API conversion (Facebook)
Een handig Business-hulpmiddel van Facebook is Conversion API. Hiermee kun je belangrijke offline gebeurtenissen, web gebeurtenissen of klantacties met de servers van Facebook delen. API Conversion wordt gebruikt om metingen en prestaties van advertentiecampagnes verbeteren. Dit kan in combinatie met Facebook-pixel. De drie belangrijkste functie van API Conversion zijn:
- Het meten van klantacties op verschillende manieren: Hierbij kun je denken aan het delen van gebruikersscores, leadscores of vertraagde waarden. Deze data kan gebruikt worden voor de optimalisatie in de andere bedrijfstools van Facebook. Maak hiermee het volledige traject van de klant inzichtelijk
- De gegevens die worden verstuurd voor meting, targeting en optimalisatie verbeteren in nauwkeurigheid. In aanvulling op Facebook-pixel wanneer deze functie wordt gebruikt
- Het beheren van door jouw gedeelde gegevens: Krijg meer controle over de gegevens die je deelt en wanneer je deze deelt met API Conversion. Vooral als Conversions API zonder Facebook-pixel geïmplementeerd wordt
Facebook-pixel en API conversion
Het wordt aangeraden om de Conversions API in combinatie te gebruiken met Facebook-pixel. Facebook-pixel is namelijk een effectieve bedrijfstool om je klanten te volgen met en zonder cookies. Ook maakt API Conversion geen gebruik van cookies. Dit zorgt ervoor dat de web instellingen van browsers geen invloed hebben op de mogelijkheid om gegevens van klanten te verzenden. Een combinatie van API Conversion en Facebook-pixel zorgt voor maximale effectiviteit van de klantgegevens op je website.
Gebeurtenissen op de server worden aan je pixel gekoppeld. Hierdoor werken ze op de volgende manieren als ‘pixelgebeurtenissen’ in je browser:
- In gebruik bij dezelfde typen advertentieoptimalisatie, zoals waardeoptimalisatie en conversieoptimalisatie)
- In de meeste zelfde platformen verschijnen ze, zoals Gebeurtenisbeheer en Advertentiebeheer
- Dezelfde beperkingen en instellingen van Facebook worden gevolgd, zoals de tool voor activiteit buiten Facebook en de voorwaarden voor Facebook Business-hulpmiddelen
Door de Facebook-pixel te koppelen aan de Conversions API wordt het makkelijk alle gebeurtenissen te kunnen meten. Dit kan zowel online als offline, met de Offline Conversions API die geschikt is voor winkelverkoop. Er is ook een App Events API voor appgebeurtenissen. Afhankelijk van welke gegevens verzameld kunnen worden bij jouw bedrijf is er wel een API Conversion tool.