Buzzmarketing
Ook wel: mond-tot-mond reclame of word of mouth (wom)
Wat is buzzmarketing?
Buzzmarketing is een ander woord voor mond-tot-mondreclame. Een buzzcampagne heeft als doel zo veel mogelijk buzz (letterlijk: gezoem) te veroorzaken rondom een product of merk. Dit wordt veel toegepast bij de lancering van nieuwe producten. Mensen worden verleid om informatie hierover te delen met anderen. Buzzmarketing is een vorm van guerillamarketing die verwant is aan viral marketing.
Hoe wordt buzzmarketing ingezet?
Succesvolle buzzmarketingcampagnes kunnen verschillende vormen aannemen, waaronder guerrillamarketingstunts, virale inhoud op sociale media, influencermarketing en productplacement. Het doel is altijd om een “buzz” te creëren die leidt tot een grotere bekendheid, interesse en uiteindelijk verkoop van het product of merk.
Het effect van buzzmarketing
Een van de grote voordelen van buzzmarketing is dat het kan leiden tot een exponentiële groei van de naamsbekendheid en populariteit, zonder dat daar een groot reclamebudget voor nodig is. Het is echter ook een risicovolle strategie, omdat het succes afhankelijk is van de reactie van het publiek en moeilijk te controleren is. Als mensen negatief reageren op de buzz, kan dit ook schadelijk zijn voor het imago van het merk.