Whitepaper
Ook wel: witboek of e-paper
Een white paper is een document of rapport waarin een probleem en/of een mogelijke oplossing wordt beschreven. Whitepapers worden vaak geschreven om te helpen bij het maken van een keuze. Binnen marketing en sales worden whitepapers dus gebruikt als marketinginstrument. Whitepapers dienen er in dat geval voor om een product of dienst aan te prijzen.
Door uitgebreide informatieve over een probleem of behoefte te combineren met informatie over een product of dienst kan een white paper effectief worden gebruikt als commerciële boodschap. In digitale vorm worden whitepapers gezien als vorm van content marketing. Digitale whitepapers zijn nauw verwant aan e-books. Comerciële whitepapers zijn vaak gratis te downloaden. Vaak wordt er wel eerst gevraagd je persoonlijke gegevens achter te laten, zodat het bedrijf later contact met je kan opnemen.
Op de zakelijke markt worden white papers veel ingezet om leads te genereren, een business case of project te presenteren of potentiële klanten te informeren en verleiden. Het publiceren van een whitepaper kan helpen bij het creëren van een betrouwbaar imago (uitoefenen van thought leadership).
Het publiek van een whitepaper hoeft niet per se te bestaan uit (potentiële) klanten. Dit kan ook bestaan uit partners, journalisten of mogelijke investeerders.