Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

De gevreesde 404: pagina niet gevonden.

Met een beetje gevulde website ontkom je er haast niet aan.

Mensen zien de 404-pagina wanneer ze op een pagina komen met een URL die niet bestaat.

Dat kan zijn omdat je ergens vanaf een andere pagina een link hebt geplaatst die niet klopt, dat de desbetreffende pagina is verwijderd of dat mensen zelf een verkeerde URL in de adresbalk hebben ingevoerd (bijvoorbeeld https://onlinemarketingagency.nl/bolg/ in plaats van https://onlinemarketingagency.nl/blog/).

404 pagina Online Marketing Agency

Het is dus niet altijd je eigen schuld dat je bezoekers op een 404-pagina terechtkomen.

En toch vinden de zoekmachines het vervelend wanneer de pagina niet gevonden wordt.

Niet gek ook als je bedenkt dat mensen op een link klikken omdat zij verwachten daar meer informatie of antwoord op hun vraag te vinden en vervolgens wordt die verwachting allesbehalve waargemaakt.

Je levert dan simpelweg geen goede gebruikservaring en daar zal Google je voor bestraffen.

Maar gelukkig kun je er wat aan doen.

De 404 error oplossen

Om de fouten op te lossen moet je ze eerst vinden.

Google zelf biedt daarbij een helpende hand, want in Search Console kun je onder het kopje ‘Crawlfouten’ jouw niet-werkende links vinden.

Maar je kunt ook de handige SEO Spider van Screaming Frog gebruiken om in kaart te brengen welke links het niet (meer) doen.

Screaming Frog
Vervolgens kun je die 404’s op de volgende manieren oplossen:

        1. Redirect instellen

Je kunt mensen die op de ‘kapotte’ link klikken automatisch doorsturen naar een pagina die wél bestaat door een redirect in te stellen.

Houd daarbij wel rekening met de verwachtingen van je bezoekers.

Als zij op een link klikken die hen zou moeten verwijzen naar een pagina met informatie over het reinigen van een dakgoot, heeft het natuurlijk geen zin om die mensen door te sturen naar een pagina met informatie over het ontstoppen van wc’s.

Dan ben je die bezoekers alsnog kwijt.

Wees dus relevant bij het instellen van een redirect en zorg ervoor dat men er de informatie vindt waar men naar op zoek is.

        2. Content schrijven

Je kunt natuurlijk ook een pagina aanmaken met een URL die identiek is aan de foutieve URL.

Op die pagina schrijf je vervolgens weer content die relevant is voor bezoekers die via een bepaalde weg op deze pagina terecht kunnen komen.

Content die voldoet aan de verwachtingen.

Content schrijven gif

        3. Links aanpassen

Bevat de niet-werkende link een spelfout?

Of verwijst ‘ie naar een pagina die niet meer bestaat en die eigenlijk ook helemaal geen meerwaarde biedt aan je bezoekers?

Ga dan naar de pagina waar je die kapotte link kunt vinden en herstel die spelfout of verwijder de link in z’n geheel.

Simple as that.

Bedenk wel dat je de fouten alleen op deze manier kunt oplossen wanneer de links op je eigen website voorkomen.

Je kunt links op andere websites immers niet zelf aanpassen.

Daarvoor stuur je even een mailtje naar de desbetreffende webmaster.

Geef een positieve draai aan je niet-gevonden pagina

Met bovenstaande oplossingen los je waarschijnlijk al een groot deel van de 404-fouten op, maar je verhelpt er geen fouten van bezoekers mee.

Om daar op in te spelen, kun je je eigen 404-pagina aanpassen naar iets leuks.

Het tegenkomen van een 404 is voor iedereen vervelend, dus geef er vooral een positieve draai aan.

In plaats van de standaard opmaak, maak je er een grapje van zoals Spotify hieronder mooi doet.

Spotify 404 pagina

Tot slot…

Om geen bezoekers kwijt te raken, kun je ze op de 404-pagina het best wat links naar andere pagina’s voorschotelen.

Of een zoekbalk.

Als je slim bent check je in Google Analytics wat jouw populaire pagina’s zijn en neem je de links naar die pagina’s op in je 404.

Samen met een knop of link naar je homepage, natuurlijk.

Op die manier irriteer je je bezoekers niet en stimuleer je ze bovendien om op je website te blijven en andere content te bekijken.

En dat werkt weer in jouw voordeel op SEO vlak.

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]