Drip campaign
Ook wel: drip campagne
Een drip campaign is een reeks geautomatiseerde berichten die verzonden worden naar mensen die een specifieke actie ondernemen. Drip campagnes zijn vaak onderdeel van e-mailmarketing, echter zien we dit principe ook vaak terug bij social media marketing. Een drip campaign valt onder marketing automation.
Met een drip campagne verstuur je druppelsgewijs informatie naar het publiek. De berichten zijn vaak geautomatiseerd en worden verzonden volgens een vooraf ingesteld schema als reactie op een actie van het publiek. Voorbeelden van acties zijn: het doen van een bestelling, het bekijken van een product, of contact opnemen met de klantenservice. Omdat de berichten gebaseerd zijn op acties, ontvangt het publiek relevante informatie precies op het moment dat zij het nodig hebben.
Drip campagnes dragen bij aan leadgeneratie en verhoogde conversie. Doordat informatie druppelsgewijs binnenkomt, wordt men meerdere keren blootgesteld aan een merk en/of product. Deze herhaaldelijke blootstelling zorgt voor meer naamsbekendheid en meer kans op aankoop.