Post model
Het Post model is een social media strategie waarbij in kaart wordt gebracht welke social media kanalen per doelgroep worden ingezet. Hierbij behoort het tot de mogelijkheden om ook online marketingtechnieken als het gebruik van e-mails en apps te integreren. Het model bestaat uit een as structuur waarbij op de Y-as de specifieke kenmerken van de doelgroep worden weergegeven en op de X-as een onderverdeling wordt gemaakt tussen People (mensen), Objectives (doelen), Strategy (strategie) en Technology (technologie).
Het gebruik van het Post model
Voor het gebruik van het Post model moeten een aantal stappen worden gezet. De eerste stap is het in kaart brengen van de specifieke kenmerken van een doelgroep. Op deze manier wordt er een onderscheid gemaakt tussen de verschillende groepen mensen. Op deze manier wordt de Y-as vormgegeven. In het kopje People in de X-as wordt weergegeven hoe een specifieke groep mensen zich gedraagt op het web. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van Social Technographics Profile, een model dat een specifieke doelgroep indeelt op basis van een ladder in termen van web activiteit. Hierbij kan bijvoorbeeld een onderverdeling gemaakt worden tussen de ‘Inactives’ (mensen die vrijwel niet digitaal actief zijn) en de ‘Creators’. Deze laatste groep mensen is juist wel zeer actief op het web.
De volgende stap bij het gebruik van het Post model is het vaststellen van de specifieke Objectives, dus de specifieke doelstellingen per doelgroep. Hiermee wordt richting gegeven aan de social media strategie. Bij het zetten van deze stappen is het van groot belang dat de doelstellingen volgens het SMART principe worden geformuleerd. De Strategy stap beschrijft de manier waarop de geformuleerde doelstellingen worden gerealiseerd. De achterliggende gedachte van deze stap van het Post model is dat er wordt nagedacht over op welke wijze de relatie met een specifieke doelgroep zal veranderen door de inzet van bepaalde technieken in combinatie met de zaken waarmee er dan rekening gehouden moet worden als deze relatie anders wordt. De laatste stap in dit traject (de Technology stap) heeft betrekking op de keuze welke technieken worden ingezet om de vastgestelde strategie uit te voeren om de geformuleerde doelstellingen te bereiken. Met betrekking tot de keuze van de toegepaste technieken wordt er de link gelegd naar de genoemde social media strategie. Er kan immers gebruik worden gemaakt van het volledige technische spectrum van het web waarin social media een steeds belangrijkere rol in krijgt doordat de doelgroep hier in toenemende mate gebruik van maakt.