Vlekkenplan
Ook wel: winkelindeling
Een vlekkenplan is een ruwe of voorlopige indeling van een gebouw of een winkel. Het vlekkenplan beschrijft waar de verschillende afdelingen een plekje zullen krijgen.
Vlekkenplan voor een bedrijfsgebouw
Bij een kantoorgebouw wordt de indeling van het vlekkenplan vaak bepaald door de structuur van de organisatie. Welke afdelingen zijn er? Hoe groot zijn ze? Op welke manier werken zij onderling samen? Welke eisen stelt een afdeling bijvoorbeeld op het gebied van inrichting? En hoe kunnen al deze kenmerken het beste worden ingepast in het gebouw?
Vlekkenplan specifiek voor een winkel
Ook bij het indelen van een winkeloppervlak bepaalt het vlekkenplan waar de verschillende afdelingen hun plek krijgen. Hier zijn de afdelingen echter ook de verschillende productgroepen van het assortiment. Daarmee bepaalt het vlekkenplan op welke manier klanten hun route zullen vinden in de winkel en welke zichtlijnen gemaakt kunnen worden.
Een supermarkt kom je bijvoorbeeld vaak binnen op een versafdeling zoals groente en fruit, wat een heel andere sfeer geeft dan een smal gangpad met hoge stellingen. Door bepaalde artikelen juist strategisch verderop in de winkel te positioneren worden klanten uitgenodigd een groter gedeelte van de winkel te bezoeken.
Deze routing biedt kansen om ze te triggeren met bijvoorbeeld aanbiedingen. Ook komen er psychologische aspecten om de hoek kijken; zo zal een klant eerder geneigd zijn ongezonde producten te kiezen als er al groente en fruit in zijn winkelwagen ligt. Tegelijk moet een indeling voor de klant wel logisch en praktisch zijn.
Als een bedrijf in kaart brengt waar mogelijkheden liggen om te groeien of een nieuw filiaal te openen dan wordt dit wel een wittevlekkenplan genoemd.