Reputatiebeheer

Betekenis: Reputatiebeheer

Ook wel: reputation management

Reputatiebeheer of reputation management houdt zich bezig met het bewaken en verbeteren van de reputatie van een organisatie, bedrijf, merk of persoon. Mogelijke activiteiten zijn het monitoren van negatieve berichten voor interne verbeteringen en het reageren op klachten in de media of op het internet.

Soms worden er ook minder etische methodes toegepast. Zoals het betalen van bloggers voor positieve artikelen zonder dat dit kenbaar wordt gemaakt, anoniem lovende websites starten over een product of het op grote schaal plaatsen van positieve recensies op het web. Het risico van deze tactieken is dat ze bij het bekendworden veel negatieve publiciteit kunnen opleveren.

Het deel van reputatiebeheer dat zich bezighoudt met het reageren op negatieve publiciteit wordt ook wel aangeduid als issuemanagement of issuemarketing. Activiteiten binnen reputatiebeheer die zich richten op de reputatie in zoekmachines worden Search Engine Repuation Management (SERM) genoemd.

Categorieën

ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency