Recency effect
Het recency effect kan gebruikt worden om bezoekers te stimuleren. Maar op welke manier? Vooral door het verwerken van makkelijk te onthouden effecten op je website. Het recency effect gaat namelijk over het cognitieve effect waarbij recent gepresenteerde ervaringen of items het beste onthouden worden. In het geval van een website wordt dit anders geïmplementeerd. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met woorden. Als je deze leest of hoort, is de kans groot dat je de woorden aan het einde van de lijst beter onthoudt dan die in het midden. Waardoor wordt het recency effect veroorzaakt? Dit blijkt met drie soorten factoren te maken te hebben:
- Het geheugenproces
- De structuur en duur van een taak
- Hoe een persoon de beschikbare informatie verwerkt
Methodes om het recency effect te voorkomen
Maar dan blijft natuurlijk de vraag over: Hoe voorkom en bestrijd je het recency effect? Marketing biedt een hoop manieren om ervoor te zorgen dat je product of merk top-of-mind blijft. Men vergeet vrijwel gegarandeerd wat ze hebben gezien of gehoord binnen een bepaalde tijd. Dus om top-of-mind te blijven kun je denken aan één woord: herhaling. Een aantal manieren om te herhalen is het inzetten van:
- Retargeting: Het vertonen van gerichte advertenties bij reeds benaderde klanten die niet over zijn gegaan tot conversie
- Displaymarketing: Het vertonen van reclame banners op andere relevante websites
- Social media: Jouw merk of bedrijfsnaam wordt telkens opnieuw gezien door de potentiële klant
- Branded content: “wordt u aangeboden door”, gesponsorde series of films door merken
- Advertainment: Het plaatsen van een product/dienst in een vorm van entertainment voor subtiele reclame
Dit zijn de meest bekende vormen van herhaling binnen marketing en reclame. Onbewust kan men veel meer reclame binnenkrijgen dan ze door hebben. Des te vaker een merk of reclame langskomt, des te beter een persoon dit onthoudt. Dit biedt natuurlijk dé oplossing om het recency effect tegen te houden.