Heb je een bedrijfswebsite met verschillende domeinextensies? Bijvoorbeeld jouwbedrijf.nl en jouwbedrijf.com, .be en .de? Grote kans dat je dan werkt met één Google Analytics account waarin je de gegevens van al je pagina’s ziet.
Je weet dan vaak alleen niet om welke extensie het gaat. Je ziet wel dat er bijvoorbeeld een conversie heeft plaatsgevonden op pagina X, maar niet of dat op .nl/pagina-x of.com/pagina-x is geweest. En dat wil je natuurlijk wel.
Gelukkig heeft Google daar een handige oplossing voor. En die leg ik in dit artikel uit.
Stap 1: ga naar Google Analytics en selecteer de weergave waar het om gaat.
Stap 2: klik rechts op ‘Filters’ binnen de juiste weergave.

Stap 3: klik op ‘Filter toevoegen’.
Stap 4: Vul exact de volgende gegevens in:
Filternaam: Mag je zelf invullen. Ik maak hier altijd van: Show full domain.
Filtertype: aangepast en vervolgens geavanceerd
Veld A: Hostnaam en (.*)
Veld B: Aanvraag-URL en (.*)
Uitvoeren naar: Aanvraag-URL en $A1$B1.
Dit zou er dan als volgt uit moeten zien:

Als je het filter goed hebt verwerkt, kan je onder Gedrag -> Site Content -> Alle pagina’s controleren of het goed is gegaan.
In de tabel (onder pagina’s) hoor je dan de volledige URL te zien. Er hoort dan bijvoorbeeld geen / of /contact te staan, maar iets als jouwbedrijf.nl/ of jouwbedrijf.com/contact.
Om de check nog makkelijker te maken voor, heb ik ook een screenshot toegevoegd hoe dit eruit ziet bij een van onze klanten:
