Hybrid Events
Hybride evenementen bestaan al langer maar zijn de afgelopen periode populairder geworden. Een hybrid event is een combinatie tussen een online en offline evenement. Dezelfde inhoud en beleving wordt tegelijkertijd gedeeld met het fysieke en online publiek. Dit brengt een hybride evenement tot een ander niveau dan een livestream. Een livestream verzendt informatie, terwijl een hybride evenement de betrokkenheid en bereik vergroot met het publiek.
Het voordeel van een hybride evenement is dat het niet alleen in een ruimte te bekijken is. Het publiek kan ook vanuit thuis of op andere locaties meedoen en kijken. Hiermee verandert het verdienmodel ook. Door minder budget uit te geven aan een ruimte die genoeg mensen kan dragen is er meer budget voor andere dingen. Denk hierbij aan adverteren, gesponsorde content delen of het hergebruik van opgenomen content. Deze Return On Investment (ROI) is er waardevol, maar levert ook een hogere betrokkenheid op.
Hybride evenementen tips
Om een succesvol hybride evenement neer te zetten zijn er een aantal tips die ingezet kunnen worden:
- Begin met een duidelijk thema wat leeft onder de doelgroep, hierdoor trek je het juiste publiek
- De essentie van een hybride evenement is het interactief aspect, zorg dat dit voldoende in het programma is verwerkt
- Probeer het evenement niet te lang te maken zodat de je niet over de grens van de spanningsboog van het offline en online publiek gaat
- Verwerk een mix van entertainment in het programma zodat het hybrid event prettig is om naar te kijken en luisteren. Dit kan een presentator zijn die interactie op zoekt met het publiek of een band die wat muziek speelt. Het soort entertainment is afhankelijk van wat past bij het evenement
- Dynamische beelden en vormgeving zorgen ervoor dat de kijker geboeid blijft en het online publiek het gevoel heeft in de zaal te zitten
Corona en hybrid events
Met de komst van het corona virus is de hoeveelheid hybrid events ook aanzienlijk toegenomen. Met de 1,5-meter-samenleving is het een stuk lastiger geworden om offline events te organiseren voor grote groepen. Ook na de coronacrisis wordt verwacht dat de vraag naar hybride evenementen hoog zal blijven. Dit is omdat een hybrid event een goede toevoeging kan zijn aan je communicatiestrategie.
Interactie is tegenwoordig niet meer plaatsgebonden. Met de komst van de communicatieve mogelijkheden van het internet kun je een groter publiek dan ooit bereiken. Nog een voordeel van deze online interactie is het kunnen opnemen van het event. Hierdoor kan de content nog maandenlang worden ingezet.