Influencer marketing
Influencer marketing is een marketing vorm waarbij invloedrijke mensen (influencers) in een bepaalde branche jouw product, dienst of merk onder de aandacht brengen bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Dit om uiteindelijk meer waarde te creëren voor jouw merk of product. Influencer marketing speelt dus voornamelijk, onbewust, in op het gedrag van de doelgroep. Dit gebeurt voornamelijk via crossmedia, dus via verschillende mediakanalen zoals Instagram en Facebook.
Hoe werkt influencer marketing
Vloggers, bloggers en andere social media-sterren bereiken samen een alsmaar groter publiek en worden steeds vaker gezien als een autoriteit binnen hun niches. Ideaal als je als bedrijf wilt communiceren met jouw doelgroep. Influencers maken reclame op een manier die consumenten als minder storend ervaren dan een ‘gewone’ advertentie: doorgaans vertellen ze in hun posts over hun eigen ervaring met een specifiek product of dienst. Veel influencers hameren er ook op dat ze niks promoten waar ze zelf niet enthousiast over zijn. Dat maakt de advertenties meteen veel persoonlijker en geloofwaardiger. Uit onderzoek is gebleken dat een bericht van een influencer elf keer effectiever is dan een online advertentie. Ieder, zichzelf respecterend, bedrijf kan dus niet meer zonder influencer marketing.