Facebook EdgeRank
EdgeRank is een algoritme voor de Facebook Nieuwsfeed. Dit algoritme bepaalt namelijk welke artikelen op de nieuwsfeed terecht komen. Het enige probleem is dat EdgeRank in 2011 is vervangen door een kunstmatig intelligentie systeem van Facebook. Maar dat betekent niet dat we het niet kunnen hebben over wat EdgeRank is en welk effect het heeft gehad op online marketing. De ontwikkelaar van het EdgeRank algoritme heet Serkan Piantino. Hij heeft drie criteria vastgesteld waaraan wordt bepaald welke artikelen in de Facebook Nieuwsfeed worden weergegeven:
- De afstand en relatie tussen de gebruiker en de content
- Na het zien van de content wordt er gekeken naar de actie die de gebruiker neemt
- Het nieuwheidsgehalte: des te nieuwer de berichten zijn des te beter ze scoren en vaker ze weergegeven worden
De andere factoren die meespelen heeft Facebook helaas niet vrijgegeven.
EdgeRank opvolger
Het algoritme van de Facebook nieuwsfeed is sinds 2011 geautomatiseerd. Tegenwoordig zijn er meer dan 100.000 parameters waaraan wordt bepaald welke artikelen zichtbaar zijn op de persoonlijke nieuwsfeed. Hierdoor is organisch verschijnen op de nieuwsfeed tijdlijn vrijwel onmogelijk geworden. De enige manier om enigszins zeker te zijn dat je artikel zichtbaar is op de tijdlijn is via betaald adverteren. Dit geldt al helemaal voor commercieel gebruik van de nieuwsfeed in verhouding tot persoonlijke berichten.
Het probleem van Facebook is de bubbel die gecreëerd is door de overmaat van personalisatie. Dit wordt ook wel de Facebook “bubbel” genoemd. Facebookgebruikers krijgen door de grote implementatie van relevantie alleen maar te zien wat overeenkomt met hun meningen en interesses. Hieronder vallen ook politieke opvattingen wat volgens een hoop mensen veel impact heeft op de samenleving omdat er groepen gepolariseerd worden.