DOOH (Digital out of home)
Een vorm van advertising in openbare ruimtes en op straat is DOOH. Digital out of home advertising gaat over nieuwere digitale advertentieborden (billboards). Hierbij kun je denken aan:
- Video-ads op billboards
- In bushokjes, treinstations en andere soorten openbaar vervoer
- Borden op straat en winkelcentra
Deze borden zijn zichtbaar voor mensen die op deze locaties staan of lopen. Er wordt al een tijd langer gebruik gemaakt van reclame op borden bij openbare plekken. Nu zijn er ook digitale varianten waar bewegend beeld gebruikt kan worden. Het voordeel van DOOH is dat adverteerders video’s of animaties kunnen gebruiken. Daarnaast kan er veel meer reclame getoond worden en is het minder werk om van reclame-uitingen te wisselen.
DOOH op smartphones
Naast het adverteren op openbare ‘billboards’ wordt DOOH ook gebruikt op persoonlijke schermen. Wanneer een persoon op een specifieke locatie loopt kan een DOOH advertentie op de smartphone vertoond worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van geolocation. Zodra deze persoon binnen een bepaalde radius van een winkelpand zit kan een aanbod worden gemaakt in de vorm van een notificatie op het scherm. Aan de hand van informatie van de passant kunnen gepersonaliseerde advertenties of acties getoond worden. Dit is een zeer progressieve en gepersonaliseerde vorm van buitenshuis adverteren. Daarnaast biedt DOOH de volgende voordelen:
- Het inkopen van specifieke dagdelen en tijden
- Het rouleren van verschillende soorten advertenties/uitingen
- Het tracken van resultaat uit de advertenties
Het enige nadeel van DOOH ligt bij de prijs. Voor kleinere bedrijven is DOOH niet een makkelijk te betalen optie. Daarnaast gaan er ook wat meer kosten zitten in het maken van de advertentie-uiting. Maar gelukkig zijn er andere manieren om goedkoper te adverteren dan DOOH voor andere bedrijven, zoals social media marketing, SEO-optimalisatie en meer.