Scale-up
Een scale-up is een term voor startups die de eerste fase van hun bestaan hebben overleefd en gedurende deze periode ook al de eerste successen hebben weten te realiseren. De zoektocht naar een schaalbaar businessmodel is in deze fase met succes afgerond waardoor de weg voor de betreffende onderneming vrij is om op te schalen. Een scale-up is dus een succesvolle startup. Het is een term die in 2015 is geïntroduceerd door consultancybureau Deloitte. Dit bureau heeft op basis van eigen onderzoek dan ook vastgelegd dat de startup fase zo’n vijf jaar duurt. Uit het onderzoek kwam immers naar voren dat slechts de helft van de bedrijven nog bestaat na vijf jaar. Daarbij heeft slechts één op de tweehonderd bedrijven die de eerste vijf jaar overleven daadwerkelijk de scale-up fase bereikt.
In veel gevallen blijkt een relevante kennis van de doelgroep en de markt van groot belang om als scale-up succesvol te zijn. Uitzonderingen op de regel zijn de bedrijven die succesvol zijn door het toepassen van de scrum methodiek. De achterliggende gedachte van de scrum methodiek is dat er geleerd wordt uit ervaring en de successen die gerealiseerd worden. Bij deze “learning on the job” filosofie worden kleine stappen gezet die de basis vormen voor de opvolgende stappen. Met het “leren door te doen” gedachtegoed wordt afscheid genomen van de traditionele vorm van het opstellen van een businessplan.