Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

De gevreesde 404: pagina niet gevonden.

Met een beetje gevulde website ontkom je er haast niet aan.

Mensen zien de 404-pagina wanneer ze op een pagina komen met een URL die niet bestaat.

Dat kan zijn omdat je ergens vanaf een andere pagina een link hebt geplaatst die niet klopt, dat de desbetreffende pagina is verwijderd of dat mensen zelf een verkeerde URL in de adresbalk hebben ingevoerd (bijvoorbeeld https://onlinemarketingagency.nl/bolg/ in plaats van https://onlinemarketingagency.nl/blog/).

404 pagina Online Marketing Agency

Het is dus niet altijd je eigen schuld dat je bezoekers op een 404-pagina terechtkomen.

En toch vinden de zoekmachines het vervelend wanneer de pagina niet gevonden wordt.

Niet gek ook als je bedenkt dat mensen op een link klikken omdat zij verwachten daar meer informatie of antwoord op hun vraag te vinden en vervolgens wordt die verwachting allesbehalve waargemaakt.

Je levert dan simpelweg geen goede gebruikservaring en daar zal Google je voor bestraffen.

Maar gelukkig kun je er wat aan doen.

De 404 error oplossen

Om de fouten op te lossen moet je ze eerst vinden.

Google zelf biedt daarbij een helpende hand, want in Search Console kun je onder het kopje ‘Crawlfouten’ jouw niet-werkende links vinden.

Maar je kunt ook de handige SEO Spider van Screaming Frog gebruiken om in kaart te brengen welke links het niet (meer) doen.

Screaming Frog
Vervolgens kun je die 404’s op de volgende manieren oplossen:

        1. Redirect instellen

Je kunt mensen die op de ‘kapotte’ link klikken automatisch doorsturen naar een pagina die wél bestaat door een redirect in te stellen.

Houd daarbij wel rekening met de verwachtingen van je bezoekers.

Als zij op een link klikken die hen zou moeten verwijzen naar een pagina met informatie over het reinigen van een dakgoot, heeft het natuurlijk geen zin om die mensen door te sturen naar een pagina met informatie over het ontstoppen van wc’s.

Dan ben je die bezoekers alsnog kwijt.

Wees dus relevant bij het instellen van een redirect en zorg ervoor dat men er de informatie vindt waar men naar op zoek is.

        2. Content schrijven

Je kunt natuurlijk ook een pagina aanmaken met een URL die identiek is aan de foutieve URL.

Op die pagina schrijf je vervolgens weer content die relevant is voor bezoekers die via een bepaalde weg op deze pagina terecht kunnen komen.

Content die voldoet aan de verwachtingen.

Content schrijven gif

        3. Links aanpassen

Bevat de niet-werkende link een spelfout?

Of verwijst ‘ie naar een pagina die niet meer bestaat en die eigenlijk ook helemaal geen meerwaarde biedt aan je bezoekers?

Ga dan naar de pagina waar je die kapotte link kunt vinden en herstel die spelfout of verwijder de link in z’n geheel.

Simple as that.

Bedenk wel dat je de fouten alleen op deze manier kunt oplossen wanneer de links op je eigen website voorkomen.

Je kunt links op andere websites immers niet zelf aanpassen.

Daarvoor stuur je even een mailtje naar de desbetreffende webmaster.

Geef een positieve draai aan je niet-gevonden pagina

Met bovenstaande oplossingen los je waarschijnlijk al een groot deel van de 404-fouten op, maar je verhelpt er geen fouten van bezoekers mee.

Om daar op in te spelen, kun je je eigen 404-pagina aanpassen naar iets leuks.

Het tegenkomen van een 404 is voor iedereen vervelend, dus geef er vooral een positieve draai aan.

In plaats van de standaard opmaak, maak je er een grapje van zoals Spotify hieronder mooi doet.

Spotify 404 pagina

Tot slot…

Om geen bezoekers kwijt te raken, kun je ze op de 404-pagina het best wat links naar andere pagina’s voorschotelen.

Of een zoekbalk.

Als je slim bent check je in Google Analytics wat jouw populaire pagina’s zijn en neem je de links naar die pagina’s op in je 404.

Samen met een knop of link naar je homepage, natuurlijk.

Op die manier irriteer je je bezoekers niet en stimuleer je ze bovendien om op je website te blijven en andere content te bekijken.

En dat werkt weer in jouw voordeel op SEO vlak.

Recente blogs

20 september 2019
handleiding iemand toevoegen aan google mijn bedrijf

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Mijn Bedrijf [10 stappen]

Google Mijn Bedrijf moet altijd onderdeel zijn van je SEO-strategie. Met Google Mijn Bedrijf kan je de lokale vindbaarheid (/seo/lokale-seo-5-tips-lokale-vindbaarheid/) van je bedrijf namelijk een boost geven en je bedrijf in z’n algeheel beter zichtbaar maken op het internet. Wanneer bedrijven klant bij mij worden, dan wil ik natuurlijk toegang tot het Google Mijn Bedrijf account om deze volledig te benutten. En aangezien ik dan vaak de vraag ‘Hoe doe ik dat?’ krijg, vind ik het tijd voor een handleiding.
18 september 2019
appsumo review

AppSumo review: wat het is, voor- en nadelen en de deals van September 2019

AppSumo zorgt ervoor dat mijn constante honger naar nieuwe tools maandelijks wordt gevoed! Het is in mijn ogen een fantastisch bedrijf/platform dat iedereen moet kennen. De lifetime deals die ze maandelijks aanbieden zijn betaalbaar, binnen verschrikkelijk veel vakgebieden toepasbaar en ook gewoon ontzettend leuk (en handig!). En precies om die reden, ga ik jou er alles over vertellen in deze AppSumo review.
11 september 2019
WordPress SEO 7 beste plugins voor je website

WordPress SEO: de 7 beste SEO plugins voor je website

Op het gebied van SEO plugins is Yoast nog steeds veruit de meest gebruikte variant. Maar wist je dat je anno 2019 genoeg alternatieven kunt vinden die claimen beter en goedkoper te zijn? Omdat ik jarenlang trouw Yoast gebruikte (zonder een andere plugin te overwegen), vond ik het nu hoog tijd om eens onderzoek te doen naar de beste SEO plugins op de markt. Inclusief Yoast natuurlijk. Dus zie hier: de 7 beste WordPress SEO plugins voor jou op een rijtje.
27 augustus 2019
Accuranker review

Accuranker Review: De allersnelste rank tracker op de markt?

Accuranker is geen alles-in-één SEO-tool, maar een specialist op het gebied van het bijhouden van je posities in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden. Het geeft je echt alle informatie die daarbij komt kijken en die nuttig voor jou kan zijn. Denk aan je concurrenten, posities in verschillende zoekmachines, mobiel en desktop, zoekvolumes, geschiedenis en nog veel meer. Omdat het bijhouden van de posities een ontzettend belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie, vind ik het tijd voor een Accuranker review!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *