Content marketing
Content marketing is een vorm van marketing die zich richt op het vermarkten van speciaal hiervoor gecreëerde content. Gedacht kan worden aan nieuwsartikelen, white papers, e-books, how-to’s, online video en blogs. Doel is om vanuit de waarde van de redactionele inhoud de interesse van het bereikte publiek te wekken en op die wijze uiteindelijk conversie te genereren.
Ook offline vindt content marketing plaats. Denk aan kranten en tijdschriften die informatie aanbieden en deze exploiteren d.m.v. abonnementen, losse verkoop en advertenties.
Content marketing in traditionele bedrijven
Content marketing is een marketingstrategie die door vrijwel elke organisatie kan worden toegepast. Het delen van waardevolle content op het internet is een manier om beter gevonden te worden in beter gevonden te worden in zoekmachines en autoriteit op te bouwen binnen het eigen vakgebied. Veel organisaties die met regelmaat online content willen publiceren werken hiervoor met hulpmiddelen zoals een contentkalender.
Content met de juiste zoekwoorden creëert nieuwe kansen om gevonden te worden. Ook kan deze redactionele inhoud goed werken als linkbait om de positie in zoekmachines te verbeteren. Daarnaast kan het ook op andere manieren helpen meer bezoekers naar websites te trekken, zoals dankzij delen via sociale media. Ten slotte helpt toegevoegde content de interesse en het vertrouwen van bezoekers te vergroten.
Er zijn trouwens ook vele voorbeelden van content marketing die los staan van het internet. Denk aan de Michelin-gids, een restaurantgids uitgegeven door bandenfabrikant Michelin.
Content marketing als bedrijfsmodel
Content marketing kan een tactiek zijn om bekendheid te genereren voor bestaande bedrijfsactiviteiten, maar het kan ook een business model op zich zijn wanneer uitgegeven content wordt gebruikt om de producten en diensten van derden te promoten.
Zo ontlenen veel informatieve websites hun bestaansrecht aan de advertenties die zij plaatsen bij de content die gelezen wordt door hun bezoekers. Zij verdienen hun geld aan de adverteerders die in deze websites een interessant middel zien om hun doelgroep te bereiken.