google search operators

9 krachtige Google Search Operators op een rijtje

Gebruik jij Google Search Operators al? Dat zijn die handige toevoegingen aan je zoekopdracht, zodat je vele malen effectiever kan zoeken.

Als je antwoord ‘nee’ is, dan gaat er nu een wereld voor je open. En als je antwoord ‘ja’ is, dan ben ik benieuwd of je deze 9 al kent.

Laten we er snel induiken.

Bepaal hoeveel geïndexeerde URL’s een website heeft met ‘site:’

Met de Search Operator site:, kan je precies zien hoeveel URL’s Google heeft geïndexeerd van jouw website of van elke andere website waarvan je het wilt weten.

Dit kan je dus ook van je concurrenten doen of bijvoorbeeld voor de klant die je werkt. In de praktijk komt dat er zo uit te zien.

Google search operator site

Nu denk je misschien: ‘waarom is dit handig?’. Nou, om de volgende redenen:

  • Je kan zien of Google je volledig website geïndexeerd heeft.
  • Je kan de site: operator ook specifiek gebruiken per pagina. Dan kan je zien of een pagina geïndexeerd is.
  • Je kan hiermee concurrenten bespieden om te zien welke content ze allemaal op hun website hebben.
  • Je kan de site: operator ook combineren met een zoekwoord, zodat je kan bepalen binnen welke pagina’s een zoekwoord wordt gebruikt

En dat laatste ziet er zo uit:

zoekwoord combineren met site operator

Achterhaal welke sites bepaalde woorden in de titel gebruiken met ‘allintitle:’

Met de allintitle Search Operator kan je achterhalen welke pagina’s een bepaald zoekwoord of meerdere zoekwoorden in hun SEO-titel hebben staan.

Dit kan onder andere handig zijn voor:

  • Je linkbuilding strategie
  • Achterhalen van de concurrentie op een bepaald zoekwoord
  • Wanneer je op zoek gaat naar een pagina, maar niet meer precies weet waar die staat (van concurrenten of van je eigen website als die uit duizenden pagina’s bestaat)

Deze Search Operator wordt ook nog wel eens gebruikt bij het berekenen van de KEI, maar dat is niet meer accuraat omdat Google naar meer kijkt dan alleen je SEO-titel.

allintitle Google operator

Haal irrelevante informatie uit je zoekresultaten door zoekwoorden uit te sluiten

Wanneer je Google gebruikt, dan wil je graag het juiste vinden. Dit heb je ook deels zelf in de hand door een bepaald zoekwoord uit te sluiten van je zoekopdracht.

Stel je bent in het Engels op zoek naar naar het zoekwoord ‘gates’. De kans is groot dat je dan ook allerlei informatie over Bill Gates gaat zien.

Je kan dan het woord ‘Bill’ uitsluiten van je zoekopdracht, om ervoor te zorgen dat je over Bill Gates geen informatie meer ziet.

Vind gerelateerde websites met ‘related:’

Met de Google Search Operator related: kan je zien welke website gerelateerd zijn aan jouw website of bijvoorbeeld die van je klant.

Deze functie werkt in Nederland nagenoeg niet, maar voor Engelse zoekopdrachten/websites werkt het wel. Erg handig als je in een bepaalde niche wilt weten wie de concurrenten zijn of welke sites je in de gaten moet gaan houden.

gerelateerde websites vinden met related

Kom erachter of je zoekwoord in de URL staat met ‘allinurl:’

Dit is er een die ik niet vaak voorbij zie komen, maar die wel ontzettend krachtig is. Met de Search Operator ‘allinurl’ kan je namelijk zien welke website een zoekwoord of bepaalde zoekwoord in hun URL hebben staan.

Dit is eigenlijk precies hetzelfde als de allintitle:, maar dan voor de URL.

Hiermee kan je dus ook zien wie je concurrenten zijn en hoe hevig de concurrentie aanwezig is. Verder kan je dit bijvoorbeeld ook gebruiken voor je linkbuilding strategie.

allinurl google search operator

Haal de laatste gecachte variant van een pagina uit Google met ‘cache:’

Dit is er één die vooral voor marketeers en SEO-specialisten super interessant is. Met cache: kan je namelijk de laatste gecachte variant van een URL/website ophalen.

Vervolgens kan je:

  • Zien hoe de pagina eruitziet
  • Zien wanneer deze pagina voor het laatste is geïndexeerd

Maar je kan ook in de broncode rondsnuffelen om te kijken waarom Google een verkeerde meta omschrijving van je pagina heeft meegenomen.

Want misschien heb je die al aangepast in de back-end van je website, maar is die dus nog niet te vinden in Google. En dus moet je je pagina nog even aanbieden bij Google Search Console.

In tegenstelling tot de andere Search Operators, ga je meteen naar de pagina van je website en dus kan ik niet een screenshot tonen, zoals ik bij de andere operators heb gedaan.

Maar dit is het enige wat je in moet vullen: cache:[VUL HIER JE URL IN].

cache pagina ophalen

Ontdek op welke pagina’s het zoekwoord staat met ‘allintext:’

De allintext: operator is gelijkwaardig aan de allintitle en de allinurl. Het verschil hier zit ‘m in dat allintext op zoek gaat naar de zoekwoorden in de reguliere tekst van een pagina.

Niets meer en niets minder.

Google search operator allintext

Controleer of content woorden overgenomen zijn met aanhalingstekens

Met aanhalingstekens om een zin, kan je controleren of iemand ‘toevallig’ deze zin ook heeft gebruikt. Je kan hier dus onder andere mee achterhalen wie content heeft gejat of achterhalen waar een quote vandaan komt.

Doe dit maar eens bij je meest populaire blogs/landingspagina’s en zie of je iets tegenkomt. Deze Search Operator van Google kijkt naar de tekst, de titel, maar ook de meta omschrijving.

Aanhalingstekens in Google zoekopdracht

Laat Google breed zoeken met ‘OR’

Met de Search Operator OR zeg je als het ware tegen Google dat je zoekopdracht het ene of het andere woord mag bevatten.

Even een concreet voorbeeld. Stel je gaat op zoek naar een SEO training. Dit kan ook een SEO cursus genoemd worden.

Vervolgens kan je door OR toe te voegen, Google aan het werkt zetten om beide zoekwoorden op te sporen. Scheelt je weer twee keer zoeken ;).

Search operator or

Recente blogs

25 november 2020
Luc vertelt over zijn eerste dagen bij Online Marketing Agency

Luc vertelt over zijn eerste dagen bij Online Marketing Agency

23 november 2020
Bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics 4

Handleiding: Bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics 4

19 november 2020
conversiekillers website

15 conversiekillers voor je website (doe dit dus niet)

18 november 2020
tekst verbergen op pagina

Teksten verbergen op je pagina: superslim of oliedom?

    Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

    Daniel Kuipers
    Daniel Kuipers
    Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    [Inclusief kortingscode]
    [Inclusief kortingscode]