Free publicity
Free publicity is positieve aandacht waarvoor niet is betaald door de ontvanger van deze publiciteit. Organisaties die veel profiteren van free publicity hebben vaak een strategie uitgestippeld om bijvoorbeeld de media in te zetten bij het nastreven van bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
Het ontvangen van gratis reclame of free publicity vergt veel creativiteit. Het versturen van een persbericht alleen is meestal niet voldoende. Om gratis publiciteit te ontvangen zal er bijvoorbeeld sprake moeten zijn van een ludieke of nieuwswaardige boodschap. De publicatie moet niet alleen het commerciële belang van een bedrijf of merk dienen, maar ook het maatschappelijke doel van het publiek.
Een voorbeeld van een bedrijf dat free publicity succesvol heeft toegepast is Unox. Het bedrijf besloot bij de Elfstedentocht van 1997 en tijdens nieuwjaarsduiken Unox-mutsen uit te delen. Uiteraard was deze campagne niet zonder kosten, maar de vele foto’s en bewegende beelden in de media leverden het merk een hoop indirecte gratis publiciteit op.
Free publicity wordt sinds de opkomst van het internet en sociale media ook wel earned media genoemd. Wanneer consumenten berichten over een bedrijf met elkaar delen, krijgt het bedrijf wat het verdient. Hierin schuilt gelijk ook een risico, want in de wereld van het web heeft een merk weinig invloed meer op (mogelijk negatieve) berichtgeving.