoritmes van sociale media en zoekmachines zoals Google en wordt van de attentiewaarde van nieuwe publicaties maar beperkt geprofiteerd.
Hoe werkt een contentkalender?
Op een content kalender wordt vooraf ingepland wat er wanneer en waar wordt gepubliceerd. De onderwerpen en vormen worden zo veel mogelijk van te voren bepaald. Ook wordt aangegeven wie er eindverantwoordelijk is en of er andere afdelingen en leveranciers ingeschakeld moeten worden. Het gebruik van een contentkalender maakt het makkelijker om samen te werken. Ook helpt het de gewenste content tijdig klaar te hebben voor publicatie.
Behalve datum, onderwerp en verantwoordelijke redacteur vermelden contentkalenders per publicatie vaak het type content, de doelgroep en de kanalen die worden ingezet. Het beschrijven van dergelijke kenmerken helpt om content (tekst, afbeeldingen en/of video’s) te maken met de juiste vorm, specificaties en tone of voice. Soms vermeld een contentkalender ook het eventuele budget en de gewenste doelen in de vorm van KPI’s.
Hoe maak je een contentkalender?
Contentkalenders kunnen op verschillende manieren worden gemaakt en bijgehouden. Veel organisaties maken gebruik van een spreadsheet in Excel of een gedeelde agenda. Er bestaan ook gespecialiseerde tools en software om een contentkalender te maken.